Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?

sjukanonym

Trådstartare
Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva.

Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a. depression och trötthet (utmattning) och har den här veckan återvänt till jobbet. Planen är att jag ska vara deltidssjukskriven 75 % denna och nästa vecka, sedan 50 % kommande två veckor, och sedan vara tillbaka på 100 % efter det.

Jag känner fortfarande inte att jag mår bättre, men hoppas att justering av medicin ska få mig att bli piggare snart. Har även pratat ett par tillfällen med en psykolog men ska be om en ny vid mitt nästa doktorsbesök.

Hur som helst, till min fråga. När jag pratade med med arbetsgivare inför min första jobbvecka så lades det fram att jag skulle jobba 3 h första dagen, 2 h andra dagen, "ledig" två dagar och sedan en dag på 5 h. Den sista dagen är mycket mer intensiv, inte bara i längd utan även vad som krävs av mig som arbetstagare. Det kändes skit, rent ut sagt, men jag vågade inte säga emot då jag bara kände att jag inte skulle kunna påverka utgången utan endast skapa otrevlig stämning. Jag har nu gått och mått dåligt över detta passet (som äger rum senare idag...) men har inte sagt något till min arbetsgivare, utan endast till min psykolog som höll med om att det inte var ett optimalt upplägg.

Efter att ha blivid ringd av jobbet idag av en annan kollega som undrade om jag kunde stanna längre (Nej!!!) så började jag googla lite för att bättre kunna förklara VARFÖR jag verkligen inte kan jobba mer än jag redan är schemalagd idag, men så hittade jag texter om att sjukskrivningen borde vara -75% av 8 h varje dag, istället för att jobba vissa dagar och vara "ledig" (sjuk) vissa dagar. Alltså, jobbar man längre än 8 h-75% vissa dagar så har man bevisat att man KAN jobba mer, och därför får man inte ersättning.

Försäkringskassan skriver:
I regel ska du jobba varje dag genom att minska din arbetsdag med den procentsats du är sjukskriven (25, 50 eller 75 procent). Men det finns också en möjlighet att förlägga arbetstiden på annat sätt om det underlättar din återgång i arbete.
Någon annan källa som jag tyvärr inte hittar igen sade att det skulle vara en överenskommelse där bl.a. doktorn också var med i beslutet.

Nu blir jag rädd att jag ska hamna i trubbel för det här och inte få min sjukersättning. JAG anser ju inte att upplägget som är nu på något vis främjar min hälsa eller återgång till arbete, utan har mest bitit ihop för att det känns som att jag ändå inte kan påverka schemaläggningen, och orkar jag inte hela vägen så får jag väl krascha och bryta ihop, liksom. Jag litade ändå på att arbetsgivaren fick lägga upp det så här, men nu är jag rädd att den här schemaläggningen kan förstöra för mig mer än jag trodde, bland annat genom att försäkringskassan menar att jag kan jobba mer än vad jag just nu gör.

Snälla Buke, lugna mig och mina katastroftankar. Kan jag få problem med försäkringskassan och min sjukskrivning baserat på hur min arbetsgivare har schemalagt mig, särskilt med tanke på att doktorn inte varit inblandad i schemaläggningen?
 
Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva.

Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a. depression och trötthet (utmattning) och har den här veckan återvänt till jobbet. Planen är att jag ska vara deltidssjukskriven 75 % denna och nästa vecka, sedan 50 % kommande två veckor, och sedan vara tillbaka på 100 % efter det.

Jag känner fortfarande inte att jag mår bättre, men hoppas att justering av medicin ska få mig att bli piggare snart. Har även pratat ett par tillfällen med en psykolog men ska be om en ny vid mitt nästa doktorsbesök.

Hur som helst, till min fråga. När jag pratade med med arbetsgivare inför min första jobbvecka så lades det fram att jag skulle jobba 3 h första dagen, 2 h andra dagen, "ledig" två dagar och sedan en dag på 5 h. Den sista dagen är mycket mer intensiv, inte bara i längd utan även vad som krävs av mig som arbetstagare. Det kändes skit, rent ut sagt, men jag vågade inte säga emot då jag bara kände att jag inte skulle kunna påverka utgången utan endast skapa otrevlig stämning. Jag har nu gått och mått dåligt över detta passet (som äger rum senare idag...) men har inte sagt något till min arbetsgivare, utan endast till min psykolog som höll med om att det inte var ett optimalt upplägg.

Efter att ha blivid ringd av jobbet idag av en annan kollega som undrade om jag kunde stanna längre (Nej!!!) så började jag googla lite för att bättre kunna förklara VARFÖR jag verkligen inte kan jobba mer än jag redan är schemalagd idag, men så hittade jag texter om att sjukskrivningen borde vara -75% av 8 h varje dag, istället för att jobba vissa dagar och vara "ledig" (sjuk) vissa dagar. Alltså, jobbar man längre än 8 h-75% vissa dagar så har man bevisat att man KAN jobba mer, och därför får man inte ersättning.

Försäkringskassan skriver:

Någon annan källa som jag tyvärr inte hittar igen sade att det skulle vara en överenskommelse där bl.a. doktorn också var med i beslutet.

Nu blir jag rädd att jag ska hamna i trubbel för det här och inte få min sjukersättning. JAG anser ju inte att upplägget som är nu på något vis främjar min hälsa eller återgång till arbete, utan har mest bitit ihop för att det känns som att jag ändå inte kan påverka schemaläggningen, och orkar jag inte hela vägen så får jag väl krascha och bryta ihop, liksom. Jag litade ändå på att arbetsgivaren fick lägga upp det så här, men nu är jag rädd att den här schemaläggningen kan förstöra för mig mer än jag trodde, bland annat genom att försäkringskassan menar att jag kan jobba mer än vad jag just nu gör.

Snälla Buke, lugna mig och mina katastroftankar. Kan jag få problem med försäkringskassan och min sjukskrivning baserat på hur min arbetsgivare har schemalagt mig, särskilt med tanke på att doktorn inte varit inblandad i schemaläggningen?
När jag var deltidssjukskriven (jobbade 25%) pga samma sak så gjordes schemaläggning i rehab möte med arbetsgivaren, min fk handläggare och mig.
Men detta var 2013 så kanske har ändrats nu.
Det normala är att de vill att man fördelar det jämt över veckan så att man tex jobbar 2h/dag. Minns inte något om att läkaren lade sig i.
Då jag hade restid också så fick jag vara hemma onsdagen och fördela tiden över 4 dagar.
Men att ha en så pass lång dag som 5h tror jag inte rekommenderas och fk jublar nog inte.
 
Det är från FKs sida inte ett krav att minska varje arbetsdag lika mycket vid deltidssjukskrivning, det krävs inte heller medicinska skäl längre för att avvika från huvudregeln. Från 1 februari i år är formuleringen i läkarintyget nåt i stil med om läkaren bedömer att det försämrar patientens möjligheter att återgå i arbete att förlägga arbetstiden på annat sätt än att minska varje arbetspass lika mycket.

Med det sagt så bedöms varje fall individuellt men som sagt ett absolut krav att fördela tiden lika alla dagar är det inte. I ditt fall låter det dock som om det faktiskt försämrar dina möjligheter till rehabilitering och i så fall är det dt dom är ett problem. Om du inte kan prata direkt med din arbetsgivare om detta, vilket så klart är att föredra, så ring din handläggare på FK. Din arbetsgivare har rehabiliteringsansvar och ska underlätta din återgång - inte försvåra den.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 929
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 966
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
Svar
13
· Visningar
898
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
681
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp