Debatten om täcken har tagit ny fart

Alla som anser att hästar inte behöver täcken kan få träffa min ponny som får ryggont av att hon blir kall om ryggen. För att hon har världens sämsta vinterpäls och väldigt tunn hud.

Som kontrast kan man även få prata med mina två mammutar som absolut aldrig behöver täcken.
 
Alla som anser att hästar inte behöver täcken kan få träffa min ponny som får ryggont av att hon blir kall om ryggen. För att hon har världens sämsta vinterpäls och väldigt tunn hud.

Och mitt sto (som inte finns i livet idag)..hon hade bra päls, men känslig rygg. Reagerade starkt på sadlar som inte låg hundra också (det där som går att finjustera på typ 99 av 100 andra hästar - glöm det..). Herregud, hästarna är väl individer helt enkelt O_o .
 
Debatten är bara löjlig. Det beror på häst, väder och utfodring. Varför är det ens en diskussion? Jag går med täckbyxor när vissa är ute i shorts(!). Det känns dock uppenbart att personen i shorts måste låsas in på psyk 🤷
I Stockholm fanns det en karl som alltid gick i shorts, året runt. Snacka om att jag höjde ögonbrynen när jag en vinterdag mötte honom när jag var på väg till stallet mitt i vintern. Dessutom var det alltid -10 grader kallare där än hemma i stan, cå minst -15 när han kom i ett par jeansshorts och lågskor, med misstänkt lika blåa ben som shortsen. 🤪
 
I Stockholm fanns det en karl som alltid gick i shorts, året runt. Snacka om att jag höjde ögonbrynen när jag en vinterdag mötte honom när jag var på väg till stallet mitt i vintern. Dessutom var det alltid -10 grader kallare där än hemma i stan, cå minst -15 när han kom i ett par jeansshorts och lågskor, med misstänkt lika blåa ben som shortsen. 🤪
Här med - och med sandaler! :eek:
 
I Stockholm fanns det en karl som alltid gick i shorts, året runt. Snacka om att jag höjde ögonbrynen när jag en vinterdag mötte honom när jag var på väg till stallet mitt i vintern. Dessutom var det alltid -10 grader kallare där än hemma i stan, cå minst -15 när han kom i ett par jeansshorts och lågskor, med misstänkt lika blåa ben som shortsen. 🤪
Jag bor ju i Skellefteå. Det finns flera personer som är lite kända för att ha shorts året runt. En person jobbar med att typ leverera varor med lastbil? Så han är utomhus en hel del. 🥶😅
 
Fråga en av våra hästar i stallet vad hon tycker om att vara utan täcke när det är minusgrader.. hon blir skitsur och inte alls rolig att hantera sen. Arg och otrevlig mot hagkompisarna blir hon också när hon är kall. Nä, på med täcket för husfridens skull när det gäller henne. Hästar är individer och en del har större behov av att täckas än andra. Av våra tre vbl travare i stallet är det bara min pälskling som har tillräckligt bra päls för att klara sig utan täcke i minusgrader såvida det inte blåser arktiska vindar eller regnar spik. Man kan ju se till individens behov i stället för att tjurigt hålla fast vid att alla hästar är likadana - min häst är lurvig som en björn så därför behöver hästar inte täcken.:meh:
 
Jag har otäckt om det passar. Min nuvarande 3 åring som har luftig päls som ändå gör sitt jobb, han fryser aldrig och i och med åldern inte går så hårt att han behöver klippas pga svett, så är han helt otäckt nu.
Min förra häst som fick tjock tät päls som han otroligt lätt fick regnskållor i klipptes nästan året runt och täckades vid behov dvs höst till tidig vår. Alla hästar är ju olika.
 
Min tidigare HELT ofrusna oklippta treåring, som innan i år aldrig haft täcke varmare än 30 gram (ja 30) och haft det enbart vid snöoväder mm - han har nu blivit ordentligt frusen och behöver en hel garderob täcken i olika tjocklekar (han verkar inte hört ordet komfortzon)

Det som bland annat skiljer då från nu är att han bytt miljö, har annan hage, annan kompis mm. Vilket gör han står still mer. Osv.

Så. Jag kör efter individens behov. När stackarn trots 100 gram täcke med hals stod och skakade så fick han ett tjockare. Osv. Jag hade gärna haft naken om jag fått bestämma..
 
Kolla här då. Herr Fluff har fått hov-ont och blivit frusen, täcke på för första gången! Eftersom mina hästar så sällan har täcke har jag valt med omsorg och hittat det manligaste täcket ever, så som det anstår en hingst.
 

Bifogade filer

  • IMG_5018.jpeg
    IMG_5018.jpeg
    374,2 KB · Visningar: 101

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 443
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp