Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Okej. Har på senare tid spanat in dessa ekipage och det finns ju määääängder, tyvärr. Kan man med att säga till eller är det var och en ryttare/ägares problem? Jag anser att problemen blir hästens och vill därför ta mitt ansvar och iaf säg till... Tycker det är så tråkigt i hästvärlden att folk inte kan ta till sig de små råden som man faktiskt kan ge utan att bli helt förnärmade, för visst kan man allt själv som ryttare??!?
Egentligen är ridsporten alldeles för fin i kanten för min del, för mycket skitsnack och på tok för mycket ego.

Kanske skulle man börja med pingis....
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Har helt missat dina fina bilder från terrängen! Roligt att det gick bra! Har du långt till Tranemo?

Tack alla!

Inte så fasligt långt, men jag tror nog att vi håller oss till Hajjerna den här säsongen där vi känner oss hemma :p Har som mål att ta oss runt en 70-bana i höst.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Mmm..visst är det trist attityd ibland i den här världen, men det finns också så mycket gott och positivt så det ena väger upp det andra:).

Vet inte riktigt vad du syftar på men som jag förstår det så har du gett råd till någon och det har inte fallit i god jord;)??

Satte mig själv och kollade klipp på mig och Loppan för att kika på formen och mestadels var den faktiskt ok.som tur var, hon tenderar ju att hamna bakom lod.. ( Nä, satt och tittade lite för jag är så ridsugen på min Loppa, blir hon ej ok. så hittar jag ingen sådan igen och har inte råd med heller..)
Det är självfallet värre med någon som genomgående rider sin häst i en felaktig form utan att förstå det..

Gaia..
: Så härliga bilder!!!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

På tävling måste ju nosen vara framme, men beroende på häst så kan jag tycka att det vid träning bitvis är ok att nosen hamnar bakom. Disa, t.ex, är en häst som naturligt går med hög nacke och nosen ganska mycket över tygeln. Enligt de tränare (som JAG litar mycket på) är det helt ok att hon rids lite "för lågt/bakom lod" emellanåt.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Visst finns det folk med tråkig attityd men de finns nog i pingishallen också, Tessa...;)
Jag ser till att ha trevligt folk runt omkring mig och de andra bryr jag mig faktiskt inte om, så enkelt är det för mig!!

Fy bubblan vilket skitväder idag, som tur var hade jag planerat in en vilodag för min häst, passade faktiskt ganska bra...

I vår sommarhage har det visat sig att det finns MASSOR med fästingar, jag plockar 5- 10 varje dag på min häst.
Har aldrig varit med om något liknande:mad:.
Är det många som använder Switch, tror jag det heter, på sina hästar?
Reflektioner tack! Funkar det?
Känner att jag måste göra något, är livrädd för fästingrelaterade sjukdomar...
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Nja gett råd och råd. Sa till en tjej en gång med en häst som knäppte av och fick världens utläggning i efterhand och under samtalet ändrade hon sig till att hästen gick bakom lod. Sak samma, vi hade definitivt inte samma tankesätt kring det hela med en häst som bär sig ärligt. Så kan det vara.

Jempa, Rosie gick också högt upp med nacken för något år sedan men det berodde på att hon inte stretchat ut den ordentligt för nu kan hon gå i en riktigt låg och trevlig form i bra lodplan. Får inte ihop det om man kan göra det ibland bara. Men du ska självklart lyssna på dina tränare :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Nu har jag släppt Rivica på bete. Fick sällskap av 4 travston i en STOR hage. Hoppas det inte kommer regn på min prinsessa för det är hon inte van vid.:crazy:
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hon får gå lågt, men inte hänga nedåt. Hon ska bära sig själv och ha ordentligt driv bakifrån, alltså inte lufsa på bogarna. Det är nog närmare sanningen att hon tillåts gå lågt än bakom lod. Jag tror man får pröva sig fram för att hitta något som passar en :)


KL

Idag gick Disa säsongens sista hopptävling, 0.95 och 1.00 på hemmaklubben. 1 fjantigt tidsfel i första klassen (enormt snålt tilltagen tid) och ett ned i andra klassen (plank svårt placerat på banan). Jätteduktig pålla! Är helcool med allting på tävlingsplatsen, det är som att ha med sig en vuxen rutinerad häst.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Men så är det Tessa, att oändligt många ryttare har oändligt många bortförklaringar istället för att säga: jaha det kanske du har rätt i?

Jag har fått många guldkorn till mig här på buke, t ex när happy såg på EN liten bild hur dålig överlinje Grå hade när han kom hem. Jag såg ju att han var mager o tunn men tänkte inte på överlinjen riktigt så. Så när hon sa det så la jag ÄNNU mer energi på att få honom att jobba korrekt o i dagsläget är han jättefin!

Vissa här på buke lägger ut film på film där man bara vill ha åååå o aaaa från dom som tittar o går i vildsint försvar när kritik som nog kan vara rätt konstruktiv ges. Då undrar jag, varför lägga ut film alls? Om man inte vill förbättra sig så ska man nog låta bli det.

Nåväl, gårdagen blev lite omtumlande iaf. Majsan tappade en sko på lördagen så hästbyte blev det hastigt o lustigt! Gissa om jag var nöjd med detta när regnet ÖSTE ned hela dagen! Det var den värsta tävling jag startat i nånsin... men lille Grå skötte sig med bravur:banana: En jättebra dressyr, 68,5% o 47,2 straff gav mig en 3:e plats tror jag, men sen red jag ju sist i hoppningen så lervälling är bara förnamnet...3 ned fick vi där men 2 av dom vållade jag! Terrängen var vi felfria på hinder men fick en hel mängd tidsfel pga en bäck inne i skogen som svämmat över stigen o var LIVSFARLIG enligt Grå....nåväl vad är en bal på slottet...(läs en rosett på tränset!:D). Jag är så glad att vi är back in business o nästa gång blir det revansch!:banana:

Film:
http://www.youtube.com/watch?v=QCyiuLtoYkI
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Grattis. Jättebra kämpat.;) Dressyren såg fin ut. Fattar inte att de fortfarande har hoppningen på ängen när det har regnat. Den banan såg inte trevlig ut.

Vi har varit där i spöregn med ponny och ingen klarade tiden då.
Kul för Grå att få komma ut lite.;)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

jag åkte iväg med.o6 an igår o träna staket o domarbås. ganska stimmigt runt om med hagar tätt inpå banan o traktor som körde utanför. jag fick han förbi o fram överallt iaf o är nöjd. hade bokat banan för o träna. i veckan åker vi till nya ridhuset o ska rida förbi spännande glasfönster på kortsidan. nu jäklar tränar vi. :)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vilken trevlig galopp han har, speciellt i dressyren :)

*KL*
efter några pass med en högst motvillig zorro så provade jag att styra in i vårat lilla ridhus(20*20m) idag och hipps som happs så var vi inte motvilliga längre, gick framåt utan några större bekymmer.

Trodde först att det var kört med sadeln och att det var pga denna som han protesterat så vilt, så jag satte i det vidaste koppjärnet och fårskinn under, hoppade upp i paddocken och han styrde direkt ut därifrån. Men som sagt i ridhuset var det några svans viftningar sen så vart vi igång, övergångarna fungerade ok och han tog efter lite surande den drivande skänkeln. Red i ca 15 min sedan tänkte jag prova paddocken igen. Travade mot ingången och han tvekade bara lite precis där sen travade vi vidare in på banan. travade ner mot andra kortsidan, lade en volt, saktade av ifrån ingången och sen red jag ut igen.

Tänkte avsluta som vanligt med att skritta av på en gammal banvall, Zorro kändes pigg så jag travade lite först, sen provade jag lite galopp och försökte få lite fart på honom, och tillslut verkade han tycka det var lika skoj som jag. :love:Flera fattningar och galoppsträckor senare så skrittade vi hemåt igen. Övade på att han skulle ta mina skänklar direkt med hjälp av pisken och till slut satt det.

Så jag tror att motviljan till paddocken dels är pga tristess(tömkörts/longerats där i 6 veckor) och även smärtminne från att han fick ont i ryggen precis i början.

Imorgon blir det kanske en längre uteritt och med bättre galoppvänliga vägar.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Tack! Han är väldigt lätt i galoppen...

Nu tror jag du är inne på rätt spår med din unghäst! Rid ut o få framåt drivet av sig självt. Jag har ridit flera såna unghästar som börjat bjuda när de kommit ut i skogen. Mycket lättare än att försöka banka in vett på en bana...

Överhuvudtaget undrar jag hur mycket en del av er rider ut era 06:or? Min går avgjort mest i skogen o kanske 1 pass dressyr/vecka eller någon annan träning.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag försöker komma ut i skogen ett par gånger i veckan och då måste jag ändå lasta och köra dit:crazy: Tur att man har en häst som kliver in i transporten av sig själv.;)
Det finns ju inget som är så härligt som en skön skogstur i fint väder. Dessutom har jag hundarna med mig så blir de rastade samtidigt.

Igår när jag kört till skogen med Saras häst fick jag möte med två bussar på den smala skogsvägen. Fick spela dum blondin och bussarna fick backa.:D
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

2 dgr vecka har min vart ute. vi har snart inga ridvägar kvar. ridning förbjuden kom upp nyss på den ena vägen. motionspåren får vi inte rida på o på vår skrittstig med sten ska dom göra husbygge på. kvar är bilväg av asfalt. har stridit med kommunen om detta men det har inte hjälpt. dom tycker man kan nöja sig med ridbana. när vi åker iväg passar jag på o skrittar av i naturen på befintlig plats.
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Grattis Nova! Han ser fin ut!

Svarar på din fråga. Jag rider ut så ofta jag kan, tyvärr blir det inte mycket av ridningen alls just nu. Har tok mycket på jobbet och den sista planeringen av bröllopet. Får ta det lite easy med dem, vore ju tråkigt och jag går in i väggen innan dagen D.
Mitt dilemma är att få ihop två uteritter /dag, så den ena brukar få följa med i grimma och grimskaft. Det är faktiskt väldigt uppskattat :)
Vi har mängder med fina ridvägar här på gräddhyllan ;)

dressyrteamet, tycker du ska flytta till västkusten (vet ju inte vart du bor så du kan ju redan vara här...), lite innåt landet, där hittar du fina grejer!
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Härligt att det fungerar så bra med galoppen! Blir även glad att läsa när du märker att han inte tycker det är roligt på banan längre. Är aktiv i en annan tråd där det tagit hus i h*e pga en person som försöker få andra att inse att det bara är att nöta på även om det blir 2,5h. Hästen protesterar och visar tydliga tecken på tristess men ändå är argumentationen att hästen ska lyda.

Keep up the good work! Btw, visa gärna en bild, minns inte hur killen ser ut :)

Polly, hur har det gått med Loppan? Några förbättringar?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Fast jag aaar och åååar över din fina grå:D! Grattis Nova! Han är superfin! Majken då? hinner du fortsätta försöka kvala eller hoppar du över det? Vet inget om hur sådant fungerar..Ang. uteritt så borde jag nog tilllbringat mer tid i padocken egentligen men hon va ju så rolig i skogen för det mesta med härlig takt och bjudning. Banarbete blev nästan bara för tränaren..

*kl* Ironiskt att det är årets längsta dag idag..Ska på återbesök.
Inte för att jag är den sanne hästhypokondrikern:angel:.. faktiskt så tror jag det är rätt illa ställt med Lopppan men hoppas av hela mitt hjärta att det är behandlingsbart och att jag får en diagnos så dom inte letar, behandlar, inte kan säga vad det är, osv, osv..utan man får hålla på och "felsöka"..Utifrån en diagnos är det ju lättare att ha hum om ev. prognos och eventuella åtgärder sas..
"Var sitter IT-leden? (Hästvård)" ( kunde varit jag som postat den tråden:crazy:)
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag rider ut 2-3 ggr/vecka - vi har trista enformiga ridvagar som bara lampar sig for snabbare arbete under vissa perioder av aret, resten av tiden blir det bara skritt. Av just denna anledning forsoker jag nu hitta nytt stall, helst lite narmare dar jag bor, men det ar inte helt latt i detta land dar det inte finns ngn allemansratt och oht valdigt lite skog att rida i, bara massa hus overallt :(

Joey gar fran klarhet till klarhet i markarbetet, han ska fa hela augusti ledigt ar det tankt och sedan borja tavla (antligen!!) efter igangsattning. Jag har problem med dalig hallning sedan tvillinggraviditet vilket paverkar min ridning negativt och tankte testa pilates eller yoga for att hjalpa upp det, ar det ngn som har testat det och kan rekommendera eller finns det en battre vag att ga?
 
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

jag är född i västkusten :) och flyttade därifrån men flyttade tillbaka dit för att sedan flytta därifrån igen o köpt hus med sambon. jag har halva släkten på kusten o d har hänt att jag åkt dit o tävlat. anledningen till flytt va för att det va så hoppinriktat där o få dressyrtävlingar. där jag bor.nu är det så mkt häst så de finns överallt :) jag har mitt hus några meter ifrån ridanläggning med 4 ridbanor. o några meter ifrån en annan anläggning med ridhus o ridbana. o 20 min skritt till anläggning med ridhus o flera fiberbanor. och ca 10-15 min med transport till säkert sex anläggningar till. alla är så träningsinriktade. dock lite med skogsvägar :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 845
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 042
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp