Dessa förbaskade moderna mobiler

kvandi

Trådstartare
Är det bara jag som upplever att de moderna mobiltelefonerna krånglar mycker mer än vad de gamla klassiska "ring-telefonerna" gjorde? Dvs de utan kameror, musikspelare o pekskärmar... Har du/har du haft mobiltelefon som ofta krånglar? Mystiskt fel eller fabrikationsfel? Eller drullefel? Hur har det fungerat med lagning av telefon? Berätta allt!

Nu är det andra gången på två månader min K850i lägger av o den är inte ens ett år gammal. Och för ett år sedan så la dess föregångare k800i av på samma sätt som nu, oxå bara ett år gammal. Knappsatsen lyser men får ingen kontakt, det går inte ens att uppdatera programvaran, vilket är den metod SonyEricsson hävdar skall lösa i stort sett alla mjukvarufel. Hmm... O inte har support varken på Tre eller SonyE något att säga heller. Nej, det är inget vanligt fel, men hur kan jag bli drabbad två gånger med samma sak?, tilläggas bör utan yttre våld. Hade jag tappat den hade jag förstått... Eller kanske telefonen frös ihjäl av min 10minuters hundpromenad i -8grader? Jag ringde med den precis före promenaden o efter så vart den stendöd. RIP ;)

Förra året hade abonemanget på telefonen gått utså jag skickade inte den till tre utan gick till en släkting som jobbar i telefonbutik, de undersökte telefonen o det skulle kosta långt över tusenlappen att laga den. Inget jag gjorde då, eftersom jag redan hade den nya telefonen. Men nu får jag ju leva i exil i flera dagar!(veckor om jag inte får lånetelefon) Hur lever man utan sin mobiltelefon? :eek:
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Eler byta tillbaka till trygga tegelstenen från början av 2000talet.

Sv: Dessa förbaskade moderna mobiler

De är inte bygda för att hålla. Tillverkarna räknar med att en mobil byts ut efter max två år, så det är det de är designade för. Med all den extra funktionalitet man pressar in i mobilerna som samtidigt byggs allt mindre och tunnare så är det egentligen helt logiskt att de tål mindre och råkar ut för fler fel...

/moiran - som faktiskt bara behöver ringa, sms:a, lysa med ficklampan och ställa alarm på sin mobil, resten kunde kvittat. Men nog är den fungerande och kanske två år gammal nu i alla fall, trots en massa lullull, trots att den badat, hänger med till stallet och börjar se fysiskt sliten ut. Dock utbytt en gång pga fel...

Är det bara jag som upplever att de moderna mobiltelefonerna krånglar mycker mer än vad de gamla klassiska "ring-telefonerna" gjorde? Dvs de utan kameror, musikspelare o pekskärmar... Har du/har du haft mobiltelefon som ofta krånglar? Mystiskt fel eller fabrikationsfel? Eller drullefel? Hur har det fungerat med lagning av telefon? Berätta allt!
Det är betydligt vanligare med krånglande mobiltelefoner idag än för bara 6-8 år sedan. Jag har bytt telefon i snitt vart annat år de senaste 16-18 åren, min fru också, mängder av bekanta, barnen nästan varje år i tio år - underlaget är stort och samstämmigt...:grin: En orsak är förstås att telefonerna har många fler funktioner, det finns alltså mer som kan krångla. Men minst lika kritiskt är att tillverkarna regelmässigt kastar ut ofärdig både hård- och mjukvara på marknaden i rädsla för att halka efter och tappa marknadsandelar. Det gäller förstås inte bara mobiltelefoner utan allt med mjukvara, men märks väldigt tydligt just på telefoner. Lika konsekvent förnekar tillverkare alla typfel, plus att det som användare sedan många år är omöjligt att komma i kontakt med supportpersonal som faktiskt kan mer än vad som står i manualen.
Störst chans att få hjälp, i ordets mest grundläggande och traditionella mening, med en krånglande mobiltelefon är genom någon av de få självständiga mobiltelefonverkstäder som finns IRL. De är inte många, i dagsläget bara en handfull i hela landet. En personlig kontakt på ett sådant företag är värt mer än saffran.:crazy:
Jag kan berätta skräckhistorier - alldeles för många - om erfarenheter kring Nokia-telefoner, med inkompetent support, bristande rutiner kring returhantering etc, men det behövs nog inte. Och för övrigt är mitt intryck att alla tillverkare är ungefär lika bra/dåliga i stort.
Den mest driftsäkra Nokiamobil jag haft har varit Nokia 3110, den uslaste var 6600 (jag och frun har haft totalt fyra stycken, inklusive garantiutbyten). För något år sedan ruttnade jag totalt och bytte till SonyEricsson, och nuvarande K810i har varit förvånansvärt stabil. Ta i trä.:angel:

Ju mer teknik man stoppar i nåt desto mer är det ju som kan krångla, ganska enkel slutledning. Själv har jag bara haft mobiler som jag i princip kan ringa, sms:a och ha en telefonbok i, har aldrig haft nåt modernare. Mina har hållit jättebra, de har tappats i golvet och asfalten, har tvättats av misstag och en badade till och med.

Är inne på min tredje mobil sammanlagt i livet, den första dog batteriet på efter 5 år, nästa dog av sig själv efter 8 år i somras på Öland (klarade inte det öländska klimatet kanske :D) och jag brydde mig inte om att försöka reparera den för jag hade köpt den för 200 kronor tror jag.

Den nuvarande har jag haft sen i augusti. Kostade 400 kronor i inköp utan abonnemang och jag är jättenöjd hittills, får väl se hur länge den håller. Så nej jag har aldrig upplevt att mobilerna har krånglat för mig. Sen kan man ju givetvis diskutera ändå hur länge en mobil ska hålla. Har haft både Siemens och Nokia och det har inte varit nån större skillnad på hållbarheten tycker jag.

Jag skulle precis starta en sådan här tråd men du hann före. Jag är inte ensam om problemet. Min 2 månaders gamla W302 är inne på lagning för att den stänger av sig när den känner för det :devil: Innan hade jag en G900 i ca 3 månader innan jag sålde skiten för den bara strulade. När jag nu lämnade in mobilen så sa de att detta är ett vanligt förekommande fel hos Sonyericsson. Kul att höra det. De sa att om problemet kvarstår när jag får tillbaka den så ska jag komma igen så ska de reklamera den till tillverkaren. Med andra ord är jag inte den första som kommer in med en Sonyericsson som strular. Jag har de senaste tre åren haft ca 5 mobiler med samma märke och där de alla haft problem med mjukvaran. Mobilerna har vart de senaste med mycket olika funktioner och med tanke på vad de kostar så ska de bara fungera. Kan tilläggas att jag nu kollar på mobiler hos andra tillverkare. För en ny mobil av annan tillverkare kommer det bli inom kort :mad:

Jag har en K800i som jag är jättenöjd med. Har haft den nu i 2,5 år. Visst de vore kul att byta upp sig, men jag vågar inte eftersom denna funkar och jag har mängder med kompisar som har problem med de nyare mobilerna. Så denna får hänga kvar tills den självdör eftersom jag i botten är nöjd med den och den innehåller de jag behöver.

Behöver man idag verkligen allt som de nyare mobilerna innehåller?
Personligen har jag hellre en mobil, en digitalkamera och en mp3 för sig och inte i samma pryl, större chans att nått går sönder..!

Jag har en K530i som fick lämnas in pga at den ständigt ringde sig själv samt att den laggade fast. Jag har inte använt den sedan den kom tillbaka, istället har jag den som jag köpte innan K530i:n - en W660i (köptes innan den rasade i pris :mad:).
W660i:n håller jättebra! :banana:

Ännu innan dess hade jag en sk "ringtelefon" - Nokia 3100
Den tålde verkligen vatten, jag har varit ute och ridit med den i spöregn flera gånger och den dog aldrig. Full med stöv och hästhår blev den antagligen också...

Jag har en K530i som fick lämnas in pga at den ständigt ringde sig själv samt att den laggade fast.
Min K530i har fungerat bättre än de 3-4 Ericsson/Sony Ericsson-mobiler jag haft innan den. Den bästa mobil jag haft var annars en Nokia 6150 som jag fick för ganska exakt 10 år sedan. Men den är ju hopplöst stor och omodern nuförtiden.

Ja mina nyare mobiler har då krånglat ofta, Ju mer finesser man haft på dom ju mer har dom krånglat!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka