Debatten om viktgräns på ridskolor – från psykologens perspektiv

Enligt Carolina Lunde, professor i psykologi, kan viktgränser på ridskolor öka stress och osäkerhet hos ungdomar. Hon menar att individuella bedömningar istället kan skapa en tryggare miljö för unga ryttare.
 
Men ibland har dom inte koll alls. Jag har flera gånger fått säga åt ridlärare att nej, jag kan inte sätta mig på den hästen, jag är alldeles för tung. Ser tydligen inte lika tung ut som jag är 🤷‍♀️

Sen måste ju sadeln stämma oxå..en av ridskolorna så va hästen stor nog, men hade en typ 16tum sadel..jag behöver typ 17,5-18. "Men det är ju flatback iaf"..ja, och mina knän stack utanför stöden...

Eller också tyckte inte ridläraren att du skulle vara för tung för den aktuella hästen, baserat på sin kunskap om hästen, kanske hen visste hur du rider, vad det ridpasset skulle gå ut på o. s. v. ? Jag menar alltså inte alls att ifrågasätta din känsla av att vara "för stor", men jag utgår nog från att ridlärarna är kompetenta nog att göra en sådan bedömning.

Att sadlar inte passar kan jag dock hålla med om att det blir svårt. Det gäller ju dessutom åt båda håll - d. v. s. snälla stora hästar med 17-18" sadlar som går med på barnlektioner, och ponnyer med 16"-sadlar som rids av långbenta ungdomar och vuxna. Å andra sidan är det nog svårt att komma runt?
 
Storhästar på ponnylektion kan bli problem, ofta går dom inte i samma flock och så blir det såklart problematiskt med tempot.
Det går att överbrygga, ofta finns det dessutom småväxta äldre tonåringa och vuxna som gärna rider ponny.


Kör man olika åldersgrupper så är det desutom osannolikt att det finns folk i samma åldersgrupp som behöver småponnyer och stora hästar även om jag sett det funka fint. c/d ponnier funkar fint med storhästar i synnerhet om folk rider och inte bara åker i svansen på framförvarnde - möjligen får man avpassa lite vid hoppning av serier eller trav över bommar. Och hästar från olka flockar går ofta på samma lektion. Många delar upp hästar i exv stoflockar och valackflockar eller i två olika för att de annars blir väl stora. Det finns liksom ingen lag att ponnyer går i en flock och stora i en annan, verkligheten är ofta lite mer varierande än så.

Vill man så kan man ordna lämpliga ridhästar för nästan alla ungdomar tills de fyller 18. Det är främst vuxna som är för tunga för att rida på ridskola. Vill man inte så kan man hitta en massa hinder som att tilldela en viss åldersgrupp en viss storlek på häst och att dessa aldrig kan blandas.
 
Eller också tyckte inte ridläraren att du skulle vara för tung för den aktuella hästen, baserat på sin kunskap om hästen, kanske hen visste hur du rider, vad det ridpasset skulle gå ut på o. s. v. ? Jag menar alltså inte alls att ifrågasätta din känsla av att vara "för stor", men jag utgår nog från att ridlärarna är kompetenta nog att göra en sådan bedömning.

Att sadlar inte passar kan jag dock hålla med om att det blir svårt. Det gäller ju dessutom åt båda håll - d. v. s. snälla stora hästar med 17-18" sadlar som går med på barnlektioner, och ponnyer med 16"-sadlar som rids av långbenta ungdomar och vuxna. Å andra sidan är det nog svårt att komma runt?
Skillnaden är att hästen inte påverkas av en ryttare i en för stor sadel men påverkar en massa med en ryttare i en för liten sadel.
 
Eller också tyckte inte ridläraren att du skulle vara för tung för den aktuella hästen, baserat på sin kunskap om hästen, kanske hen visste hur du rider, vad det ridpasset skulle gå ut på o. s. v. ? Jag menar alltså inte alls att ifrågasätta din känsla av att vara "för stor", men jag utgår nog från att ridlärarna är kompetenta nog att göra en sådan bedömning.

Att sadlar inte passar kan jag dock hålla med om att det blir svårt. Det gäller ju dessutom åt båda håll - d. v. s. snälla stora hästar med 17-18" sadlar som går med på barnlektioner, och ponnyer med 16"-sadlar som rids av långbenta ungdomar och vuxna. Å andra sidan är det nog svårt att komma runt?
100+kg då å 173cm lämpar sig knappt nån häst, men ffa inte en C-D ponny. 😅 va en tinker iofs, men endå 🙈
Men jo, nog är jag stabil i sadeln så det räcken, men bär tydligen mina kilon bra 😅

Ja, sadlar är ett otyg så sett. Hade inte provat 18 tum innan, så köpte ridskolan en ny häst som skulle ha så pass. Och wow, helt plöstligt kunde man ju vinkla bäckenet i sadeln å ha knäna på rätt plats med lagom läder 😁

Om det inte vore fullt schå att hästarna hade en sadel som passa så vore det ju guld om alla hade lite olika tum som passa 🥴
 
Nog påverkas hästen av att ryttaren inte har passade utrustning, man rider sämre i en sadel som inte passar även om den "bara" är för stor.
Går inte att jämföra med en som sitter i en för liten sadel med hur det påverkar ryggen på hästen jämfört med en som sitter i en för stor.
Finns en jätteintressant forskning från Storbritannien om hur ryttaren passar i sadeln och hur det påverkar hästen.
 
Nog påverkas hästen av att ryttaren inte har passade utrustning, man rider sämre i en sadel som inte passar även om den "bara" är för stor.
Precis, det optimala är om det finns hästar man kan rida på ridskolan vars utrustning även passar en. Av logiska skäl så måste ju utrustningen främst passa hästen, men ska det bli bra ridning spelar det ju in om man även passar hästens sadel. För långa lårben, eller en sadel man "skvalpar" runt i, gör att man ändå hamnar på fel punkt i sadeln eller blir för rörlig och måste kompensera. Om man är nybörjare vet man kanske inte hur.

Går inte att jämföra med en som sitter i en för liten sadel med hur det påverkar ryggen på hästen jämfört med en som sitter i en för stor.
Finns en jätteintressant forskning från Storbritannien om hur ryttaren passar i sadeln och hur det påverkar hästen.
Jag håller med om att det blir ett annat punkttryck av en för liten sadel, det är vanligt att man sitter för långt bak i sadeln då. Men, jag har svårt att se att för stor sadel har noll inverkan på hästen.
 
Går inte att jämföra med en som sitter i en för liten sadel med hur det påverkar ryggen på hästen jämfört med en som sitter i en för stor.
Finns en jätteintressant forskning från Storbritannien om hur ryttaren passar i sadeln och hur det påverkar hästen.
Jo det går att jämföra, inte så att det är exakt samma påverkan, däremot påverkas hästen både av att sadeln är för stor och för liten för ryttaren. Det är ju dessutom inte så att en för liten sadel automatiskt gör att vikten fördelas fel (exempelvis tryck i bakändan) det beror på hur för liten sadeln är och på vilket vis.

Nu har jag inte sett undersökningen- länka gärna, men hittills har jag inte sett en enda undersökning som gäller hästar och vikt som är statistiskt signifikant. De flesta handlar om kanske 5-20 hästar det finns inte en chans att med liknande underlag ta fram ett statistisk underlag som exempelvis visar hur en häst påverkas av en sadel som är lite för liten i förhållande till ryttaren - mycket för liten och om olika sorters sorters kombinationer och om det är en påverkan på lång sikt eller bara för stunden.

Det är självklart att en häst påverkas av felaktig utrustning (även om det bara gäller ryttaren) men det finns så oändligt många kombinationer av felaktig att det inte finns ett generellt svar. För liten kan vara allt ifrån att baken väller utanför alla bredder till att den parkera ryttaren i framvikt/bakvikt eller mest bara är för trång och man inte kan röra sig som man vill.
 
Precis, det optimala är om det finns hästar man kan rida på ridskolan vars utrustning även passar en. Av logiska skäl så måste ju utrustningen främst passa hästen, men ska det bli bra ridning spelar det ju in om man även passar hästens sadel. För långa lårben, eller en sadel man "skvalpar" runt i, gör att man ändå hamnar på fel punkt i sadeln eller blir för rörlig och måste kompensera. Om man är nybörjare vet man kanske inte hur.


Jag håller med om att det blir ett annat punkttryck av en för liten sadel, det är vanligt att man sitter för långt bak i sadeln då. Men, jag har svårt att se att för stor sadel har noll inverkan på hästen.
Det borde gå på en större ridskola. Har man 30 hästar som är allt mellan c-ponnyer och stora stora hästar och kanske 35 sadlar i lite varierande modeller så borde de flesta hästarna kunna ha 5+ sadlar som passar och ryttaren borde kunna prova vilka som passar hyfsat i storleken (eller få hjälp att prova ut det).

Det är nog ett himla jox att få till det och att uppdatera vilka som passar om hästens rygg förändras och ryttarna förändras också, men att konstruerat ett datorprogram som spottar ut en lista med optimal sadel fördelning när hästar fördelats (och det finns registrerat vilka sadlar vilken ryttare+häst kan ha) och en varning om det inte går ihop. En bonus är också att hästar, i synnerhet om man inte lyckats hundra i passformen förmodligen får mindre ryggproblem bara av att variera sadel.

Jag har dock svårt att se det införas i praktiken. Det är en massa jobb för att få till det, efter ett tag skulle det nog gå ganska automatiskt.
 
Det borde gå på en större ridskola. Har man 30 hästar som är allt mellan c-ponnyer och stora stora hästar och kanske 35 sadlar i lite varierande modeller så borde de flesta hästarna kunna ha 5+ sadlar som passar och ryttaren borde kunna prova vilka som passar hyfsat i storleken (eller få hjälp att prova ut det).

Det är nog ett himla jox att få till det och att uppdatera vilka som passar om hästens rygg förändras och ryttarna förändras också, men att konstruerat ett datorprogram som spottar ut en lista med optimal sadel fördelning när hästar fördelats (och det finns registrerat vilka sadlar vilken ryttare+häst kan ha) och en varning om det inte går ihop. En bonus är också att hästar, i synnerhet om man inte lyckats hundra i passformen förmodligen får mindre ryggproblem bara av att variera sadel.

Jag har dock svårt att se det införas i praktiken. Det är en massa jobb för att få till det, efter ett tag skulle det nog gå ganska automatiskt.

Typiskt jobb för en AI!

Jag fantiserar om att en 3D-scanner för hästryggar ska finnas också... Sen 3D-printar man en passande bom!
 
Det borde gå på en större ridskola. Har man 30 hästar som är allt mellan c-ponnyer och stora stora hästar och kanske 35 sadlar i lite varierande modeller så borde de flesta hästarna kunna ha 5+ sadlar som passar och ryttaren borde kunna prova vilka som passar hyfsat i storleken (eller få hjälp att prova ut det).

Det är nog ett himla jox att få till det och att uppdatera vilka som passar om hästens rygg förändras och ryttarna förändras också, men att konstruerat ett datorprogram som spottar ut en lista med optimal sadel fördelning när hästar fördelats (och det finns registrerat vilka sadlar vilken ryttare+häst kan ha) och en varning om det inte går ihop. En bonus är också att hästar, i synnerhet om man inte lyckats hundra i passformen förmodligen får mindre ryggproblem bara av att variera sadel.

Jag har dock svårt att se det införas i praktiken. Det är en massa jobb för att få till det, efter ett tag skulle det nog gå ganska automatiskt.
Det hade varit drömmen. Jag har också svårt att se det i praktiken däremot, det blir en massa jobb. Och frågan är om en stor ridskola framförallt har tiden att hela tiden prova ut och uppdatera listan, om någon måste göra det utöver sina vanliga uppgifter, eller istället för sina vanliga uppgifter osv. Många ridskolor som brottas med att få ekonomin att gå runt och måste prioritera annat. Så det blir kanske att hästen har 1 eller 2 sadlar som passar, en allround och en dressyr, och båda kanske är 16". Som exempel.
 
Jag minns med fasa dessa viktgränser från ridskolan där jag växte upp. Det var mer eller mindre offentliga gränser, dock ingen vägning tacklov utan man utgick ifrån att barn och ungdomar var ärliga med sin vikt. Det var dock en rejäl stress. Jag har alltid varit kort, men inte spinkig. Jag fick former tidigt och var grövre än mina spinkiga jämnåriga kompisar redan i mellanstadiet, dock kortare. Tackvare min längd har jag alltid fått rida små ponnyer och jag har trivts med det. Men gud så jag fasade över viktgränserna när jag började tangera dem. Vi hade tex 45 kg på min favoriponny som var en welsh mountain. Jag bantade på barns vis i flera månader inför sommaren då jag skulle hyra den några veckor, och visste att jag med fasa närmade mig 44 kg...

Viktfixeringen inom ridsporten hjälpte duktigt till med den övriga viktfixeringen i samhället, nu är yttre faktorer inte allting som påverkar en men jag är övertygad om att det försvårat mitt liv att ha detta tänk i bakhuvudet då jag i äldre tonåren utvecklade allvarliga ätstörningar. När jag var i dryga 20-årsåldern vägde jag mindre än jag gjorde på mellanstadiet (men av nån anledning var det inte läge att gå dit och säga att "Nu kan jag minsann hyra den där b-ponnyn!" :grin:)

Så ja, med all respekt för hur denna viktdebatt påverkar barn och ungdomars mående. Jag om någon vet om det. Samtidigt kan jag känna att vi har också ett annat problem i samhället idag än för 30-40 år sedan och det är att vi tyvärr se alltmer övervikt hos barn. Jag tycker inte och kommer aldrig tycka att djuren ska lida för hur vi människor lever och mår. Och jag tycker inte att hästar ska bära mer vikt bara för att vi på gruppnivå väger mer idag. Jag har dock ingen lösning på probemet, det känns som att hur man än gör så blir det fel men det är de facto inte en mänsklig rättighet att rida....
 
Är det någon som vet skillnader mellan idrotter som exempelvis ridsport och boxning mm där barn delas in i viktklasser som är offentliga för alla (speciellt när resultat publiceras på nätet/tidning mm)? Hade bekant som boxades och de fick banta påhejad av tränare innan matcher osv. "Du har större chans att vinna om du går ner 3kg och byter viktklass" osv... 🥴
 
Det hade varit drömmen. Jag har också svårt att se det i praktiken däremot, det blir en massa jobb. Och frågan är om en stor ridskola framförallt har tiden att hela tiden prova ut och uppdatera listan, om någon måste göra det utöver sina vanliga uppgifter, eller istället för sina vanliga uppgifter osv. Många ridskolor som brottas med att få ekonomin att gå runt och måste prioritera annat. Så det blir kanske att hästen har 1 eller 2 sadlar som passar, en allround och en dressyr, och båda kanske är 16". Som exempel
Jag tror man sparat in pengarna i veterinärräkningar, visst är det en del jobb i början men egentligen inte så mycket efter man initiallt provat ut sadlar. Många ridskolor har ju redan standardmodeller av sadlar och då behöver man mest bara köpa in dem med lite varierande sitsstorlekar och lära eleverna att byta ut sadelgjordar efter behov. Sen funkar det kanske inte riktigt för alla hästar, en del har speciella behov.

Ett sådant system kräver dock att det finns ganska många hästar på ridskolan och att inte alla går lektion samtidigt.
 
Jag tror man sparat in pengarna i veterinärräkningar, visst är det en del jobb i början men egentligen inte så mycket efter man initiallt provat ut sadlar. Många ridskolor har ju redan standardmodeller av sadlar och då behöver man mest bara köpa in dem med lite varierande sitsstorlekar och lära eleverna att byta ut sadelgjordar efter behov. Sen funkar det kanske inte riktigt för alla hästar, en del har speciella behov.

Ett sådant system kräver dock att det finns ganska många hästar på ridskolan och att inte alla går lektion samtidigt.
Inte minst utrymmet! Finns det 30 hästar med 5 olika sadlar var = 150st sadlar + extrasadlar om hästen ändrar hull. Hur ska de förvaras?
 
Är det någon som vet skillnader mellan idrotter som exempelvis ridsport och boxning mm där barn delas in i viktklasser som är offentliga för alla (speciellt när resultat publiceras på nätet/tidning mm)? Hade bekant som boxades och de fick banta påhejad av tränare innan matcher osv. "Du har större chans att vinna om du går ner 3kg och byter viktklass" osv... 🥴
Om vi jämför det med tyngdlyftning, som jag är mer familjär med, har det att göra med att man tävlar mot liknande motståndare - alltså inom en viss viktkategori. Om alla tävlade mot alla skulle de som väger mer och lyfter mer vinna över de mindre viktklasserna. Är man liten och kort passar man kanske i en viktklass omkring 40-50 kg, och kan inte rimligen tävla i 80+ kg kategori.
Kan tänka mig att det är liknande inom boxning, alltså talan om viktkategori som man tävlar i. Det gör man ju inte inom ridsport.

Tillägg: att be ett barn banta är såklart opassande. När man går ner en viktklass handlar det dock om att det är lättare att prestera bra i klassen under, än det är att äta sig upp i en klass högre. I det sistnämnda tävlar man kanske mot folk som är den vikten i mer muskler. Svårt att förklara men, hoppas det är något tydligare.
 
Om vi jämför det med tyngdlyftning, som jag är mer familjär med, har det att göra med att man tävlar mot liknande motståndare - alltså inom en viss viktkategori. Om alla tävlade mot alla skulle de som väger mer och lyfter mer vinna över de mindre viktklasserna. Är man liten och kort passar man kanske i en viktklass omkring 40-50 kg, och kan inte rimligen tävla i 80+ kg kategori.
Kan tänka mig att det är liknande inom boxning, alltså talan om viktkategori som man tävlar i. Det gör man ju inte inom ridsport.

Tillägg: att be ett barn banta är såklart opassande. När man går ner en viktklass handlar det dock om att det är lättare att prestera bra i klassen under, än det är att äta sig upp i en klass högre. I det sistnämnda tävlar man kanske mot folk som är den vikten i mer muskler. Svårt att förklara men, hoppas det är något tydligare.

Jag förstår ju varför, precis som nivåklass/åldersklasser osv. Tänker främst på det psykologiska att som tonåring få sin vikt präntad i tidningen skulle iallafall för mig på den tiden, vara väldigt jobbigt. Nu har ju inte ridskolorna offentliga listor på vikt vid tävling
Klass 1, B-ponny 34-38kg....
Tänker att de som tävlar i vikt borde väl vara mer utsatta psykiskt än barn som blir nekade att rida om de väger över 90kg..?
Ridsporten är ju inte på långa vägar lika viktfixerade men det är ändå nästan bara om hästsport och dans som man får höra att det är hetsade, iallafall från de mediakanaler jag matas med.
 
Jag förstår ju varför, precis som nivåklass/åldersklasser osv. Tänker främst på det psykologiska att som tonåring få sin vikt präntad i tidningen skulle iallafall för mig på den tiden, vara väldigt jobbigt. Nu har ju inte ridskolorna offentliga listor på vikt vid tävling
Klass 1, B-ponny 34-38kg....
Tänker att de som tävlar i vikt borde väl vara mer utsatta psykiskt än barn som blir nekade att rida om de väger över 90kg..?
Ridsporten är ju inte på långa vägar lika viktfixerade men det är ändå nästan bara om hästsport och dans som man får höra att det är hetsade, iallafall från de mediakanaler jag matas med.
Ja. Alltså generellt så ser vi väl den här fixeringen vid vikt inom sporter som domineras av flickor. Sporter som handlar om att det ska se snyggt ut. Inom tyngdlyftning råder en annan kultur. Desto kraftigare desto bättre ungefär. Men ballerinor får höra att de ska vara pinn-smala (och inte vältränade). Dressyr-idealet är en flicka som inte är muskulös, eller kurvig, utan smal. Så det beror ju på hur man talar om saker, och vad man sätter som norm - och vad som ska anses skamligt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att provrida på en ny ridskola tycker jag är både spännande och lite jobbigt. Spännande säger väl sig självt, men det jobbiga för mig är...
Svar
0
· Visningar
467
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Liten hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Har ditt hushåll (minst) en Smart TV?
Tillbaka
Upp