Depprimerande.

Sv: Depprimerande.

Det blir nog sista praktiken för mig. Sen är det jobb och CSN berättigade utbildningar som gäller. Tror att jag kommer att lära mig en hel del då jag hört så mkt. bra om stället och instruktören. Känns som att det är nu jag kan göra detta innan jag blir alltför uppbokad med diverse saker. Kanske familj? Vem vet. Tiden går...

Jag sitter själv i ungefär samma sits som dig! Min plånbok är i stort sett tom och jag får vända på varenda krona. Hästar kostar mycket pengar men utan mina hästar så hade livet varit ganska så meningslöst, så känner jag.

Jag lägger hellre varenda krona på mina hästar än på t ex en massa kläder och smink. Det är mitt val. Om jag hade velat så hade jag kunnat sälja hästarna och istället lägga pengarna på andra saker men det vill jag inte. Visst kan jag känna ibland att det vore kul att någon gång ha pengar till något annat också men som sagt, det är mitt val att ha hästar trots en dålig ekonomi så varför gå runt och muttra över det? Jag kan ju förändra läget om jag vill.

Om du verkligen vill studera vidare, tro på dig själv och att du kommer att fixa det. Ha gärna ett extrajobb vid sidan av studierna. Det är inget fel i att arbeta inom äldrevården. Dåligt betalt men bättre än ingenting alls. Jag hade nog lånat ut den äldre hästen på foder om jag var dig. Då halverar du nästan kostnaderna för dina hästar och du kanske får ihop lite mer i plånboken till dig själv?

Visst är det jobbigt och jag kan inte låta bli att klaga :(. Vet mkt. väl att det finns alternativ, dessa känns dock inte så lockande. Men nån gång kan det hända att jag lånar ut en av hästarna till någon, men vem och hur länge? Vill egentligen inte låna ut då jag vill ha dem för mig själv. Men om alternativet är att sälja då väljer jag fodervärd eller medryttare istället.

Egentligen är det försäkringarna som kostar mest just nu. Har gratis bete, annars hade det inte gått ihop. Men då jag åker till praktiken har jag inte tid att jobba på ett riktigt jobb utan kommer att jobba 6 dagar i veckan på gården i utbyte mot lektioner.

Det känns stressande då det betyder att jag måste hinna tjäna ihop MASSOR med pengar innan jag åker och just nu har jag inte en bra lön. Letar efter alternativ i höst. Har ett extrajobb, det jag har nu. Men det räcker inte om jag dessutom ska spara till praktiktiden.

Tänk postetivt:banana: Tänk posetivt :banana:
TÄNK POSETIVT!!!!!:bump::banana::bump::banana:

Måste sluta att se allting så svart. Detta håller inte. SLUTA KLAGA och gör nåt!!!

Men jag gör ju nåt hela tiden ju :cool:.

SLUTA KLAGA DÅ :p!

Oki.

*delvis kl*

Ibland undrar jag om hästmänniskor i allmänhet tänker kortsiktigt och har missat grundläggande + och - beräkningar i grundskolan. Hmm. Själv valde jag att flytta från hästarna och utbilda mig för att få en bra lön för att kunna ha häst i framtiden. I stället för att hänga kvar i "ponnytiden" och inse att hästarna kostar för mycket och jag har inte råd men vill inte sälja.

Det brukar finnas skapligt billiga fullservis lösdrifter för unghästar. Kan du inte låna ut 1´åringen till någon som behöver sällskap till sin unghäst?

Så har du en häst kvar som du kan träna och minde kostnad. Det käns som att praktiken kommer att ge dig mer om du har din egen ridhäst med dig att träna själv på och att rida lektion på.

Hade det inte varit bättre att ändra några prioriteringar, om du inte trivs som du har det nu?

Man kan ändra i den kortsiktiga planen och ändå nå den långsiktiga planen, men med bättre resultat och på lättare sätt. OM man är villig att se långsiktigt och inte kortsiktigt. Kanske utbilda dig till något som faktiskt ger en ordentlig inkomst, vänta med resten till det finns pengar och tid att göra det.

*delvis kl*

Ibland undrar jag om hästmänniskor i allmänhet tänker kortsiktigt och har missat grundläggande + och - beräkningar i grundskolan. Hmm. Själv valde jag att flytta från hästarna och utbilda mig för att få en bra lön för att kunna ha häst i framtiden. I stället för att hänga kvar i "ponnytiden" och inse att hästarna kostar för mycket och jag har inte råd men vill inte sälja.

Jag räknade faktiskt upp både fördelar och nackdelar innan jag skaffade häst. Velade ett bra tag innan jag köpte nr. 2 av motiveringen att jag helt enkelt inte kunde låta bli. Skulle ha ångrat mig annars. På minuslistan stod det Kostar pengar och nånting mer som jag just för tillfället har glömt. På pluslistan stod det en hel drös med saker.

Än så länge har jag ju råd *peppar peppar*. Men jag gillar inte att det är så tjärvt. Blir nervös av det ekonomiska läget just nu. Och mycket hänger på vad jag får och hur mkt. jobb jag får i höst. Vet ännu inte detta. Det är jobbigt att leva i ovishet. Samtidigt som jag lever i tron att jag kommer att årdna upp även detta. Jag löser tom. de mest svårlösliga situationer, så detta borde vara en baggis. Och ändå blir jag nästan darrig när jag tänker på det.

Jo det tror jag oxå att det ger mig mer med att ta med mig ridhästen. Ja lite billigare blir det ju förståss om jag lånar ut minstingen. Sparar då 1700 kr/månad.

Något konkret förslag? Menar du att jag ska satsa på utbildning först och sen jobba?

Såhär ser planen ut: Sommaren 2010: NH- instruktörutbildning fortsättningen. En annan kurs. Åka till landet, renovera. Tyvärr mindre jobb än jag sökte, bara strödagar.

Från och med slutet på augusti: Distansutbildningen börjar, en termin. Ta körkortet. Måste ha ett ordenligt bra jobb.

Mars 2011: Praktik hos AR instruktör. 3-6 månader.

Sommaren 2011: Jobba. Vara på landet. Kanske provbo på framtida stället där huset byggs (inte än, men då jag har fast inkomst och gått utbildningar). Fortsätta med renoveringen.

Hösten 2011: Gå en utbildning heltid helst via Stömsholm. Alternativt: Jobba och plugga samtidigt matte + naturkunskap A.

Våren 2012: fortsättning från hösten.

Alltså, med utbildning menar åtm jag något utanför hästsektorn som kan generera pengar. Kanske är det det lovisa oxå menar? Att utbilda sig inom häst ger inte pengar, det ger erfarenhet och kontakter. Tills dess att man har sådant tryggt i ryggen så måste man ju leva på något känner jag iaf. Jag personligen väljer ju 99 gånger av 100 en väl etablerad tränare som visat kompetens många år än en nyutbildad. Så det kan nog vara svårt som ung och nyutbildad kanske?

Men det är bara personliga åsikter, inget du behöver hänga upp dig på :)

Ja, det kanske ligger något i det. Fast jag tror ändå att det kommer att finnas en relativt god efterfrågan direkt efter diverse olika utbildningar. Jag är ju ingen nybörjare utan har hållit på med häst sedan barnsben. Finns självklart många kunninga instruktörer utan någon direkt utbildning men jag vill iaf. utbilda mig, både för min egen skull och för de jag senare kommer att undervisa. Har hittils bara undervisat nån enstaka gång ibland och jag vet att det finns en efterfrågan. Men jag vill ha en ordentlig utbildning först innan jag börjar undervisa mer kontirnuerligt och kan då först börja kalla det mitt jobb.

Kommer inte på nåt annat jag skulle vilja utbilda mig till. Möjligen lärare, men de tjänar ju dåligt, bättre att jobba med nåt man tycker är roligt och samtidigt få lön.

Liknande trådar

Hästmänniskan På senaste tiden har jag mer och mer börjat tänka på att jobba med hästar. Jag har tidigare erfarenhet av ridning och olika typer av... 2
Svar
31
· Visningar
3 124
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka