Bukefalos 28 år!

Dammfri miljö till innekanin...

SpanskaLoppan

Trådstartare
Efter flera besök hos veterinären med lilla kaninen har vetten och jag kommit överens om att nysningarna förmodligen beror på att kaninen är väldigt känslig för damm.

Så nu ska jag försöka få bort allt dammigt ur hans miljö och ströet är ju det första jag tänker på... Vad finns det för strö som inte dammar alls alt. väldigt lite?
Nu har han spån, halm tänkte jag på först men det kan ju damma rätt bra det med och jag har svårt att få tag i halm av bra kvalité...

Höet är det inget fel på, bra kvalité och fräscht. Men liiite damm kan det ju komma därifrån med, kan jag spraya det med vatten innan jag lägger in i buren? Han får inte mer än han äter upp på ca 6-8 timmar så det borde inte hinna mögla...Det ligger inte heller hoptryckt i höhäck utan löst i buren och han bökar runt i det och pysslar.

Vad finns det mer man kan göra för att minimera dammet? Dammsugning av lägenheten sker redan varannan dag och dammtorkning av ytor 3-4 ggr/vecka.
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

vad jobbigt att han är så känslig. Jag skulle nog kört med bara halm, så bra kvalité som det bara går att hitta. Annars så är ju att spruta lite med en såndär vattendusch när du byter till nytt spån, som man brukar ha och spruta på växterna.

Se till att kaninen inte är i samma rum när du dammsuger, det sprids ju damm nått så jävulusiskt då.

Du har inte tänkt att låta din/dina kaniner bli utekaniner istället? Mer frisk luft iaf.
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Halm kan jag bara få tag i på Granngården...Och kvalitén på det brukar ju inte vara någon jättehöjdare...

Funderade på Toa-Lätt men det känns som det kommer bli väldigt obekvämt?

Jo jag hade helst haft dom ute men jag bor lite tillfälligt hos min mamma nu och när jag sen hittar eget boende så är det ju inte alls säkert att jag kommer ha någon plats för burar utomhus. Är det då mitt i vintern vid ev. flytt blir det ett elände med vad jag ska göra med kaniner som är vana att bo utomhus i minusgrader...
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Spån skulle jag nog inte föredra.. Det är ju ganska dammrikt, man känner ju själv när man byter i buren hur det dammar.. Halm är att föredra.. Sedan det där med höet, ja att vattna det är ju det enda du kan göra med det.
Till mina marsvin hade jag en "aktivitetsbur" där jag släppte ut dom varje dag så dom kunde leka där. I den hade jag typ pelletsformat underlag gjort av ihoppressat papper. Det var för katttoa egentligen men hade det där i för det dammade inget och det var väldigt absorberande. Det kan du ju testa iaf :P Det är mjukt.. Och har kaninen hö att gosa in sig i tror jag det inte blir obehagligt :p
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Testa att byta ut höet mot hösilage/ensilage om du kan få tag på det, då slipper du vattna. Enda trixet är att det har så kort hållbarhet efter att balen öppnats så att man nog behöver bo i närheten av ett stall så att man kan hämta för bara några dagar i taget.

En kompis som är väldigt, väldigt duktig på kaniner har faktiskt bytt ut allt strö mot vanliga trasmattor till sina innekaniner. Istället har de bara en toalettlåda med spån. Trasmattor är ju billigt att köpa på t ex myrorna och tvättas vid behov tills de blir utslitna och då kan man med gott samvete köpa nya, dessutom minskar det ströspillet på golvet. I toalådan kanske man kan byta ut spånet mot såna där papperspellets som man har i kattlådor. Om man har en kanin som gräver mycket kan det kanske bli problem, men det är nog värt ett försök.

Om kaninen använder höet som aktivering kan du ju testa att lägga in fler pinnar och nån aktiveringsboll, det brukar gå hem!
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Se om du kan få tag i hackad halm - jag är KÄR i det underlaget numera!
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Det du hade i din aktivitetsbur tror jag är Toa-Lätt. Papperspellets avsedda för kattlådor.

Nej spånet dammar ju en hel del. Har provat att spruta vatten med blomspruta ett par gången under dagen men det känns inte som att det blir en bra miljö heller...Eller at det hjälper nåt för den delen..
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Ska kolla med lite hästfolk om någon har silage, tror inte det men fråga kan man ju.

Har funderat på det där med någon sorts matta istället, det verkar bli allt vanligare tycker jag? Jag är dock osäker på om herr kanin behagar använda en toalåda då han gärna sprider ut sina behov över hela buren... Den andra gör så fint allt i toahörnet men inte denna... Men kanske det funkar om man sätter in just en låda istället så det blir riktigt avgränsat och så Toa-Lätt i den?

Grenar har han alltid och så är han ute i lägenheten/trädgården flera timmar per dag så jag tror inte han är understimulerad. Han verkar mest gilla att böka runt med sitt hö medan han äter. Sätter jag höet i höhäck vägrar han äta av det:D
 
Senast ändrad:
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Okej ska kolla om det finns någon som har det, störst chans är väl om jag ringer några bönder eller så. Är så svårt att få köpa bara när man behöver så små mängder åt gången... Jag vill ju liksom bara ha ca en ikea påse åt gången, har inte plats att förvara en massa hö och halm i radhuset direkt:p
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Men bajset är ju det som är lätt att ta bort, kanske kan du till och med skaffa en liten begagnad dammsugare och helt enkelt dammsuga bort allt när det börjar bli smutsigt. Tänk också på att lägga lite smutsigt strö i toalådan så han fattar vad det är för nåt och ställa den i hans toahörn. Matta lär ju vara det som dammar minst av de föreslagna alternativen här så jag tänker att det kan hjälpa mycket :)
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Fast han kissar överallt med:angel:

Men jag tror jag provar matta+toalåda ändå, en billig matta gör ju inget om den måste kastas. Det låter ju som du säger som att det är det minst dammiga.
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Finns ett ställe i skåne som balar hackad halm (precis som spån), kanske finns nån som köper där som du i din tur kan köpa nån bal av?! :)
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Blir så långt att åka från Gotland till Skåne:D Men tack för tipset ändå.

Just nu ska jag prova med en gammal badrumsmatta i större delen av buren sen en toalåda med bokspån som lär damma väldigt lite. Förhoppningsvis blir det bättre:)
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Ja det tror jag med, därför ville jag komma på en annan(dammfri)lösning:)

Just nu har han som sagt en mjuk matta i buren+toalåda. Han har både kissat och bajsat i lådan men även utanför. Inget konstigt med det, det lär ju ta ett tag innan han vant sig vid det nya. Bajspluttarna är ju lätta att plocka upp och lägga i lådan men jag funderar på vad jag gör med kissfläckarna...

Ha flera mattor att byta med kanske funkar? Frågan är hur många jag måste ha för att se till att det alltid finns en kissfri matta i buren. Bor ju i lägenhet så jag kan inte bara slänga in en maskin tvätt då och då utan måste boka tvättstuga varje gång...

Tänker lite så att han ju aldrig kommer lära sig att kissa på lådan om det luktar kiss i övriga delar av buren också...

Kan jag kanske ha ett tjockt lager tidningar överst tills han lärt sig att bara kissa i lådan? De är ju lättare att byta...
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Jag skulle inte ha tidningar med tanke på att det kan komma trycksvarta på tassarna som de sedan slickar i sig. Du har inga gamla handukar eller liknade som du inte är så rädd om och ha som underlag som du kan byta mellan varven?
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Ja trycksvärta är nog inte så hälsosamt...

Får rota i gömmorna och se vad som finns av mattor och handdukar och liknande. Det är ju mest nu i början det går åt mängder, innan han lär sig.

Har precis tvättat mattan medan Morgan var ute och skuttade i trädgården. Tog med förtvätt och hela kalaset så nu ska väl kisslukten vara borta:D

Nu är mattan tillbaka i buren och så även Morgan. Och han skuttade precis i lådan och gjorde en prydlig stapel med pluttar:p Hoppas det går in snart att han ska göra allt där.
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

Trycksvärta är numera inte giftigt eftersom det inte längre innehåller bly, däremot kan det färga av sig på pälsen, inte så snyggt kanske.

Jag har mjuk konstgräsmatta (sån där man har på balkonger, altaner och liknande, med dräneringspluppar på undersidan) till mina kaniner, samt toalettlåda. Funkar kanon, lätt att dammsuga upp bajsarna, tvättar den med såpa och mjuk rotborste när den blir sunkig. Torkar jättesnabbt, men har två att alternera med. Enda nackdelen är väl att höböset kan vara lite svårt att få bort helt. :)
 
Sv: Dammfri miljö till innekanin...

har haft samma problem med en av mina kaniner, dock kanske inte ritkgit så känslig.

Mina kaniner går nuförtiden på fleecefilt samt har en toalåda i buren med toa-lätt. Tycker det är ett bra strö och upplever det inte som att kaninerna tycker det är hårt. (kan se bild här
Fleecefiltar finns att hitta relativt billigt på ÖB/Rusta/IKEA. Jag har ett antal stycken som jag bara tvättar vid behov.

Ett tips om man inte vill att de ska bajsa i hela buren är att sätta höhäcken vid toalådan, så att de sitter i den när de äter. Har för mig visat sig fungera bra, dock finns det ju såklart mer eller mindre lortgrisar.

Spraya annars höet med en sådan som man använder och sprutar vatten på blommor och mitt bästa tips är att köpa en luftfuktare! De ligger i lite olika prisklass men fungerar super!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp