Det där med fästingar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AliasAnovi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 818
A

AliasAnovi

Är inte så värst inne på hur man ser om en häst fått borellia el. liknande. Antar att det märks iaf?

Men, för att komma till själva huvudfrågan,så upptäckte jag idag att pollen fått som en knöl där en fästing satt (som jag tog bort idag). Inget farligt va? :crazy:

Sv: Det där med fästingar

Nej det är inte farligt! Knölen är en liten infektion på bettstället, kanske sitter fästingens huvud kvar, men det har inget att göra med de otrevliga fästingburna infektionerna! Samma reaktion som om det hade suttit en liten tagg i skinnet.

Hur hittar man fästingar, min häst är svart och det är svårt att se.. Men hur ska man kunna hitta dom, asså "visar" hästen på något speciellt sätt när dom fått fästingar? Blir jätteglad om ni svarar :bow:

Man får helt snällt känna över hela hästen och kolla om man hittar några fästingar. Oftast sätter sig fästingar på ställen där blodådrerna ligger ytligast.

TS: Knölen du kände är helt normalt. Mina djur får alltid sådana småknölar där fästingarna suttit. Brukar styrka på lite tjärsalva/tassalva som jag köpte till hundens tassar precis där själva knölen är så försvinner den fortare.

Min häst fick erlischia. Symtom på det kan vara lite olika. Allt från hälta till feber. Min häst var svullen i benen när ja köpte henne. Trodde de berodde på hennes hårda träning. Sen fick hon feber o vinglade fram. Hon behandlades i fem dagar (inte alltid tillräckligt) o då försvann även hennes svullnader i benen.

SOm dom andra säger, knölen är inte farlig. Bara se till att tvätta med antiseptiskt medel där alla fästingar har suttit direkt när du tagit bort den!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·
Kropp & Själ Jag fick ett insektsbett (antar jag) för kanske en vecka sedan. Det har kliat som fan fram till igår och idag ser det ut såhär :crazy...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Lyan
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 147
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 195
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår