delklippning??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 881
K

knasenknas

vad innebär det? alltså jag ska köpa en klippmaskin, och så såg jag en där det stod rekomenderas till delklippning??

Sv: delklippning??

vet inte riktigt, men kan tänka mig att de menar att den inte pallar trycket för en helklippning.
Helklipper man en häst så måste man ha en ordentlig motor, eftersom det är en så pass stor yta, och det tar en stund. Sen vill man gärna ha rätt brett skär så man klipper så mycket som möjligt på en gång.

Jag använder en riktigt bra från Alfa Laval, går som bara satan :D

Det betyder i klartext att den endast duger till att klippa hundar med.... :smirk: Eller ben och huvud på hästen. Tror du blir besviken om du köper en sån för att klippa en häst! Bättre att låna en riktig maskin. :)

Jag har också en A L, mkt nöjd med den.

Centaur skrev:
Det betyder i klartext att den endast duger till att klippa hundar med.... :smirk: Eller ben och huvud på hästen. Tror du blir besviken om du köper en sån för att klippa en häst! Bättre att låna en riktig maskin. :)

Jag har också en A L, mkt nöjd med den.

vart kan man köpa den då? kostar?

Granngården säljer väl Alfa Laval. Minns inte hur mkt dom kostar tyvärr, beror lite på modell. Men dom är ju inte billiga, så om du bara ska klippa nån gång om året så kanske den löner sig att hyra/låna en maskin, evt få någon att klippa för dig.

GG har erbjudande på en Alfa Laval just nu.

Har själv en liten rackare köpt på Börjes för några år sedan avsedd för just "delklippning" av häst för det var vad vi avsåg att göra. Och det gör vi väl fortfarande, men i år har vi klippt mycket mera. Just DEN maskinen är det inga problem att fixa det med, men det är bara ett 40 mm:s skär. Praktiskt mellan frambenen men tar lite mera tid. Vårt ex klarar dock islandshästpäls utan problem :)

När denna är slut blir det dock en AL eller liknande.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
763
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 887
Senast: Görel
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka