Den perfekta ridskolehästen

Om man har fem femåringar som ska rida lektion utan ledare, så tror jag egentligen inte det är hästarna som är problemet, utan upplägget. För att det ska fungera behöver ju hästarna i praktiken gå frihetsdressyr, alltså att ridläraren kan styra alla hästarna med rösten, och så kan barnen sitta på när hästarna går. Alternativt att hästarna är tränade till att gå på led och följa efter hästen framför, och så rider man i avdelning med tät och har en äldre ryttare som kan rida på täthästen. Så som man gör med turridning.
Tja, samma sak hände med 12-åringarna också, så oavsett var hästarna alldeles för farliga. Och de hästar som inte skenade iväg med jämna mellanrum stod bara stilla i mitten och vägrade flytta på sig, man fick släpa dem efter sig och ändå gick de knappt framåt, trav var omöjligt att få till utan ledare med bra kondis på alla. De som var såna gick inte fram med varken nybörjare eller mer erfarna utan bara med enstaka ryttare de tyckte om och litade på, bl.a. en häst jag brukade rida, som inte gick fram med typ nån annan än mig. Så det var rätt svårt att faktiskt utföra några övningar med eleverna då hela lektionen gick åt till att få hästarna gå snällt framåt utan att slänga av ryttarna, ofta blev vi på övertid för att hästarna bara krånglade.
 
Tja, samma sak hände med 12-åringarna också, så oavsett var hästarna alldeles för farliga. Och de hästar som inte skenade iväg med jämna mellanrum stod bara stilla i mitten och vägrade flytta på sig, man fick släpa dem efter sig och ändå gick de knappt framåt, trav var omöjligt att få till utan ledare med bra kondis på alla. De som var såna gick inte fram med varken nybörjare eller mer erfarna utan bara med enstaka ryttare de tyckte om och litade på, bl.a. en häst jag brukade rida, som inte gick fram med typ nån annan än mig. Så det var rätt svårt att faktiskt utföra några övningar med eleverna då hela lektionen gick åt till att få hästarna gå snällt framåt utan att slänga av ryttarna, ofta blev vi på övertid för att hästarna bara krånglade.
Snacka om värdelös ridskola...
 
Vissa verkar också finna ett nöje i att försöka reda ut vad knattarna vill egentligen :laugh: precis när ponnierna slutat bli ledda av föräldrar satt man och häpnade över hur gudasnälla många ponnies var och vilket jobb de gjorde i att försöka räkna ut vart ungen ville. Ett år senare med samma barn såg jag samma ponny krångla, sätta ut bogen, gå åt fel håll osv (-hallååå! yttertygel tack...). Ytterligare någon termin senare värsta racerbollen.

Läste en artikel för länge sedan där de gjort kognitiva test på hästar, ridskolehästar och ponnies låg väldigt högt på smarthetslistan om man säger så (avancerade dressyrhästar inte alls).

Så håller med dig, ur sammanhanget att få använda sina små grå verkar ridskolelivet smälla ganska högt. Självständighet, ansvar, omväxling, problemlösning till skillnad från lyda lyda lyda de allra känsligaste små signaler.
Precis så var det lilla stoet jag skrev om. Gudafin med de små barn, hon kände efter vad de verkade vilja att hon gjorde och så gjorde hon det och vinglade de till balanserade hon upp dom.
Jag fick slita röven av mig för att försöka göra såpass rätt att hon tyckte att mina försök dög tillräckligt för att få rätt respons.
Jag fick inte något gratis alls. Du kan rida SÅ GÖR DET DÅ kunde man nästan höra henne tänka.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 378
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 053
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 209
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 192
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp