Dax för ny unghästtråd!

Sv: Dax för ny unghästtråd!

Haha... idag hade jag ett schysst dragplåster med (tyckte jag) som snällt gick vidare när min lilla loppa frös fast men icke... hon kunde gärna tänka sej att stå kvar själv :p
Men jag ska fortsätta att jobba på att vara asjobbig så ger hon sej förhoppningsvis någon gång... :rofl:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Men då blev det ju ändå någon sorts träning. Att vara kvar i hagen:idea:

Och den andra blev tömkörd. Topp lixom.

Jo, men precis! :D

Idag blev den lilla tömkörd och den stora fick träna på att stå själv. Jag råkade visst muta henne med lite silage, så hon sprang inte runt. Lycka!

Imorn blir det minst en promenad för båda. Vi får väl se hur pigg jag är efter en natt på jobbet.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag gör typ som Eva skriver; lugnt och stabilt fortsätter om fortsatt framåttänk. De små behöver lite tid att tänka ibland. Ibland 10 sekunder, ibland 10 minuter.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hoppar in i denna tråden med nu när det inte är åldersbestämt:)


Har en (från och med i morgon) 6-årig quartertjej och en 5-årig paint/arabtjej samt ett BSP miniaturesto på 3år. Precis som ni har skrivit innan är det svårt att få ihop tiden med två hästar som ska ridas, speciellt med tre unghästar så tyvärr har 5-åringen fått stå till sidan.


Enya är nämligen gudasnäll och blir inte knäpp av att vila, bra för mig men lite dåligt då det är lätt att välja bort henne när man inte hinner med båda. Hon har iof ett bra hästliv men är knappt utbildad. Dock så är hon riktigt trygg som skogsmulle så min mamma som inte har ridit på 15år har faktiskt vågat sig upp och följt med ut i skogen lite då och då :)



Hon gick med en hel del som handhäst när hon var liten så nu hoppas jag kunna slå två flugor i en smäll och ha med min miniatyr som handhäst till Enya när vi är ute och rider:)



Sen har jag då Skunk som blir 6år. Hon är en riktig arbetsnarkoman, går inte att rida ut på själv och tål inte att stå. Låter som en riktig pärla va?:angel: På ridbana/ridhus är hon däremot världens underbaraste och så länge hon får arbeta runt 5 dagar i veckan är hon riktigt trevlig att ha och göra med.



Vi var med om en rejäl olycka i våras på en koclinic så hela detta året har gått åt till att reparera förtroendet och hitta tillbaka till varandra. Nu känner jag att vi har kommit en bit på väg och har till och med vågat oss på koclinic igen, dock med annan instruktör och annat upplägg.

 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Välkommen i tråden!

Fin färg på skäcken:love: Men den lär väl färga ut och bli helvit sen, eller?

Skunkarna brukar vara jobbiga, behöver gå jämt och väldigt mkt jobb med dem för att de skall vara trevliga. Jag vet precis vad du går igenom, been there, done that.
En tröst är att rider man MYCKET och jobbar med dem så man får dem med sig, så är det litet av 1+1 blir 3 och då har man plötsligt en massa gratis.

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Tack:laugh:

Enya färgar ur massor tråkigt nog! Hon har blekts betydligt bara sen jag köpte henne som 2-åring, hennes pappa är däremot mer blå i fläckarna än i det vita så hon kanske blir lite blåaktig iaf.


Första bilden jag tog på henne, sept 2009 när jag var och tittade på henne.


Jämfört med denna som är tagen nu i november iår:




Ang Skunkarna, jag hade nog aldrig köpt hästen om jag hade vetat vad jag hade att vänta mig! Men.. Man får ta det onda med det goda, hon har fortfarande mer fördelar än nackdelar.

Brukar vara rätt kul att rida för nya tränare, man säjer att det är en Skunk och allihop har förutfattade meningar. Men hon har hittils överraskat alla positivt som tur är! Båda herrarna Ljungberg och Lagergren tycker att hon är den trevligaste Skunk-hästen de har träffat. Och för att komma från Peter är det ganska bra, han gillade inte henne alls när vi började träna för honom för ett år sen :)

Brukar kalla henne för mitt bokstavsbarn, hon har NFED = Nåt Fel E Det! :angel: Hon är ändå en trevlig individ även om hon inte har det där mjuka snälla som Enya har. Man får välja sina fighter lite och hon mognar säkert med tiden. Det har hänt en del bara på det året jag har ägt henne även om jag ex. skulle vilja kunna rida ut på henne i skogen. Men med separationsångest x1000 så tragglar vi på med promenader och så får hon sin ridning på banan så länge.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

*kl*

Sitter med nybliven fyraåring som nu är riden en gång på ca 13 veckor efger en spricka i överarmen.
Men nu är han friskförklarad och går sedan någon vecka tilbaka i stor hage efter 9-10 veckor i box/minihage!!

Broddade barfotaboots på väg hem med posten eftersom snön vägrar lägga sig men sen blir det igångsättning!!
Planen är skritt januari och trav i februari och sen förhoppningsvis en skadefri tävlingssäsong!
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hej och välkommen in i tråden,

:confused: Hur bar han sig åt för att få sprickan??

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hur gick nyårsafton med alla raketer för era unghästar?

Var det lugnt eller blev det kaos?

mvh Eva
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Här gick nyår som en dans :) Shelby står med 2 ardennrar som inte stressar upp sej i onödan :cool:

Men igår fick jag mej en åktur som hette duga, och hon ville gärna skicka mej till :devil: de första 500m av rundan. Men jag lyckades sitta kvar (denna gången också!) och det är nog bara att inse att hon inte kan stå en enda dag.. :angel:
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag är rätt iskall när det gäller mina hästar. Tog in dom vid 20.30, släckte ner stallet, täckte INTE för några fönster och ena väggen är ju öppen (några meter vid logbryggan). Jag gick och la mig vid 22 eftersom jag skulle jobba, upp vid 5. Maken släppte ut hästarna på morgonen vid 8. Dom visade då inte som helst symtom på att natten varit stressade. När jag sen mockade på kvällen efter jobbet kunde jag dock se att stoet (Lilly, welsh cob-04) varit något mer orolig än vanligt men Rockets box såg inte annorlunda ut alls.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Brunstig hagkamrat...

Nu går han själv i hagen och står på östrogenfritt område i stallet. Håller sig förhoppninsvis i chack nu. :)

Det var som vanligt att mocka (med hänsyn till att de gick in ganska tidigt...) så nyårsnatten verkar inte ha bekommit honom särskilt.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Jag bor i skogen och här sköts det inte så mycket. Hörde smällar från stan från ca 16 men hästarna brydde sig inte. Dom fick dock komma in tidigare (runt 21) men båda hade legat ner under natten. Däremot hade tanten, fjording 19 år, vandrat något mer än vanligt, och lillen kissat en extra gång.
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

ÄNTLIGEN!!! Jepp, jag har ridit Rocket idag:cool: ...longerade honom lite lätt först och sen styrde jag ut honom på traktorvägen som går jämte hagen. Djup tung blötsnö har vi här och det regnade rejält. Han trussade på snällt men när vi passerat hagen (ca 200 meter) blev det stopp. Världen är stor bortanför hagen...:angel: ... men med lite övertalning fick jag honom att fortsätta bort från den trygga hagen och fortsätta på traktorvägen förbi ravinen och sen ut på andra täkten. Där vände vi och han fick gå hemåt igen. Det gick hur attan så fint som helst. Provade röstkommandot Whoa och det sitter. Han tar förhållningar, svarar så fint och känns väldigt stabil...min grabb:love:...känns som om jag nu kommit över första tröskeln. Nästa gång blir det skogen :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Hur gick nyårsafton med alla raketer för era unghästar?

Systrarna Bus bajsade en halv skottkärra extra, men så fick de ju gå in tidigare, äta mer hösilage och antagligen stå inne en liten stund längre dagen efter.

Bajsa, det kan de där två, så inget konstigt att det kom mer i helgen. (Det positiva är att jag slipper plocka upp samma bajshögar i hagen. :idea: )
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Idag kom en sadelmakare på besök för att prova lite bommar och få inspiration. Många intressanta diskussioner och tankar kom upp och en riktigt noga genomgång av befintlig utrustning, både sadlar och selar, genomfördes. Mycket givade! Jag fick väldigt mycket bekräftat och även en del nya synsätt att ta till mig. Det blev inte lika stor katastrof som jag var rädd för. Lokselen har jag vetat sen jag köpte den att den kommer att behöva bytas ut när de tyngre lasterna ska dras, men otroligt nog funkar den än! Behöver bara byta ut några delar, så funkar den nog även den här vintern. :banana:
Den billiga (engelska) syntetsadeln funkar, precis som jag själv tyckt, på båda hästarna, även om den stora behöver en annan sadel vid längre tids ridning. *jäj* Så jag kan fortsätta träna hästarna även utan att behöva köpa nya sadlar och selar. :D

Efteråt blev den en rask promenad för båda hästarna och de doftade lite lätt av svett när vi kom hem till stallet igen. Skritt gör så mycket mer än vad man tror. :D
 
Sv: Dax för ny unghästtråd!

Grattis till en lyckad förstauppsittning:banana::banana::bump::bump:

Avkomman jag hade efter samma pappa bockade som fan första gångerna när jag sadeltämjde men var som ett lamm sedan vid uppsittning. Roligt att din Raket följer trenden :)

Skönt att ni haft lugna nyår utan alltför mycket dagenefter mockande. Själv brukar jag inte behöva oroa mig särskilt mycket så mina fick stå ute som de brukar på nyår. I år var det bara en granne snett över vägen bortom en hage som pangade en låda så det var superlugnt.

Förra och förrförra året pangade vi ut över fölhagen samtidigt som en annan granne pangade över mellanhagen och då stod hästarna i vinterhagen mellan dessa utan att bli särskilt stissiga så....
Värre när det kommer helikoptrar som går ner nära på kvällen med sökarljus, det blåser ju en del från rotorbladen och då brukar de rusa runt litet faktiskt.

Igår började jag tillverka tränshängare av en 2 tums planka och gamla hästskor, inte vilka skor som helst utan min gammelmärrs första skor någonsin. Jag har litet lagom sentimentalt sparat dem i 15 år..:crazy:

Vilket genast kommer till frågan, har någon av er tvingats att sko än? Och vilken skostorlek drar era små isf nu?

mvh Eva
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp