Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Ramona

Trådstartare
Vi har haft en väldigt intressant diskussion på jobbet mellan kollegor då vår chef tycker att vi bara ska gå över till att ta kort.

I Göteborg är det flera uteställen som slutat ta emot kontanter och tar därför enbart kort. Vi förstår alla varför - det blir billigare!! De slipper alla växlingskostnader hos banken, folk kan inte få fel växel tillbaka, personalen kan inte nalla pengar, osv, osv.

Men enligt 5 kap. 1 § andra stycket lagen (1988:1385) om Sveriges riksbank är sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken lagliga betalningsmedel. I förarbetena till lagen anges att detta innebär att var och en är skyldig att ta emot sedlar och mynt som betalning (prop. 1986/87:143 s. 64).

Finns det någon dispens att söka för att slippa ta emot kontanter eller är det så enkelt att de helt enkelt bryter mot lagen? Jag kan inte se hur det är lagligt. Någon som jobbar på ett sådant ställe som vet?
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

och ännu intressantare då att inte banker vill hantera fysiska pengar, bara elektroniska sas....
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Bilprovningen har kontanlösa stationer, statligt ägt till 52 % idag så jag gissar de inte bryter mot lagen.

Att sedlar o mynt är lagliga innebär ju inte att näringsidkare behöver ta emot dom
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Fast då läste du ju inte hela mitt inlägg om du tror det.

Well...vad förarbeten till lagen innebär vet inte jag.

ASB har idag x antal stationer som inte hanterar några kontanter, utan sökt dispens. Hur funkar det tvärt om? De krogar som endast tar cash?

Tänkte att är lite som pantburkar, de som säljer är skyldiga att ta emot, men långt ifrån alla gör det, mer rekommendation
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Finns det någon dispens att söka för att slippa ta emot kontanter eller är det så enkelt att de helt enkelt bryter mot lagen? Jag kan inte se hur det är lagligt. Någon som jobbar på ett sådant ställe som vet?


Jag vet att Actic bara tar kort. Kan tyckas konstigt då de säljer flera produkter för 20 o 30 kronor, men i det hela en stor säkerhet för personalen, de slipper bli rånade.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Intressant, det ska jag fråga min chef när jag slutar idag.
Jobbar på tåg o har både biljettförsäljning och servering som är helt kontantfri sedan ett år tillbaka.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Fast då läste du ju inte hela mitt inlägg om du tror det.

Vänta ett tag nu, jag har rätt att avböja en affär så länge jag inte uppenbart gör det av etniska skäl. Om jag före ingående av avtalet klargör hur jag vill att varan ska betals (kontant, e-överföring,kort eller kredit) så är det upp till kunden att välja eller avstå= inget olagligt har skett.

Jag kan ju utan att bryta mot lagen neka att ta emot en tusenlapp i betalning för en varm korv. Trots att pengen är ett svenskt godkänt betalningsmedel, eller om du vill betala jeansen med 895 enkronor, ja då har jag samma rätt att neka...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Vi har krav från arbetsmiljöverket att vi inte får hantera kontanter.

Det går nog att hutta stöd där om man har någon form av utsatt verksamhet och har svårt att installera exv cash guard då personalen måste transportera pengarna dit osv.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Som jämförelse så i England är det mer än olagligt! Där är det en skymf emot drottningen att vägra ta emot hennes pengar.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Som jämförelse så i England är det mer än olagligt! Där är det en skymf emot drottningen att vägra ta emot hennes pengar.

Så det är åtalbart om en glassföräljare vägrar växla ner en stor sedel vid ett köp av en glass?
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

kl

På bussarna i vårt län tar man inte emot större sedlar än 100-lappar, + att det kostar 20 kr extra om du betalar med kontanter.....
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Som jämförelse så i England är det mer än olagligt! Där är det en skymf emot drottningen att vägra ta emot hennes pengar.
Var har du fått det från? Blandar du inte ihop det med "legal tender" rätten att lösa en skuld med godkända brittiska kontanter?
PL
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Har fått det ifrån en vän i England där debatten varit i ett betydligt högre tonläge i den har frågan.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Jag tror att lagen är dispositiv (dvs att du kan förhandla bort den) - dvs att om ni klart och tydligt berättar INNAN att ni inte tar emot kontanter så är det lagligt att vägra. (Meningen ser konstig ut, men det som ska föregås av "innan" är en presentation av avtalet ni ämnar ingå med era kunder. Jag kan inte den legala termen - men det handlar om att när jag t.ex. tar en vara i en butik och går emot kassan, så har jag godtagit ett erbjudande om en viss vara till ett visst pris med ett visst betalnings- och leveranssätt etc. Villkoren för avtalet är underförstådda i situationen och jag behöver bara informeras om sådant som jag inte har skäl att anta - t.ex. om priset inte är i svenska kronor eller om betalningen bara kan ske med kort e.dy l.).

Frågan är dock när erbjudandet av varan kan sägas ha presenterats. Kanske duger en skylt på dörren eller att ni klart och tydligt berättar vid varje beställning/bordsbokning etc att ni bara tar kort.
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

I Göteborg är det flera uteställen som slutat ta emot kontanter och tar därför enbart kort. Vi förstår alla varför - det blir billigare!! De slipper alla växlingskostnader hos banken, folk kan inte få fel växel tillbaka, personalen kan inte nalla pengar, osv, osv.

OT men..
Min favvokrog tar inte ens emot kort, endast kontanter *morr* Skulle mkt hellre se att dom bara tar kort :D
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Jag kan ju utan att bryta mot lagen neka att ta emot en tusenlapp i betalning för en varm korv. Trots att pengen är ett svenskt godkänt betalningsmedel, eller om du vill betala jeansen med 895 enkronor, ja då har jag samma rätt att neka...

Kompisen med närbutik blir galen på alla mynt. Under en period var bankens mynträknare trasig och hon hade därför massor.

Så, när dottern skulle få en cykel för 1100,- så betalade hon med myntrör. :D
 
Sv: Dessa ställen som slutat att ta emot kontanter någon speciell dispens?

Jag tror att lagen är dispositiv
Fast tror? Det håller ju inte rättsligt ifall man själv handlar så och så var det inte lagligt.

Men det måste ju vara lagligt eftersom större myndigheter gör det. Jag hittar varken lagstöd eller praxis som stödjer det dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp