Den ultimata planlösningen

Enligt vem?

Flerbostadshus = hus med 3 eller fler lägenheter
Småhus = friliggande en- och tvåbostadshus samt parhus, radhus och kedjehus.

Sen kan branschen hitta på vilka snajdiga begrepp de vill för att sälja bättre :p Klart jag förstår behovet av ett namn för detta för att tydliggöra. Men då får de hitta på något mindre töntigt :D
Enligt Engelsmännen.
Det är ett gammalt byggsätt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Back-to-back_house

"The first back-to-back houses were built by 1790 in Briggate, Leeds, by"
 
För på "baksidan" står det tydligen ett till hus. Var tvungen att läsa på mäklarens hemsida för att förstå det själv:
"Fina och mycket välplanerade ”back to back” radhus i områdets södra del, där bostäderna ligger placerade med ryggen mot varandra."

Dvs, även på övervåningen är det bara fönster i ett vädersträck. Där är det ett badrum rakt över bottenvånings badrum, sedan ett förråd innan man har två sovrum mot den sida där det finns fönster. Husen har också vindsvåning, med möjlighet till ytterligare två sovrum MEN där finns inga fönster alls på vanligt sätt utan där är det takfönster som gäller...

Mycket skum lösning enligt mig, men ändå ska man betala 5 miljoner för det. Ett radhus på 104kvm med hela 25kvm uteplats (dvs ingen riktig tomt). Sedan tillkommer en månadskostnad på drygt 5500kr. Jag älskar bostadspriserna häromkring :grin:
Inte konstigt att det är öppen planlösning då, eftersom det finns krav på fönster i alla rum (med vissa undantag som toa och hall)
 
Vilket hårklyveri.
Det är ett förtydligande inte något förskönande.

?
Jag tycker att begreppet "back to back-radhus" är ett töntigt påhitt, alltså namnet. Ungefär som när master bedroom används på svenska. Att begreppet existerar i engelsktalande länder gör det inte mindre töntigt på svenska. Det är ju det som är grejen, att dessa används istället för svenska.
 
Jag bor i en liten tvåa med ett barn och två hundar utan att det känns trångt. Det tycker jag är välplanerat.

Förrådet agerar barnrum, klädkammaren är förråd och extra förråd lånar jag av en vän. På baksidan finns en trädgård som är typ 5 x uteplatsen i storlek.

Tycker att det är en enorm fördel att man kan gå runt, att det inte är enkelriktat.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221206-092535_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20221206-092535_Samsung Internet.jpg
    33,9 KB · Visningar: 106
Jag bor i en liten tvåa med ett barn och två hundar utan att det känns trångt. Det tycker jag är välplanerat.

Förrådet agerar barnrum, klädkammaren är förråd och extra förråd lånar jag av en vän. På baksidan finns en trädgård som är typ 5 x uteplatsen i storlek.

Tycker att det är en enorm fördel att man kan gå runt, att det inte är enkelriktat.

Håller med!
Har du funderat någon gång på att ta bort mittväggen efter dörröppningen? Finns ju för- och nackdelar tänker jag :)
 
Mitt drömhus, utgår fran min familj som bestar av 2 vuxna och 5 barn.

* Enplanshus med källare, många stora fönster för mycket ljusinsläpp i alla riktningar.
* Ordentlig hall som inte är för smal och med ordentliga förvarningsutrymmen.
* Ett stort kök med plats för ett stort bord där alla kan samlas. Det ersätter ett vardagsrum för mig, i köket kan även alla gäster träffas och man kan laga mat tillsammans. I anslutning till köket även ett stort "gå in i skafferi"
* Ett litet mysrum med en stor soffa, TV och böcker.
* Ett lekrum i anslutning till köket
* Varsitt litet sovrum, behöver inte vara plats för mer än en säng, skrivbord och en garderob
* Ett stort badrum med dusch och badkar (utan toalett). Två separata toaletter

Källaren:
* Stor tvättstuga
* Ett rum för förvarning
* Ett hobbyrum
* Ev ett gästrum med egen dusch och toalett.

Nu bor vi också helt ok, öppen planslösning och det trivs jag med. Men köksdelen är som ett U och ganska smalt så det blir trångt. Skulle också önska en ordentligare tvättstuga, nu har vi ingen plats att hänga kläderna på så torkställningarna står lite överallt i huset vilket stör mig. I hallen har vi en stor garderob med bra förvarning men hallen är smal så ska 7 personer iväg samtidigt blir det lite kaos.

Men när barnen är stora och har flyttat hemifrån drömmer jag om ett litet minihus.
 
Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta.

Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden välplanerad och rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor :), men iallafall.

Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.

Shoot! :bump:
För mig är läget alltid varit det viktigaste. Eller ja priset också såklart. Och vad är anledningen till köpet.
Har en jordbruksfastighet så var mer intresserad av marken och byggnaderna runt om än själva huset egentligen.
Men tycker det är ganska ok planlösning här men man märker att det är en 100 år gammalt snart för ingen skulle knappast bygga så här idag. Badrummen är minimala och sen går några rum som hur ska man säga men man måste passera ett rum för att komma till nästa. Funkar ju bra för mig men är man en stor familj vete 17 då skulle det nog möjligen kännas omständigt.
Tycker om att köket är rymligt och vardagsrummet sen är resten mindre men inte pyttiga.
 
Ljudisolerande och ljuddämpande tyg existerar! T.om på IKEA

Åh jamen jag tyckte väl det... tänkte om jag hade missuppfattat...

När man pratar om akustik eller bygg-specar så betyder ljudisolering något annat än det ni syftar på. Ikea kallar inte sina tyger för ljudisolerande utan ljudabsorberande. Men jag ger mig ändå! Det är ju en inredningstråd och inom inredning är all hård sten granit, tyg kan vara ljudisolerande och ett hus med pyttesmå rum kallas mysig planlösning. Javisst, det är väl sen gammalt :)

Jag uppfattade att tanken om ljudisolerande tyg kom från att man vill ha lite avstånd mellan vissa rum, men om de ändå måste ligga vägg i vägg kan man använda ljudisolerande tyg. Det är möjligt att man kan få en viss påvekerkan på ljudspridningen från rum 1 till rum 2 med hjälp av ett tyg men det är nog minimalt. Om rummen är helt omöblerande från början kanske man om vi förutsätter att det finns möbler och mattor i bägge rummen redan så tror jag det är rimligare att köpa extra gipsskivor att sätta på väggen än att köpa ett dyrt ljuddämpande tyg. Och ett billigt tyg lär knappast ha så mycket effekt.

Jag älskar tyg på väggarna, ljudet blir trevligare och behagligare i rummet som har tyg på väggen! Tjocka tyger ska det vara, 1dm från väggen.

Jaja, ursäkta nörderiet.
 
Den här tråden fick mig att börja kolla på planlösningar... Ett nybyggt radhus på hemnet har den här planlösningen på bottenvåning! Man får alltså gå rakt in i vardagsrum/kök, ingen hall alls. (Att jag kollade radhus var för att jag tycker att de flesta villor är onödigt stora)
Visa bifogad fil 107195
Kollade upp den nu fick en japansk känsla över hela bygget av någon anledning. Bara de där skjutdörrarna som saknades :D

Har väldigt svårt att se att en familj kan bo där. Var ska man hänga av sig ytterkläderna och vill man ha en massa skitiga uteskor stinkandes i vardagsrummet :cautious:
 
please do tell 🥰
kommer krevera snart av en 14åring med kass musiksmak

edit, googlade o hittade!

Trots mina invändningar i förra inlägget så kan jag ge dig några tips. Du kan ju inte välja en annan planlösning utan får jobba med det du har liksom.

Riktiga akustikgrejer är nästan alltid väldigt dyra. Och förenklat och med undantag kan man säga att den ljuddämpande effekten av tyg beror på tygets tjocklek, densitet, hur veckat det är och vilket avstånd till väggen. Exakt hur tyget är vävt spelar inte lika stor roll. Många tyger som verkligen riktar in sig på akustik är dessutom flamskyddade vilket är olämpligt i ett sovrum.
Så det går bra att kolla på vilka tyger som helst bara de är tunga och kompakta och tjocka. Då blir det kanske enklare att hitta något som faller fjortonåringen i smaken. Häng tyget på en stång ca 10cm från väggen. Om tyget veckas kommer det få ännu bättre effekt. Om ni inte hittar något tyg i rätt tjocklek som fjortonåringen gillar så blir det kanske ännu bättre med ett tunt tyg framför det tjocka så har man fler mönster att välja på.

Tyget måste sättas upp i samma rum som ljudkällan för att få bra effekt. Om det var "riktigt" ljudisolering så hade det funkat att sätta den utanför rummet men tyg minskar ljud genom att omvandla ljudvågor till värme via friktion och då vill man att ljudvågorna träffar tyget direkt.

Bonustips är att se över hur högtalarna är placerade och om det finns en subwoofer är placeringen av den jätteviktig. Ljudvågor förflyttar sig genom luft men ännu hellre genom hårda material. Om en subwoofer står i en hylla som har kontakt med väggen kommer ljudet gå rakt genom väggen. Om man ser till att subwoofern inte har kontakt med väggen och även hindrar vibrationerna att förflytta sig från subwoofern till möbeln genom att ha möbeltassar på suben blir det ännu bättre. Allt detta gäller även högtalare.
Min sub står på en bit dörrmatta. Undersidan är i tjock gummi och ovansidan har "päls" så suben kan röra sig utan att vibrationerna går rakt ner i golvet till grannen. Det finns även speciella fötter till högtalare i hifi-butiker. Men om man bara vill bli av med det värsta ljudläckaget kan man lika väl improvisera.

Det blir även bättre om högtalarna är riktade mot något annat än en tom vägg. T.ex. tyg på väggen då men även en soffa, säng eller lite vad som helst kan dämpa ljudet och även göra det tydligare och då behöver man inte spela lika högt.

Fixa en matta först dock. En stor tjock matta är enklare att placera och gör minst lika mycket effekt.

Börjar bli mycket OT om ljud här nu men så blev det..
 
För mig är läget alltid varit det viktigaste. Eller ja priset också såklart. Och vad är anledningen till köpet.
Har en jordbruksfastighet så var mer intresserad av marken och byggnaderna runt om än själva huset egentligen.
Men tycker det är ganska ok planlösning här men man märker att det är en 100 år gammalt snart för ingen skulle knappast bygga så här idag. Badrummen är minimala och sen går några rum som hur ska man säga men man måste passera ett rum för att komma till nästa. Funkar ju bra för mig men är man en stor familj vete 17 då skulle det nog möjligen kännas omständigt.
Tycker om att köket är rymligt och vardagsrummet sen är resten mindre men inte pyttiga.
Precis så vad det här med, det där med att gå igenom ett rum till att komma till nästa.
Inget ordentligt sovrum utan tanten sov i "klädkammaren".
Däremot så fanns här ett matsalsrum, ett fika rum och ett vardagsrum, förutom det rum som var genomgångsrum.
Ett badrum där allt var i grön och ett väldigt smalt och avlångt kök.
Två entréer precis bredvid varandra med en väg emellan. Väldigt mycket döyta.
 
Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta.

Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden välplanerad och rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor :), men iallafall.

Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.

Shoot! :bump:
Jag har inte läst hela tråden, så kanske upprepar, men den störigaste grejen är om en behöver passera farstun för att ta sig mellan olika delar av boytan, tex badrum/trappa eller så. Det blir grus överallt och blöta strumpor :rage:
 
Jag har inte läst hela tråden, så kanske upprepar, men den störigaste grejen är om en behöver passera farstun för att ta sig mellan olika delar av boytan, tex badrum/trappa eller så. Det blir grus överallt och blöta strumpor :rage:
Jag måste här hemma gå genom hallen, precis förbi ytterdörren, för att ta mig mellan sovrum och badrum... :grin: (hade sovrumsdörren öppnats mot hallen så hade den slagit i ytterdörren, så nära är det)
 
Vårt hus har generellt en rätt dålig planlösning. Det är ont om användbara väggytor i vardagsrummet pga fönster, dörrposter, kamin, trappa och att soffan måste stå på ett visst ställe. Vi har en väldigt awkward hörna mellan kamin och trappa där det är svårt att placera något så att det blir vettigt utan att samtidigt göra det ännu mer svårstädat, just nu bor min hund där. Badrummets dörr leder rakt ut i hallen så det dras runt mycket grus pga det. Det är trösklar mellan alla rum och eftersom det är ett rätt litet hus med förhållandevis många rum så är det väldigt svårstädat, eller svårstädat är nog fel ord, det är inte svårt, det är jobbigt. Så fort man möblerat ett rum med det man normalt vill ha i det rummet så känns det direkt trångt och bökigt. Ytan på pappret är inga problem för 2-3 personer men i verkligheten hade möblemanget behövt vara dimensionerat för en person. Jag har bott i mindre lägenheter som känts större trots färre kvm...

Jag vill ffa ha praktiska golv och väggytor där man lätt kan ställa upp skåp, byråer osv utan att det förstoppar hela rummet. Element ska vara strategiskt placerade så att de inte sitter där man naturligt vill ställa tex en byrå och när man inreder en vind och monterar en fast trappa istället för trappstege i lucka så måste man fundera på vad trappan gör med utrymmet.

Jag vill ha möjlighet till bra förvaring i badrummet eller strax utanför badrummet, vi har inget av det idag, badrummet är mindre än 2 meter brett och ca 3 meter långt, och eftersom det inte finns separat tvättstuga så ska ett badkar, toalett, handfat med kommod, förvaringsställ för handdukar/badrumsattiraljer, tvättmaskin och torktumlare samsas på dessa >5 kvm. Det är på håret att man kan vända sig där inne och är man två där inne får man klämma sig förbi varandra. Hur en småbarnsfamilj med 2 mindre barn lyckats bo i detta huset övergår mitt förstånd. Min gamla lägenhet på 50 kvm hade större badrum.
 
Jag har inte läst hela tråden, så kanske upprepar, men den störigaste grejen är om en behöver passera farstun för att ta sig mellan olika delar av boytan, tex badrum/trappa eller så. Det blir grus överallt och blöta strumpor :rage:
Sant! På somrarna gör det inget får då kan man ha skorna ute på verandan men på vintern blir det alldeles för kallt. Mest skorna som drar in smuts här och när man drar av sig byxorna.
 
Jag vill ha tillräckligt med obruten väggyta så man kan möblera lätt. Ett vardagsrum jag hade i ett tidigare boende hade fönster på två väggar, balkongdörr på den tredje och dörr på den fjärde. Det var irriterande faktiskt.
 

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 138
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp