Dåligt med muskler och springig

asjoh108

Trådstartare
Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när man rider.

Köpte hästen för 1.5år sen då hon om från Irland, så jag har ingen aning om bakgrunden. När hon kom var hon ganska stressad vid hantering, mycket rädd om sin bakdel och rädd för ridspö/longerpiska. Detta har dock blivit mycket bättre och hon är idag lugn och harmonisk.


Problemet är muskler och ridning. När jag köpt henne blev hon ganska snart halt. Åkte in på klinik och vet hittad egentligen ingenting. Såg en minder svullnad i halskotpelaren som vi behandlade och han sprutade även i frambenen (dock inget konstigt på röntgen). Efter några veckor med vila började hon se OK ut och efter ytterligare några månader började jag sätta igång henne. Efter fyra månader började hon kännas i ganska OK form (skritta och trava i någorlunda form och börjat så smått med galopp). Plötsligt började hon rasa i vikt. Sadeln passade inte längre och hon började bli mycket smal runt manken. Eftersom det vara oktober och jag ännu inte hade börjat utfodra hästarna ordentligt (gick fortfarande på bete), så funderade jag inte så mycket på det. Hade skördat ett mycket fint hösilage med högt proteininnehåll, så jag trodde att det skulle lösa sig. Dock blev det inte bättre. Hästen blev lös i magen…. Jag tog bort kraftfodret och gav bara hösilage, men ingen skillnad. Till slut hade jag ut veterinären som inte hittade något fel (tog massa blodprover, kollade mun och kände genom ryggen). Dock fick jag rådet att byta foder (hö + lusern + Gut ballancer). Detta verkar faktiskt funka, för nu är hon mycket bättre i mage. Vad som dock vara lite oroande vara att Vet tycket inte att hon var extremt mager, men att hon hade tappat sina muskler. Eftersom hon varit mager/dålig hade jag tagit det lugnt med ridandet, men musklerna försvann när jag tycke att vi var på rätt väg med träningen.


Problemet med ridningen är att så fort man sitter upp och har satt sig till rätta i sadeln så börja hon gå snabbt. Det går inte att rida på lång tygel och slappna av för då går hon så snabbt att hon snubblar över sina egna ben. Allt funkar bra så länge man hela tiden arbetar med henne (framförallt med halvhalter). Hon verkar inte ha något problem med bettet för man känner bra stöd. Dock sätter hon gärna huvudet i vädret så fort hon inte riktigt förstår(orkar) göra det man ber henne om (e.g. skänkelvikning). Eller om det är något hon blir stressad av (typ att stå stilla och vänta medan en bil passerar när vi är ute och rider), eller göra en lite snabb oplanerad avsaktning för att någon annan ryttare råkar komma i vägen på ridbanan. Om vi bara rider på lugnt och harmoniskt utan några störande moment, så går hon fint och känns som att hon arbetar ordentligt. När jag köpte henne snubblade hon gärna över bommar men nu är hon duktig på att lyfta på benen och det funkar bra att trava över kavaletti både med ryttare och vid longering. När man longerar är hon betydligt mindre stressad, men om det händer något som hon blir stressad av så är hon snabb till att sätta huvudet i vädret även vid longering.


Det jag funderar jättemycket på är ju varför hon tappar muskler även när jag känner det som att träningen är på rätt väg. Att hon drar upp huvuden och blir springig kan så klart ha sin förklaring i att hon inte har muskler. Men varför har hon då inga muskler. Kan det vara så att min ridning är helt fel så att hon inte kan arbeta korrekt när jag sitter på? Jag har även ridit för instruktör ett par gånger och bett om hjälp med sits etc. Dock har instruktören sagt att hon tycker att det ser bra ut. Hästen blir dessutom mycket lugnare när vi kommer in i ridhuset hos instruktören, så de problemen som jag har med henne hemma (rider bara ute) har inte märkts. I ridhusen är hon nästan lite trög och när jag har möjlighet att driva henne framåt så är det väldigt lätta att få henne i bra form.


Skulle verkligen behöva några kloka råd! Det är så lätta att bara tro att det är mig det är fel på och att jag gör något fundamentalt fel som jag inte förstår.


Hur lång tid ska man vänta sig att det tar innan man ser någon förändring om man faktiskt fodrar och rider/tränar korrekt?
 
Hur ser analysen ut på hö + hösilage? Proteinbrist?

En häst som får för lite TS/100 kg och/eller brist på energi/protein kan bli fruktansvärt stressade vilket i sin tur säkert kan visa sig i ridningen.
 
PPID är det första som slår mig. Är hon kollad för det?

En häst som springer har problem någonstans/med något och kompenserar för något som inte känns bra genom att springa ifrån. En häst som springer gör samma sak som en häst som inte går fram lätt och villigt, hen försöker på alla sätt komma undan det som är jobbigt fast på olika sätt. Det kan bero på att hästen inte orkar, inte förstår, tycker att det är tråkigt, att ryttaren är för tung, sitter fel, att utrustningen inte passar och känns bra, att hästen inte trivs med ryttarens ridning eller något annat som är relativt lätt avhjälpt men det kan också bero på en skada/sjukdom och eftersom hon dessutom har tappat muskler som hon inte borde tappat så hade jag gjort en grundlig utredning på klinik för att få reda på var felet ligger. Hittas inget så be någon filma din vardagsridning och visa det för en riktigt duktig tränare. Det kan vara bra att ha med filmerna även till kliniken så att du kan visa vad problemet är om hon inte skulle uppvisa det just när ni är där.
 
Nu har hon (väger över 500kg) så gott som fri tillgång på hö med OK värden protein/energi = 5 och utöver det får hon 3kg lusern per dygn. Hon är ganska ointresserad av hö och äter ca 8-10 kg per dygn (därför kollade vi tänderna när veterinären var här senast, men det verkar inte vara något problem där).
När vi gav henne hösilage fick hon ca 10kt TS per dygn me protein/energi = 8. Då var hon dock dålig i magen, så man vet ju inte hur mycket hon tog upp. Efter att ha tagit blodprov sa veterinären att hon hade bra värden m.a.p. protein, så det verkar som att hon får i sig och tar upp tillräckligt mycket protein
 
PPID vara faktiskt något som veterinären nämnde. Speciellt eftersom hästen drack mycket. Dock är det vanligare bland äldre hästar (+15 år) och min är precis fyllda 8. Hon har också slutat dricka så mycket nu när hon inte längre är lös i magen, så det överdrivna drickandet kom nog bara av att hon var lös i magen och därför behövde mer vätska.

Däremot tror jag inte att vi direkt testade för det eftersom hon var här dagen före en helgdag. De kunde inte göra testet själv på den egna kliniken och provet kunde inte ligga över helgen i väntan på att bli analyserat. Så det är kanske för tidigt att helt avfärda att det skulle kunna vara första symptomen på PPID.
 
Veterinären tyckte att vi först skulle se om vi kunde få bot på den lösa magen och se hur hon muskler sig innan vi går vidare med någon ytterligare undersökning, så jag tänkte vänta en månad eller två innan jag åker in till kliniken. Men just nu är det miljoner frågor och funderingar i huvudet
 
PPID vara faktiskt något som veterinären nämnde. Speciellt eftersom hästen drack mycket. Dock är det vanligare bland äldre hästar (+15 år) och min är precis fyllda 8. Hon har också slutat dricka så mycket nu när hon inte längre är lös i magen, så det överdrivna drickandet kom nog bara av att hon var lös i magen och därför behövde mer vätska.

Däremot tror jag inte att vi direkt testade för det eftersom hon var här dagen före en helgdag. De kunde inte göra testet själv på den egna kliniken och provet kunde inte ligga över helgen i väntan på att bli analyserat. Så det är kanske för tidigt att helt avfärda att det skulle kunna vara första symptomen på PPID.

Ja det sägs att det är vanligare bland äldre hästar men det finns också teorier (jag vågar inte säga forskning för jag har bara hört det i andra hand och inte läst själv) att det inte är helt ovanligt på yngre heller men att de inte får riktigt så allvarliga symptom som äldre hästar får, PPID-misstanken är därför långt borta och därmed missas sjukdomen. Även de flesta äldre hästar diagnostiserar sent tyvärr. Länge ansågs det helt normalt att äldre hästar föll ur och tappade muskler men det är ju inget normalt åldrande. De som får diagnos tidigt verkar ha en mycket större chans till ett bra liv medans en som diagnostiseras sent tyvärr inte alls har någon bra prognos. Jag kan nu i efterhand se symptom på PPID flera år innan vår häst fick diagnosen men dels var han 17 (det räknades som tidigt, jag skulle väl vilja säga att vid +20 år blir det vanligare) när han fick diagnosen och dels var sjukdomen ganska okänd fortfarande. Idag är det ett enkelt prov som inte är dyrt heller medans då fick provet skickas med kurir till Tyskland för analys och bara kuriren kostade ju multum.

Jag tycker absolut att ni ska börja med blodprov för PPID.
 
Jag tänkte lägga in en liten uppdatering. Det var inte PPID. Troligen stress. Hon fick en ny och mycket snällare hagkompis. Fri tillgång på hö inrundbal och utevistelse i stor hade med vindskydd dygnet runt. Har dessutom fått ganska mycket lusern. Nu är hon ok i magen och har lagt på sig så att hon ser normal ut.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 371
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 843
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp