Den *magiska* sitsen, kapitel 2

Näh :) Har bott i familj med bebis som jag satt barnvakt åt nästan hela tiden. Flyttade hem igen i veckan.
 
Okay DJ och Carmenzita - har nu helgat helgen åt att "inte störa" och inte var kanske resultatet lysande, men ansatsen finns!

Upptäckte att jag MÅSTE ha förändrat något vitalt i sitsen de senaste månaderna, för "huxflux" är det vänsterfoten som petar utåt... :confused: Har en snäll sambo som är med och påpekar/ ger synpunkter/ gnäler etc och det hjälper verkligen. När jag fick koll på den blev allt mycket bättre, så jag lägger nu ner eventuell inbillning om att jag kan träna min häst och fokuserar än mera på mig själv :o

Gah!!!
Skåne är långt, och jag kan tyvärr inte komma ner för det är fullt med andra saker. :( Hoppas ni talar om vad som händer, och "annonserar" nästa tillfälle i god tid...
 
jo, det är ju snyggare än ett spö bakom ryggen :smirk:
men man får ju passa sej att man inte börjar svanka i ryggen i stället, vilket kan vara lätt hänt.

Vad jag menar är att "uppsträckningen" av sitsen kanske ska börja någon annanstans än pattarna eller axlarna...förslagsvis med starkt mittenparti, kanske fixar Pamela och Britney detta också?
 
jag kör med "solarplexus" sträckning i enlighet med hur jag tolkade Carmenzita i förra tråden. Och inte för att jag vet om jag tolkat rätt, men hästen verkar gilla det?!

Alltså, mellan magen och britneysträckningen.
 
Jo...det har du ju rätt i...Men det hjälpte i alla fall mig att sedan få en bättre sits...det var liksom då jag upptäckte att jag sitter ungefär som en hösäck på hästryggen....filmade igår,och min sits har blivit betydligt bättre :rofl:
Självklart hamnar armbågarna för långt bak,men det blir bättre när man plockar bort spöt :D
Tack för dina synpunker.Jag hade inte tänkt så långt som du gjorde...Det är så jävla bra på det här forumet pga att min får fler sätt att se på saker och ting :banana:
 
Jo, det kan ju också vara så att om man rättar till tex axlarna, så hänger mittenpartiet med av bara farten, omvänd ordning så att säja. Det spelar ju ingen roll bara det funkar! Visst är det bra att få tips på forumet, men ändå så viktigt att själv experimentera så att man känner att det funkar för en själv. Jag har själv teoretiskt förstått (tror jag!)detta med sits, men i praktiken är det mkt svårare! :o
 
Att din vänsterfot pekar ut är troligen hästens "fel". Den bullar väl ut med magen mest åt vänster sida, samtidigt som den sänker höger rygghalva. Det kan givetvis vara att du har svårare att "rulla om" vänster lår också, men oftast hjälper hästen till att göra detta åt ryttaren. (De illvilliga bestarna!)

Om du skrittar runt lite och bara försöker känna var hästen placerar dig, var hans/hennes tyngdpunkt är, kanske du kommer sanningen på spåren. Föreställ dig att hästens tyngdpunkt är järnkulan i de här labyrint-spelen som var poppis på 70-talet. Försök känna var hästen vill lägga kulan hela tiden. Jag skulle helt amatörmässigt gissa att din häst lägger kulan i vänster framben/bog... Försök med din kropp (ej hand och häl!) få kulan att komma mitt inunder dig istället. Om hästen nu sänker sin högra rygghalva trillar du troligen lite ditåt. Kanske känner du ditt vänstra sittben mest? Hur ska du göra för att inte trilla ner åt höger? Be din sambo ställa sig bredvid sadeln och ta tag med båda händer om sadelkåpan, på ömse sidor ditt ben. Be honom dra sadeln neråt (ung som det känns när sadeln glider ner över magen) och fokusera på vilka muskler i dig som kompenserar detta, för att du inte ska trilla ner på honom. Din målsättning är att sitta kvar mitt över hästen. När sambon drar i sadeln på höger sida bör du kunna länga muskler i din högra rygghalva för att inte följa med. Samma muskler måste aktiveras när du rider "vanligt". Tänk "upp ur hålet" och "upp på hästen".
 
Hm. Men det är rutinmässigt höger bog som petar/ petat ut på honom. På den förre kände jag lätt när han "skyfflade omkring" mig i sadeln, men nu är det svårare.

Ska testa vidare i kväll - och tack för rådet! :)
 
Högerbog

Där ser du - det var ju bara min amatörgissning!!! :)
Ett annat tips om han är svår att känna på är att stänga av så många andra sinnen som möjligt, förutom känseln. Dvs be någon (sambon?) leda dig, så du slipper styra och kan blunda. Försök rida när ingen annan är inne i ridhuset och distraherar. Om det är högerbog som petar ut och han tar mycket vikt på höger fram, så har han alltså järnkulan i högerbogen, hur ska du då med din kropp få in järnkulan inunder dig? (Tips: stäng hela din högersida, låt den bli en vägg för honom, försök rid honom mitt mellan tyglarna). Jag vet att det låter flummigt, men liknelsen med järnkulan funkar på de flesta ryttare.
 
Re: Högerbog

:bow:
Stort tack för inspirationen än en gång, Carmenzita och Djurjouren!!!

Hade ett *superduperroligt* ridpass om ca 15 minuter skritt i går både med öppna och stängda ögon (och förmodligen andra sinnen) och här ska definitivt jobbas vidare med järnkuleteorier mm...

I kväll är det dags igen, och hästen hade himla kul han med. Har aldrig fixat så bra kvartsbakdelsvändningar tidigare på mina fyrkantiga volter!
 
Re: Högerbog

Visst är det häftigt när man börjar rida med balanssinnet och koordinationen?! Synd att ingen någonsin berättar för en att det är DETTA duktiga ryttare sysslar med! De känner hela tiden var hästens balans/tyngdpunkt är och rättar sig efter det.

Andra bra övningar för att öva upp koordination och känslighet är att rida med benen framför sadeln, i ÄKTA stolsits. Du blir nu medveten om var dina två sittben sticker ner. Det är inte tänkt att ryttarens sittben ska vara "stickiga", men för att öva upp din egen känslighet är det en bra övning. Skritta runt på lång tygel och bara känn vart hästen vill slänga dina sittben. Laborera med att flytta dem lite åt vänster. Åt höger. Framåt. Om du samtidigt håller en jämn kontakt med hästens mun, kommer du i ett visst läge att känna att hästen börjar jobba. Det finns nämligen två nyckelhål för dina sittben i hästen! Och hålen kan mycket väl flytta sig, beroende på hästens samlingsgrad osv... När du hittar rätt läge känns det som att sitta uppe på två persikor, och du får INTE trilla ner! Då tappar du hästen och han/hon flyter iväg åt något håll. Ge inte upp, låt det ta tid...
Ha det så kul! :)

PS: Du måste givetvis vara stilla i överlivet innan du kan börja laborera med sittbenens placering. Hästen hör inte dina sittbens signaler om du juckar/är för följsam. Du får inte störa hästens rörelser.
 
Re: Högerbog

Spännande! Det är himla inspirerande med alla övningar och goda idéer och inte minst tankeväckande :bow:

Har senaste dagarna kollat mig själv ståendes, sittandes + liggandes på köksgolvet för min "benställning" i olika lägen, och det är bara att inse att matte måste korrigeras. Ska testa "äkta stolsits" så fort det blir läge; igår kväll blev det järnkulestuket då jag befann mig ovanpå på ett yrväder...
 
"Du kan börja kika på din högra fot, de flesta människor låter alltid den peka utåt vad de än gör, när man står, mockar, diskar, dansar sitter i soffan o.s.v. att börja ha den rakt är smärtsamt men nyttigt."

Arma min häst, (jag som har fel på mina knän. När mina fötter pekar rakt fram har jag knäskålarna rakt emot sadeln:cry:(superont, i synnerhet i det högra) och kan inte under några omständigheter "sitta" i sadeln. Man kan lugnt säga att jag är felskapt.

:bump:Helen :bump:

PS: Det är otroligt intressant att läsa vad ni kunniga kan förmedla, många bra tips:idea:kan man få av er, tack! :bow:
DS
 
Jo, och där ser man hur missvisande det kan vara att bara prata om en del av sitsen :smirk:
Det viktiga är ju inte att tårna pekar framåt utan att insidan av låren ligger mot sadeln utan att knipa, som en följd av att man sitter mitt på hästen och har ett stabilt mittenparti (så att man inte behöver spänna fler ställen, som låren eller vaden eller axlarna, för att kunna sitta följsamt på hästen). Men visst utåtpekande tår kan ju vara ett symptom eller tecken på att mna istter fel iofs :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp