Desinficering av navelstump

D

Donauschwalbe

En kompis sto får föl i detta nu och hon har inget jodopax hemma. Hon undrar om hon kan använda Lotagen, någon som vet? Om inte, tips på något annat hon kan ha hemma att använda?
 
Sv: Desinficering av navelstump

Ingen? Nu börjar det bli bråttom :eek: (Ja, hon har ringt vet men det är telsvar och hon väntar på att bli uppringd.)
 
Sv: Desinficering av navelstump

Lotagen behandlar man väl svallkött med? Låter inget vidare. Går det inte att skicka någon till apotekten, det är ju dagtid!
 
Sv: Desinficering av navelstump

Hej.

Tvättning behövs nog bara om det skulle bli infekterat. Och av alla föl vi hittills fått så har vi inte behövt tvätta navelstumpen. Det har gått bra ändå! Hoppas det blir ett välskapt föl som din kompis får!:bump:
 
Sv: Desinficering av navelstump

Hon bor i skooogen, många mil från apotek - och vet med för den delen.:crazy:
 
Sv: Desinficering av navelstump

Då är kanske det bästa att avvakta helt enkelt. Hellre det det Lotagen.
 
Sv: Desinficering av navelstump

Kladdar aldrig med naveln på fölen
 
Sv: Desinficering av navelstump

Om den verksamma substansen i Lotagen hittar jag att det är antiseptisk och starkt baktericidal och att det kan ge hudirritationer (hittade det på en engelsk hemsida som säljer det). Man vet ju aldrig med ett föl, så om hon inte har någon Jodsprit (10%), Klorhexidinlösning, Alsolsprit, koksaltlösning (0,9%), sterilt vatten eller om inget av det finns kokat vatten, låtit det svalna och sedan tvättat stumpen.
 
Sv: Desinficering av navelstump

Jag tvättade inte naveln på mitt stos föl (efter råd från erfarna). Hans navel läker som den ska.
 
Sv: Desinficering av navelstump

Vi rör inte naveln alls och har aldrig gjort. Det har aldrig varit några bekymmer med navlarna på våra föl.
 
Sv: Desinficering av navelstump

Tack!
Fölis mår bra och var snabbt på benen, en tjej e Elmshorn.:banana:
 
Sv: Desinficering av navelstump

ååå vad kul, jag har ett 3-årigt sto efter Elmshorn + min syrra ett sto föl efter honom som nu är ca 7 veckor.:love:
Lycka till med den lilla krabaten :)
 
Sv: Desinficering av navelstump

Ha ha, det där med indragna snoppar kan ställa till det ! Efter att fölpojken med indragen snopp föddes så kollar vi alltid bak istället !

Hälsa din kompis och gratta !
 
Sv: Desinficering av navelstump

jag kollar oxå bak :D

till trådskaparen.
vi väntade ett dygn innan vi tvättade med jod på naveln. inga problem.
som många andra skrev så struntar vissa helt i de.

lycka tll.
 
Sv: Desinficering av navelstump

Jag körde med klorhexidin, i en liten kopp bara för att vara på den säkra sidan. Men ofta är det bättre att inte pilla alls...
 

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 337
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp