Dansk hästvärld i chock

Sv: Dansk hästvärld i chock

En liten fundering han hävdar själv både på sin hemsida att han har 600 hästar i danmark, man kan ju då fundera lite på varför myndigheterna bara har undersökt 500 hästar............ Var finns de andra 100 hästarna och i vilket skick är de.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Fullständigt fruktansvärt... Blir helt mållös när jag kollar på videon, riktigt ont gör det att se det och jag förstår inte för mitt liv hur man som person kan med att beordra denna typ av behandling av hästarna. Hur fan kan man sitta där på sitt feta arsle och tycka att detta är helt okej?!

Ska bli intressant att höra vilken förklaring han har att komma med för att förklara detta, det är ju inte direkt tal om en person med psykiska problem som inte orkar med att ta hand om sina två hästar som det ofta är i andra fall...
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Han skyller på de anställda. :grin:

Men nu har de framkommit att han tidigare är tagen för brott på djurskyddslagen i Danmark:

Efter en ansat på John Byrialsens polske stutteri tidligere på ugen afslørede kummerlige forhold i danskerens stalde i Polen kom det ellers frem, at danske dyreværnsorganisationer ikke kendte til sager fra stutteriet Viegård ved Skals.

Men det passer ikke.

Ifølge en tidligere ansat i en betroet stilling, som arbejdede for John Byrialsen i 2011, har hun personligt anmeldt ham til politiet for vanrøgt af heste i marts 2011.

Hun var ansat til at insiminere hopper, men efter ti dage havde hun fået nok.

- Det var daglig kost at finde døde heste rundt omkring. den første dag fik man den fine rundtur, men efter nogle dage kunne man selv gå rundt og se, hvor forfærdeligt nogle heste havde det, fortæller hun til Ekstra Bladet.

Kvinden ønsker at være anonym, men Ekstra Bladet kender hendes identitet.

Hun anmeldte derfor John Byrialsen til politiet.

- De reagerede hurtigt og kom ud på stutteriet. Her blev 10-15 heste aflivet, og han fik et påbud om at få ryddet grundigt op, siger hun og understreger, at det ikke bare var et enkelt tilfælde.



http://ekstrabladet.dk/112/article2068932.ece?utm_source=tiny&utm_campaign=tiny
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Jag tycker verkligen att Danmark ska se över sitt djurskydd ordentligt!

De borde ta i med hårdhandskarna mot detta svinet.

Jag kommer iallafall sluta köpa danska varor tills de ser över sitt djurskydd. Det är det minsta man kan göra.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Jag tycker verkligen att Danmark ska se över sitt djurskydd ordentligt!

De borde ta i med hårdhandskarna mot detta svinet.

Jag kommer iallafall sluta köpa danska varor tills de ser över sitt djurskydd. Det är det minsta man kan göra.

Vad menar du att danmark skall se över sitt djurskydd ? På vilket sätt skulle det hjälpa menar du mot sådana svin som har satt i system att vanvårda djur och gömmer undan dem vid kontroller ?

Danmarks djurskydd vad gäller hästar är i stort sett samma som sverige tom hårdare på vissa punkter än här tex är spiltor förbjudna mer än 2 timmar, det krävs större hagar än här mm. Faktiskt har de också lagkrav på att alla hästar i företag/verksamheter skall kontrolleras av veterinär minst en gång per år.

Läser man runt bland insatta så har han ju i alla år just gömt undan de hästar som inte skall synas. Sen visar han glatt upp de stora välskötta stallen med välmående välskötta tävlingshästar.
Nu träder ju den ena anställda efter den andra fram och berättar men tidigare har de ju varit fega och rädda om sitt eget skinn och tigit stilla. Så på vilket sätt handlar detta om att det danska djurskyddet brister, tror du det svenska går och letar på granngårdar odyl när de tex är och besiktigar någon av våra kända ryttares/uppfödares flotta anläggningar där de välskötta hästarna står på rad i lyxstallar.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Har nu läst och tittat på alla ohyggliga klipp. Ser tv-intervjun och måste bara undra vem han tycker synd om, sig själv eller hästarna? Tja, tror inte denna man är frisk. Lite psykotpatvarning. Och hur många har råd att hålla så många hästar med mat och skötsel? Kanske det borde finnas en övre gräns för hur många djur man får äga eller hålla. Och därefter begära dispens för större antal än det tillåtna, där man visar upp en hållbar ekonomi och en plan för djuren. Dvs ekonomin skulle kontrolleras samt djurdskyddsmyndigheter skulle göra flera oanmälda djuplodningar. Denna dispens fick djurägaren betala själv för, i form av åtgärdernas kostnader för erhållande av dispensen. Dispensen skulle bara gälla för en viss tid, sedan vara tvungen att förnyas.
Låt vara att han har haft ekonomiska problem, men då handlar man därefter, dvs avyttrar innan man inte kan hålla djuren längre. Hur många av hans alla hästar har fått mat och fullvärdig skötsel månne?
Helt galet är vad det är...
Själv ser han välnärd ut...
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Vad menar du att danmark skall se över sitt djurskydd ? På vilket sätt skulle det hjälpa menar du mot sådana svin som har satt i system att vanvårda djur och gömmer undan dem vid kontroller ?

Danmarks djurskydd vad gäller hästar är i stort sett samma som sverige tom hårdare på vissa punkter än här tex är spiltor förbjudna mer än 2 timmar, det krävs större hagar än här mm. Faktiskt har de också lagkrav på att alla hästar i företag/verksamheter skall kontrolleras av veterinär minst en gång per år.

Läser man runt bland insatta så har han ju i alla år just gömt undan de hästar som inte skall synas. Sen visar han glatt upp de stora välskötta stallen med välmående välskötta tävlingshästar.
Nu träder ju den ena anställda efter den andra fram och berättar men tidigare har de ju varit fega och rädda om sitt eget skinn och tigit stilla. Så på vilket sätt handlar detta om att det danska djurskyddet brister, tror du det svenska går och letar på granngårdar odyl när de tex är och besiktigar någon av våra kända ryttares/uppfödares flotta anläggningar där de välskötta hästarna står på rad i lyxstallar.

:bow:
Det aktuella fallet har dessutom utspelat sig i Polen och är alltså polska regler och lagar som gäller.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Som sagt så är hans hästhållning i Danmark också under all kritik. Läste du det jag klistrade in?

Sen är det inte lagarna i sig det är fel på, problemet är att straffen för brott mot djurskyddslagen är ett stor skämt. Borde varit som i USA där de hamnar i fängelse!
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Japp läste det lite noggrannare nu.. Men han skyller faktiskt inte på sina anställda (alltid något... :meh:) utan säger att det är hans skull och att han borde ha varit nere i Polen istället för att sitta i Danmark. Men ja inte verkar det ju bättre i Danmark så det hade nog inte gjort den stora skillnaden. Hemskt är det iaf!

Mitt :bow: var mest till "försvaret" av Danmarks djurskydd i förhållande till ursprungsinlägget.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Fast nog skyller han på sina anställda? Han säger ju att dom gjorde detta utan hans vetskap typ?
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Vi ska samma Djurskydd i Danmark - Sverige - Polen
vi är alla medlemmar i Eu
Polen har gjort en bra sak tog hand om sämsta hästarna
får se vad myndigheter samt avelsföreningen i Danmark gör?
Kanske inget?:rage:
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Fast nog skyller han på sina anställda? Han säger ju att dom gjorde detta utan hans vetskap typ?

Inte enligt den här artikeln iaf:
http://www.bt.dk/krimi/hestemishandler-det-er-min-egen-skyld

Vi ska samma Djurskydd i Danmark - Sverige - Polen
vi är alla medlemmar i Eu
Polen har gjort en bra sak tog hand om sämsta hästarna
får se vad myndigheter samt avelsföreningen i Danmark gör?
Kanske inget?:rage:

Han är inte medlem av Dansk Varmblod längre så de kan inte direkt göra något mer än att ta avstånd från det, vilket de har gjort.
Myndigheterna i danmark har inspekterat hans gårdar (de de nu känner till iaf, verkar ju vara lite sisådär med vilka som är hans). De hittade 15 hästar som var magra och ca 10 där var i behov av hovvård. Han har fått en frist till att rätta upp på detta innan en ny inspektion. De understryker dock att förhållandena var långt ifrån så dåliga som nere i Polen.
http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=20293
 
Senast ändrad:
Sv: Dansk hästvärld i chock

Jag tycker verkligen att Danmark ska se över sitt djurskydd ordentligt!

De borde ta i med hårdhandskarna mot detta svinet.

Jag kommer iallafall sluta köpa danska varor tills de ser över sitt djurskydd. Det är det minsta man kan göra.

Jag köper inte danskt kött men det är ju av helt andra skäl än detta. Det han har gjort är ju faktiskt ett brott mot gällande regler i såväl Danmark som Polen. Annars skulle han ju inte bli av med hästar och få krav på åtgärder.

OT
Angående djurskyddet i Danmark så finns det (precis som i Sverige) vissa förbättringar att göra men detta är inte främst inom hästhållning utan snarare köttproduktion. Det säger ju nästan sig själv att en fläskfilé för 50:-/kg och dessutom importerad från Danmark antingen inte är en glad gris med stora ytor att röra sig på både inne och ute eller så är filén fylld med vatten och blir en liten ärta i stekpannan. Nä, jag har gjort ett aktivt val att köpa svenskt och i stället äta mindre kött och mer grönt, då gör man dessutom miljön och kroppen en tjänst. Slut på off topic.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

Nä, samtliga EU-länder har inte samma djurskydd. Titta exempelvis över de regler som gäller för slaktsvin i danmark och jämför dem med Sverige. Då hittar du bra anledningar till att inte köpa danskt fläsk...

Hur det danska djurskyddet står sig på hästsidan har jag däremot ingen kunskap om. Ohyggligt det som har hänt, och jag hoppas att det reds ut ordentligt.
 
Sv: Dansk hästvärld i chock

"Jeg bebrejder mig selv. Det er min egen skyld. Jeg skulle have været mere hernede. Jeg har haft travlt med alle mulige andre ting, som... er uvæsentlige i forhold til det, der er sket her, siger han."

"Det her skal ikke være nogen undskyldning eller bebrejdelse af mine medarbejdere.Det er mit ansvar, når jeg har et firma og jeg har nogle heste. Om jeg var i Polen eller i Danmark, så er det mit ansvar, siger han."

I fet stil står där ju att "det här ska inte vara en ursäkt eller förebråelse av mina medarbetare. Det är mitt ansvar..."

Inte för att det spelar så stor roll, en skurk är han ju oavsett vem han skyller på!!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den danska hingstekåringen är i full sving och den danska nämnden tittar på ett pärlband av hingstar på hårt underlag - inför en stor...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsports hingstbloggare Lena Nyström avrundar det danska bruksprovet i Herning med ett sista blogginlägg. Flera hingstar har fallit...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Att hästen bajsade på grusvägen framför mannens hus på danska Själland föll inte husägaren i smaken. Det slutade med en polisanmälan...
Svar
1
· Visningar
644
  • Artikel
Hästnyheter Den danska veterinären som låg i koma i höstas efter en hästspark är på bättringsvägen, rapporterar hennes kollegor. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp