Dåligt underlag - vems ansvar?

C

cemax

Om jag rider på en anläggning med mycket dåligt underlag och detta leder till skada på mig och hästen tex via omkullridning vems är ansvaret för skadan?

I min närhet finns en anläggning som föreningen inte har gjort något åt på ca 7 år. Utebanan och inneridbanan är söndertrampad och spårig efter många års misskötsel. Föreningen som huserar på anläggningen driver ridskoleverksamhet med kommunala medel och är godkända av ridsportförbundet.

Som jag har förstått det rider man alltid på eget ansvar men trots detta har vi ju ändå betalt medlemsavgift och anläggningskort för att få vistas där.

Ridhuset är in galopperingsbart än mindre möjligt att hoppa. Obalanserade unghästar snubblar och samlade hästar likaså. Höjdskillnaden från långsidans spår till medellinjen är minst 30 cm med hålor emellan.

Som det är nu rider inte vi där längre men jag undrar vad som händer vid en eventuell olycka, för en sådan kommer tyvärr att ske med 100% säkerhet eftersom andra ryttare rider där.
 
Det är ditt eget ansvar om du rider på ett sådant underlag.

Visst betalar du för att få rida där men då får du ju ställa krav på att de som har anläggningen sköter den, gör de inte det får du väl begära pengarna tillbaka och låta bli att rida där.
 
Det är som föregående inlägg säger, ditt ansvar om något inträffar.

Du skriver att föreningen är en ridskola med kommunala bidrag men hur stort bidrag får dom och vad ska bidraget i 1:a hand användas till? Det finns oftast en massa regler om hur och till vad olika bidrag ska användas.
Hur fungerar föreningen annars. Anställd personal endast eller behövs det hjälp av ideella?
På den föreningen där jag är verksam, föreningsdriven ridskola med kommunala bidrag, så behövs det alltid hjälp av ideella krafter.
Hur är det där du rider och vad gör du då åt "din" förening/ridanläggning. Jag får ibland "ordrar" av föreningens medlemmar dvs, ridskoleryttare, privathästägare mfl om att göra vissa saker. Jag som är där helt pga av nöjet, jag äger ingen privathäst, rider inte på ridskolan, sitter ej med i styrelsen utan hjälper till för att jag tycker det är kul (oftast). Men när man får "order" av en person, oftast då av en som sällan eller aldrig själv hjälper till, då blir man bra f.....nad.
Har ni pratat med någom om underlaget och sagt vad ni tycker? Det kanske inte finns tillräckligt med tid att fixa till underlaget på ett bra sätt med dom tillgångar som föreningen har utan det behövs hjälp av andra också. Genom att prata med ansvariga så kan man komma långt men man kanske får vara beredd att hjälpa til lite själv.
Har föreningen någon som "kan" ridbanor och dess underlag för det är inte lätt att få till ett bra underlag och det kräver oftast flera timmars insats.
När kan man lättast fixa underlagen i dom flesta fallen, inte en lördagseftermiddag, för då ska alla rida utan det som oftast gäller är då tidiga morgonar (5-9) eller sena kvällar (22- ) då ridhusen/banorna är tomma. Annars blir det ofta ramaskri över att det görs på "ridtider". Och hur många har lust att ställa upp då?
Hur vet du att det inte är gjort något åt underlaget på 7år? För om inget är gjort åt det på så lång tid så borde det vara hårt som betong.

Men om du inte är nöjd med underlaget så ska du självklart inte rida på det då. Men det kanske finns andra anläggningar du kan nyttja istället. Men tänk också inte bara vad föreningen ska göra åt dig utan också vad du kan göra åt din förening.
 
Vill man få något gjort får man väll låta bli att betala tills underlaget är fixat!

Eller så får man komma med ett förslag om sänkt ridhuskorts-kostnad mot att man hjälper till med sladdning och div. annan sköttsel! :)
 
Jag ställde inte frågan för att få reda vad jag kan göra, utan ur ett rent juridiskt perspektiv. Jag har klart för mig att jag rider på egen risk, men så tänker nog inte alla.
Sett ur juridiskt perpektiv kan annat faktiskt råda då jag fått betala avgift för att ha rätt att utnyttja anläggningen, att ta betalt för något är ju detsamma som att tillhandahålla något.

Tro mig, vi är många som försökt att göra både det ena och det andra, men orken tar slut.

Åldern på underlaget uppgår faktiskt till ganska exakt 9 år utan byte eller åtgärdning, tragiskt men sant och svar ja, det är hårt som betong.

Ca 20 betalande familjer lämnar nu in för att ingenting vi försöker göra för att förbättra är bra nog. I gruppen finns både åkare och traktorförare samt de som har varit beredda att lägga ner pengar på anläggningen.

Moraliska aspekter finns inte längre, jag är en hårt engagerad medlem som verkligen ställer upp för "min" förening, men min förening har bytat adress!
 
tyvärr är det nog så att man betalar för att använda anläggningen i det skick den är, om inget annat finns angivet... eller tyvärr och tyvärr, det är nog bra att det är så för det mesta, annars skulle nog inte folk våga låta andra rida i deras ridhus i rädsla för att bli stämda. fast det är synd att det inte funkade i din f.d. förening. men gör de inget åt sin anläggning förlorar de kunder och därmed inkomst, så de faller på eget grepp ändå...
 
Jo visst är det väll så som du säger men om ridhusets skick inte blivit bättre på 9 år, borde ni inte ha reagerat lite innan?

I detta läge har man ju definitivt inte "köpt grisen i säcken" när man köpt ridhuskortet. Om det varit på ett sätt i 9 år så kan man inte ha missat det om man varit där förr... :smirk:


Så den som köpt ridhuskort måste ju ha varit medveten om vad de betalade för?!?
 
När vi gick med i föreningen för ca 1 år sedan lämnades löfte om att underlaget skulle bytas innan sommaren. Mitt detektivarbete har lett fram till informationen om att inget är gjort på 9 år så "grisen är inte köpt i säcken".
 
I gruppen finns både åkare och traktorförare samt de som har varit beredda att lägga ner pengar på anläggningen.

Vad tråkigt! Då låter det ju som om alla möjligheter att få något gjort faktiskt funnits...
 
Det är ditt annsvar, det är du som avgör om du rider där eller inte..
 
Tycker bara själva frågeställningen är skrämmande;

" vems är felet om min häst blir skadad frö att jag rier på dåligt underlag? "

Svaret liger ju i frågan, självklart ditt eget fel. Jag förstår inte hur man kan få för sig att det skulle vara ägaren till ridusbottens fel om du rider omkull. Det känns i flera inlägg på denna sida som att man alltid måste finna någon annan att skylla på, min medryttare ramlade av hästen skadad, min häst blev sparkad i hagen kan jag stämma den andra hästägaren osv.

När slutade folk att ta ansvar för sina egna handlingar? :confused:
 
Precis, hur skulle någon annan kunna ta ansvaret för var folk väljer att rida, tex en häst är på hoppträning på ett ställe med mycket bra underlag, men hästen går omkull ändå, lika gärna då skulle ryttaren kunna skylla på underlaget, att det var lite upphoppat just där eller vad som helst..

Nej man får faktiskt själv ta ansvar för var man rider och vad som händer..
 
Det jag var ute efter var ett strikt juridiskt ansvar.
Till sakens natur hör faktiskt att en föreningen tar betalt av sina medlemmar och gäster via anläggnings avgifter och ridavgifter. Att ta betalt för något är ju i princip det samma som att tillhanda hålla något också.

Jag är intresserad av att få reda på detta av den anledningen att om en skada skulle uppstå kan försäkringbolaget också neka ersättning till föreningen på grund av bristande underhåll. (Enligt uppgift från försäkringsbolag) Dessutom rekommenderar man både från kommuner och ridsportförbundet att underlaget bör bytas minst vart 3:e år.

Eftersom jag själv varit medlem i föreningen under kortare tid är det ju mitt ansvar också!

För min och mina barns del har vi redan tagit beslutet att inte rida där mer just pga skaderisken.
De flesta lektionsryttare tex tänker inte på sådana saker eftersom de har uppsökt platsen för att utbilda sig och förutsätter att allt är ok.

Jag är medveten om mitt ansvar men tyvärr saknar många andra den medvetenheten.

Moraliskt har vi alla ansvar men juridik och moral är långt ifrån detsamma!
 
Hej... ni kanske skulle gå till klubbens styrelse med en skrivelse där ni kräver svar på varför inget görs med underlaget. Styrelsen måste svara...annars bryter de mot stadgarna?! Jag tycker det är konstigt att inte klubben är mer mån om ridskolans hästar, även de måste ju ta skada av ett jättedåligt underlag.

Hoppas det löser sig / Jenny
 
Ansvar

Det är fortfarande på ägarens/ryttarens ansvar.

Däremot kan hästägaren försöka stämma föreningen om det skulle ske en skada pga underlaget.
Om det går är, helt beroende på vad som står i "köpeavtalet".

Men det är alltid på ägarens/ryttarens ansvar att välja vart man rider.
 
"Moraliskt har vi alla ansvar men juridik och moral är långt ifrån detsamma!"

Det jag kommer att skriva nu har kanske inget med tråden att göra, men det är ändå värt att lyfta fram tycker jag.
Lagstiftarens målsättning är, skulla jag vilja påstå att kodifiera en rådande moral- och etikkonsensus. För att lagstiftningen skall fungera så måste den överensstämma med den allmänna rättsuppfattningen. Med vissa undantag såklart. Bara för att vissa opportunister förespråkar dödsstraff och även om en relativt stor del av befolkningen till äventyrs skulle stödja dödsstraff, så finns det ett inbyggt skydd mot sådana övergrepp mot medborgarna i form av grundlagsstadgat förbud.

Nu över till din fråga. Det du fråga är om jag förstår dig rätt, två saker.

För det första: Kan föreningen ådömas skadeståndsanvar enligt allmäna skadeståndsrättsliga principer i och med att man genom ridavgifter och årsavgifter på något sätt utlovar ett visst skick på anläggningen?

Och för det andra: Skulle man kunna tänka sig att föreningens försäkringsbolag kan slippa betala ersättning till följd av skada på en häst som skadat sig på grund av underlaget. Detta skulle i så fall också kunna gälla för privata hästägare. Alltså om man som privatryttar rider och hästen skadar sig, kan försäkringsbolaget hävda att underlaget var så dåligt så att man som ryttare inte borde har ridit där och därmed undandra sig ersättningskyldighet.

I Skadeståndslagens 2 kap 1§ så stadgas att "den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar person- eller sakskada ska ersätta skada, såvida icke annat följer av denna lag" Att det skulle röra sig om uppsåt är väli detta fall uteslutet. Vad gäller vårdslösehet kan det både röra sig om ett aktivt handlande och underlåtenhet att handla. I detta fall en underlåtenhet att göra i ordning underlaget. Skulle vilja påstå att det är i det närmaste omöjligt att göra en bedömning om hur rätten skulle bedöma detta. Det finns lite olika grundregler som brukar användas. "Bonus Pater Familias" (den gode familjefadern) är en, en annan är normal försiktighet hos förståndigt folk på det aktuella verksamhetsområdet och en sista är sedvanan på området. Med de begränsade uppgifter som finns i tråden ser det på denna punkt relativt mörkt ut för ridklubben.

Vidare krävs ett kausalsamband, att skadan verkligen har uppstått till följd av den oaktsamheten. Det finns ett rättsfall som handlar om en markägare som satt upp en vägbom över en väg på sådan höjd att han kan passera under bommen med sin bil. Ett antal ponyryttare passerade under bommen och skulle sedan lyfta upp bommen så att en stor häst kunde passera under. Hästen sprang då efter ponyhästarna under bommen och ryttaren lyckades inte ducka utan "skalades" av hästen och fick relativt allvarliga skador. Markägaren gick fri från ansvar då skadan av hovrätten ansågs bero på att ryttaren inte hade kontroll på sin häst.

Man talar vidare om två typer av skadeståndsansvar. Inom- och utomobligatoriska förhållanden, dvs att det finns ett kontraktuellt förhållande mellan den skadelidande och den vållande, eller att det saknas ett avtal. I fallet av att det finns ett avtal krävs enbart ett kontraktsbrott för att skadeståndsskyldighet ska föreligga, i de utomobligatoriska förhållandena är det som visats ovan lite mer komplicerat.
Frågan är då alltså om medlemsavgiften och ridhusavgiften betyder att föreningen lovat en viss standard på anläggningen? Omöjligt att svara på med så här lite uppgifter. Finns det dessutom, som på de flesta ställen, ett förbehåll som stadgar att all ridning sker på egen risk så förändrar det återigen förutsättningarna.

Vad gäller försäkringsbolagens status i detta så är det i första hand fråga om vad som står i försäkringsvillkoren.

Hoppas detta något röriga svar kan vara till någon hjälp..
 
Tack för ditt svar alfa460.

Anledning till att jag sökte svar var inte för min egen ridnings skull, jag är allt för rädd om mina hästar för att rida där även om det i slutändan skulle visa sig att ansvaret sist om synes låg på någon annan.

Det jag oroar mig för är alla övriga ridande på anläggningen från lektionsryttare till privatridande motionärer.

Lagtolkningarna om personligt ansvar har så vitt jag erfarit tänjts eller omtolkats ordenligt de senaste åren med allt ifrån friskrivningar till ökat eget ansvar.
Tex vet jag att försäkringsbolag nekar ersättning till bilägare om fordonet har framförts med felaktiga däck och mönsterdjup om en skada skulle ske. Berusade personer som kraschat sina bilar nekas också ersättning. Däckförsäljare som monterat för bilen felaktiga däck har fällts för den skada det har åstadkommit på tredje person.

Det var till denna jämförelse jag ville komma.

Samtliga sittande i styrelsen vet om att underlaget är uselt, men envisas fortfarande att driva verksamheten och ta betalt för den. Direkt uppsåt finns inte att skada men samtidigt är de samtliga mycket medvetna om hur stor skaderisken är. Därför menar jag att i en förlängning kan de nog hållas ansvariga pga av sin medvetenhet utan någon som helst åtgärder.
Ridinstruktörer har vägrat hålla lektioner där just pga skaderisken.
Kommunens kontrollanter vill inte godkänna verksamheten fortsättningsvis men tyvärr kan inte ens de vara så rationella att de bara stänger eftersom detta direkt leder till ekonomiska följder och för att göra något sådant krävs mycket kött på benen. (det har inte kommunens tjänstemän)

Kontentan är dock den så vitt jag förstår att om man kan påvisa grov oaktsamhet/vårdslöshet från styrelsens sida kan föreningen hållas ansvarig för skada utan att försäkringsskyddet träder in. Bara medvetenheten om detta gör att anläggningen borde stängas tills dess den är brukbar igen.
 
Det du kallar för personligt ansvar finns i 6 kap SkL, där det stagdas att om den skadelidande är medvållande så kan skadeståndet jämkas. Det samma gäller som du säger även vid rattonykterhet.

Någon krav på att oaktsamheten ska vara grov finns ej. Vems försäkring är det som inte skulle gå in menar du?
 
Föreningen är skyldig att teckna försäkring för sin verksamhet och där i finns en ansvarsförsäkring som skall gälla på för alla som vistas på anläggningen medlemmar eller inte. Utbetalning enligt denna kan ifrågasättas enligt försäkringbolagsrepresentant.
Det jag tänker främst på är personskador eller skador på de hästar som föreningen har inlånade ifrån privatpersoner.

Försäkringar för privata hästar har ju de flesta ombesörjt själv, men det finns i de flesta ändå en relativ självrisk.

Det jag vil komma fram till är ju egentligen bara att om man tar betalt för något har man ju också fastställt att man har något att ta betalt för. Däri måste det ju ligga någon form av ansvar.

Tex har en liten lekplatsförening en mindre lekplats för kringliggande villor. Denna lekplats måste uppfylla strängt hållna krav för att överhuvudtaget få existera, denna skall kontrolleras 2 ggr om året av behörig personal samt vara försäkrad enligt rekommendationer med ansvarsförsäkring och olycksfall. Skulle man i föreningen få för sig att uppfinna någon form av lekredskap får dessa endast uppföras om de har riktiga beräkningar och kontroller genomförda.

Skulle en skada inträffa med någon form av egentillverkad lekutrustning kan försäkringsbolaget neka ersättning och föreningsmedlemmarna blir via sin styrelse ersättningsskyldiga.

Ovanstående vet jag är 100% korrekt eftersom jag själv var med på detta tåget.
Liknande scenario torde vara mycket möjligt på denna anläggning då den helt enkelt inte håller måttet för utnyttjande.

Det jag skulle vilja framföra för föreningen är att de faktiskt kan bli ansvariga för en eventuell olycka och vill att de skall agera därefter redan nu.
Antingen fixar de till underlaget eller så stänger de tills vidare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp