Dalmatiner m.m

Hoppelhase

Trådstartare
Någon som har dalmatiner eller har erfarenhet av? Som kan berätta lite? Hur är de? Hur aktiva? Hur lätt-/svårtränade? Hur är de i övrigt? Har intrycket att det finns väldigt mycket sjukdomar inom den rasen, något man ska tänka på?

Vad finns det för andra hundar som är liknande dalmatiner i storlek, kroppstyp och päls (alltså inte färgen)?

Sv: Dalmatiner m.m

Hej,
Ska försöka svara så gott jag kan.

Jag har en egen tik på 3 år, och så har modern min apat efter rasvalet och hennes tik är nu nyss fyllda ett.

Hur är de?
Dalmatinern är en väldigt glad liten prick (med hård svans :crazy:). De är väldigt fästa vid familjen och väldigt mån om sina familjemedlemmar. Av utomstående kan dalmatinern ibland uppfattas som nonchalanta kan jag tänka mig, då de i vissa fall totalignorerar främlingar. Min tik pendlar mellan att slänga sig i famnen på utomstående och pussa ihjäl dem alt. ignorera totalt och vilja gå vidare på promenaden. Mammas tik vill hälsa på alla.
De är lättlärda och hänger med på allt - oftast med entusiasm. Dock gäller det att man är rolig när man tränar. De är ganska envisa och kan ibland kräva lite extra motivation för att hålla i.
Min tik är väldigt svårmotiverad och vill helst göra allting på hennes sätt, när hon vill - och då framför allt lydnaden. I agility och viltspår flyger hon fram och svansen går i ett.
Mammas tik däremot tycker allt är kul, och ser själva belöningen i att fortsätta jobba. Hon är väldigt nära och gillar att arbeta med både kropp och huvud.

Många förknippar dalmatiner med vakt, men alla dalmatiner jag träffat håller sig på en lagom nivå. Kommer det fram någon läskig typ en kväll tror jag de flesta kommer gå imellan och skydda. I övrigt brukar de skälla till några gånger när någon ringer på dörren, men tystnar snart.

Hur aktiva?
I mina ögon är de lagom aktiva. Utomhus går det i 190 över stock och sten, men inomhus är de riktiga latmaskar som helst ligger i sängen under täcket och myser.
Givetvis vill de har några timmars motion om dagen och mental aktivering. Efter en tid med dalmatiner är det ganska uppenbart att de är omöjliga att trötta ut fysiskt. Här är det hjärngympa som gäller.
En ras som vill ha sin dagliga motion och aktivering - men som inte går upp i taket om husse/matte är sjuka i några dagar.

Hur lätt-/svårtränade? Hur är de i övrigt?

Det beror på individen. De dalmatiner jag träffat (bortsett min egen tik :crazy:) är väldigt lättmotiverade och gillar att jobba. Samtliga har varit väldigt lättlärda och ett nytt moment har satt sig direkt.
De flesta dalmatiner är ganska veka och en del individer är reserverade och lite halvfega. Rätt uppfödare är a och o.

Har intrycket att det finns väldigt mycket sjukdomar inom den rasen, något man ska tänka på?

Förhållandevis en frisk ras, men visst liksom många andra raser har de lite problem att jobba med. Det som blir mer och mer uppenbart ju fler dalmatinerägare man träffar är hudproblemen. Oftast rör det sig om utslag och finnar som kommer när valpen blir unghund, men som försvinner efter ett tag. Sedan finns det ett antal hundar med allergi, däribland mammas tik som är konstaterad med kvalsterallergi.
Samma sak gäller här, bra uppfödare är viktigt. Det finns de uppfödare som avlar/ avlar på syskon till hundar som har allergi för att de lyckats bra i utställningsringen.

Utöver hudproblem är dövhet något som många oroar sig för. Döva dalmatiner tas bort som valpar, och uppfödarna brukar ganska oftast märka vilka hundar som hör och inte. Att ha en hund som är unilateralt hörande (döv på ett öra) är inget problem.
Ett problem som en del hanhundar får är urinsten/uratstenar/grus.

Vad finns det för andra hundar som är liknande dalmatiner i storlek, kroppstyp och päls (alltså inte färgen)?
Rhodesian ridgeback är det jag kommer på. Det finns många andra raser också. Om man föreställer sig en hund med speciell karaktär (som ofta får en att brista ut i gapskratt), lite slankare kropp och som är lite egensinnig och envis får man en hund som påminner om dalmatiner.

Är ni intresserade av att skaffa dalmatiner rekommenderar jag:
www.dalmatiner.forum24.se
Det är ett trevligt litet forum med både uppfödare och ägare där vi diskuterar allt om rasen och där man kan få mycket tips och råd.

Tack för svar!!

Just det med dövheten och urinsten har jag hört ofta, men det är inte så utbrett alltså?

Jag tycker det verkar vara jättetrevliga hundar, och lagom storlek, kroppstyp, päls osv... jag är bara inte helt säker på att jag klarar av prickarna. :crazy:

Min erfarenhet av Dalmatiner är mycket blandad!

Jag har en treårig hanhund, han är jättevacker, trygg, intelligent och lätt att lära, han är lätt att umgås med, lugn inomhus och älskar att vara aktiv utomhus.

Men, min jycke har vart väldigt sjuk i flera omgångar trotts att han bara är 3 år gammal, Han är infektionskänslig, trotts vacination har han tex haft kennelhosta. Han har också haft mycket päls/hudproblem, han är allergisk mot vissa blommor och foder, nu senast fick han urinsten, vilket gjorde att han blev tvungen att opereras, sitter nu hemma med min plågade hund och hoppas att det inte skall bli några mer komplikationer efter operationen. Flera av hans syskon har haft/fått päls/hudproblem samt urinstensproblem med operationer som följd. Detta trotts att vi köpte honom från en mycket välrenomerad uppfödare.

Förutom detta har han lyckats bli biten av en sork samt lyckats krossa knäet mot en sten vid ett vanligt hopp över ett dike på en äng. Något veterinären upplyst mig om bara var ett mycket olyckligt sammanträffande, men jag har inte lagt pengar på att testa hans bentäthet.

Jag kan därför tyvärr inte rekomendera någon att skaffa en dalmatiner. Detta skriver jag, för att trotts att jag letade mycket på nätet innan jag själv köpte min hund kunde jag inte hitta något särskilt negativt om rasen. Efter hand har jag dock fått höra från både veterinärer och andra Dalmatiner ägare att sådanna här problem är mycket vanliga även om det är ovanligt att man som vi råkar ut för allihop under en så kort tid som tre år.

Dobberman har dalmatiner i sig, och dessa är lika varandra i storlek, kroppstyp och päls.

Jag håller med Turali om att de är trevliga hundar :)

Dock kan många av de komma att bli enmanshundar.

Går även att få de som "spårhundar" vid exempelvis svampplockning eller vid jakt.

vi hade dalmatiner i början på 90-talet, han blev tyvärr inte så gammal utan dog ung i en olycka. men under sin korta livstid lyckades charma alla han kom i närheten av, han var inte det minsta reserverad utan en glad och social skit. han hängde glatt med på allt jag ville göra med honom, jag byggde banor i trädgården som vi sedan hoppade tillsammans, han följde med när vi plockade svamp på hösten osv. nu är det länge sedan han dog men jag minns honom som relativt motionskrävande men den mentala stimulansen som krävdes skiljer sig inte mycket från vad de flesta andra sällskapshundar behöver.

Oj, gammal tråd. Blev ingen dalmatiner för mig, däremot en vit schäfer/vit herde som blev två år förra veckan. :)

Oj, tråden var rätt gammal ja, hehe... Det reflekterade jag inte ens över :p

Vad roligt, det låter som en fin hund :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 539
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 898
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 592
Senast: Sedna
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 562
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka