Det är något jag inte förstår....

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Midi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 000
M

Midi

och ni dressyrare borde vara experter ;) Jag förstår inte hur man ska få hästen att bära sig utan att själv sträcka ut sina armar (inte helt kanske men lite). Då blir sitsen fel....Att hästen ska komma till mig istället för tvärtom...
Jag har ytterligare fått ett "slag på näsan" från mig själv efter jag sett mig på film och det kan inte fortsätta såhär. Jag låser tydligen min arm/hand och när hästen sedan söker sig neråt följer jag med. Jag rider bara på ridskola just nu men måste köpa en häst för att få mer ridtid om jag vill bli bättre.

Så ju mer hästen gå neråt alt blir alldeles för lång följer min armar med o då ramlar axlarna framåt. Men annars rider man på väldigt långa tyglar som glappar? Det finns massa som försökt förklara för mig men jag förstår inte. Jag vet hur det ska se ut men jag kommer aldrig dit.

Sv: Det är något jag inte förstår....

När hästen börjar söka sig neråt måste man länga tygeln. Men inte så man tappar kontakten. Börjar det glappa måste du kunna korta tygeln snabbt och smidigt. Öva på att korta t. ex vänster tygel enbart med hjälp av vänster hand. Så småningom kommer detta att bli en reflex och då kommer du kunna länga och korta och därmed erbjuda och behålla stödet utan att sitsen påverkas negativt. Glöm bara inte att kontakten måste vara konstant.
Lycka till:D

Öva på att korta t. ex vänster tygel enbart med hjälp av vänster hand.

Just det är väl kanske inte så smart eftersom att då glappar tygeln medans du kortar den:idea: Använd istället motstående hand till hjälp så slipper det bli glappkontakt medan du kortar tygeln:bump:

Lea: Annars så var det bra tips och jag håller med helt och hållet!:banana:

Håll tillbaka axlarna sedan kopplar du liksom loss armarna ifrån axlarna (ja det låter konstigt, jag vet) men då kan man ta fram armarna utan att axlarna åker med fram dvs ju mer tillbaka axlarna du har desto längre fram kan du ta armarna. Armbågarna måste vara böjda när du gör det.

Det är ju ett annat problem, jag kan inte dra tillbaka axlarna, jag kan göra det i 1 min, sen e de där framme igen...bläää :mad: Man blir ju bara lite frustrerad...
Hur ska jag koppla loss???

Jag har ridit i kanske 6-7 år sammanlagt och alltid haft samma problem. Det blev bättre ett tag hemma i småland då jag fick bra hjälp men nu har jag ridit i kanske 2-3 år utan ngn har korrigerat och jag har inte vetat det själv (eftersom det är bekvämt för mig). Nu har jag dock bestämt mig för att börja om som sagt och ev börja på annan ridskola i en grupp över nybörjarna som övar på sitsen. Då går jag ner många steg från där jag rider nu.
T hösten ska jag köpa en häst så kan jag träna för tränare ngn gång/några gånger i veckan.

Just det är väl kanske inte så smart eftersom att då glappar tygeln medans du kortar den:idea: Använd istället motstående hand till hjälp så slipper det bli glappkontakt medan du kortar tygeln:bump:

Lea: Annars så var det bra tips och jag håller med helt och hållet!:banana:

Min tygel glappar inte när jag kortar den och jag kortar alltid med samma hand. Det där handlar om teknik, tror jag:bump:

Men oj! Hur gör du då??:confused: Det skulle jag vilja lära mig!:bump:

Men oj! Hur gör du då??:confused: Det skulle jag vilja lära mig!:bump:

Nu kan jag inte svara på hur hon gör, men jag kan svara för mig själv. :)

Jag brukar flytta ned (eller upp beroende på om du ska korta eller länga
tyglarna) tummen och hålla fast tygeln med den, samtidigt som jag länger
(eller kortar)
min egen hand. Förstår du vad jag menar? :D

Öva på att korta t. ex vänster tygel enbart med hjälp av vänster hand.

Fick utskällnig av min tränare när jag kortade tygeln på det sättet. Då hon sa at det stör hästn jäte mycket. man ska hålla i båda tyglarnamed ena handen.

Fast det beror ju på hur mkt eller lite man kortar/länger. Är det bara en liten bit man ska ändra stör det nog hästen mer att ta med andra handen precis som att det stör hästen om man ska flytta mkt men inte tar hjälp av andra handen. Sen är det som med allt, övning ger färdighet.

Hmm, har lite samma syndrom ibland... kommer lite framåt med axlarna. Har du provat att verkligen bara slappna av när du rider? Tänka "luta bakåt".

Jag upplever det som att när jag rider och försöker sitta så lätt i sadeln jag kan för att inte inverka negativt på hästens rygg - hamnar axlarna framåt. Jag inser då att jag spänner mig och det underlättar ju inte alls för hästen på något sätt. Jag måste då tänka om o bara tänka att vikten sitter där ändå, det bästa är att bara slappna av o följa med i rörelsen med mag- och ryggmuskler och det viktiga blir ju egentligen att placera sig RÄTT på hästen för att underlätta för den.

Tänk som att ryggen din är en stötdämpare av hästens rörelse. Att ni sitter ihop upp till bröstkorgen. Att bara dina axlar och huvud då egentligen blir dina egna. Dom blir på något vis isärkopplade med resten av kroppen nedanför. Våga röra dig i sadeln till hästens rörelser. Börja med att göra det överdrivet för att få en känsla för det - sedan kan du ju avväga rörelsen efter hur du behöver. Tänk mest luta bakåt och slappna av.

Kanske det kunde vara till hjälp? Lycka till!

Jag har haft jätte problem med min sits, framförallt axlar och armar. Kunde inte för mitt liv förstå hur jag skulle lyckas ha axlarna bakåt och samtidigt kunna böja armbågarna och då räcka till i armlängd....

Jag fick det förklarat för mig på en himla massa sätt, men det fungerade ändå inte, tills jag fick ett tips av en stallkompis:smirk: Hon sa till mig att jag måste hela tiden känna mig stolt när jag rider, sträck upp dig och tänk att du har världens finaste häst! Då kände jag mig väldigt "snoffsig" och då sa hon åt mig att sen skaka på armarna för att få dem lösa från kroppen och sen satt jag där och mina armar räckte helt plötsligt till:)

Testa detta! Hoppas det kan vara till nån hjälp!

Lycka till!

Min tygel glappar inte när jag kortar den och jag kortar alltid med samma hand. Det där handlar om teknik, tror jag:bump:

Men asså om tygel glappar gör ju inget... om det inte är omedvetet då.
Jag glappar på innertygel för att kolla bärigheten och att jag ska ha stöd på yttertygeln... Men det där är lite olika en del tränare säger att man aldrig får glappa för hästne ska ha stöd men jag brukar glappa under hela ridpasset för att kolla hästen som sagt :)
Dock så rider jag inte med en glappande tygel hela tiden om någon missförstått mig :angel:

Jag har Exakt samma problem! :D öva på att ställa hästen. säg att han kanske ska ställas i 90 graders vinkel! som ett L med halsen. (ok det kanske inte funkar men nästan så mycket) så ska han gå när du är på fyrkantsspåret. då kan du inte bara krama i tyglarna utan måste flytta ut armarna. och det blir mycket lättare om du samtidigt böjer som lite försiktigt. du måste trycka ut honom med skänklarna så att hästen inte går in på en liten volt! jätte nyttig övning!:)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 986
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka