Bukefalos 28 år!

Det här med alternativbehandling

Ja så mycket tokigt folk det finns. En del läser den här och tror på vad som står där i;
9789171955753.jpg
 
Party pooper alert!

Jag tycker det är en lite större fråga än om man själv tror på det, kan liksom stå över woo-woon fast man kanske skulle råka få ett resultat (sammanträffande, placebo, whatever). Köper man sådana här tjänster så bidrar man till att både stödja dem ekonomiskt (så de kan vara kvar på marknaden och fånga fler), och i någon mån legitimera dem.

Jag förstår desperation! Men man kan inte frigöra sig från vad det är man faktiskt betalar för bara genom att säga att man inte tror på det...
 
Party pooper alert!

Jag tycker det är en lite större fråga än om man själv tror på det, kan liksom stå över woo-woon fast man kanske skulle råka få ett resultat (sammanträffande, placebo, whatever). Köper man sådana här tjänster så bidrar man till att både stödja dem ekonomiskt (så de kan vara kvar på marknaden och fånga fler), och i någon mån legitimera dem.

Jag förstår desperation! Men man kan inte frigöra sig från vad det är man faktiskt betalar för bara genom att säga att man inte tror på det...
:bow:
 
Ja så mycket tokigt folk det finns. En del läser den här och tror på vad som står där i;
9789171955753.jpg

Jag tror - lyckligtvis - att det är rätt få av de som läser just den där upplagan som tror bokstavligen på det som står där. De som gör det skulle jag benämna tokstollar för mig själv men det är först om de skulle börja lägga sig i andra människors leverne eller hävda saker i stil med att de kunde bota sjuka med förbön - naturligtvis mot ett litet bidrag! - som jag skulle bry mig.
 
Party pooper alert!

Jag tycker det är en lite större fråga än om man själv tror på det, kan liksom stå över woo-woon fast man kanske skulle råka få ett resultat (sammanträffande, placebo, whatever). Köper man sådana här tjänster så bidrar man till att både stödja dem ekonomiskt (så de kan vara kvar på marknaden och fånga fler), och i någon mån legitimera dem.

Jag förstår desperation! Men man kan inte frigöra sig från vad det är man faktiskt betalar för bara genom att säga att man inte tror på det...
Jag hinner inte svara på mer än party poopet nu men ...

Visst har du rätt. Men: vad den här behandlaren (som kallar sig kinesiolog) gör, enligt min kollega, är att han trycker på akupressurpunkter för att lossa spänningar. Att jag har jättespända muskler vet jag så det är därför jag överväger att testa honom. Och jag tycker alltså att akupressur verkar hålla sig på en alternativnivå som jag kan leva med. Om han sagt sig jonglera med chakran hade jag inte ens tänkt tanken.

Och hade han inte skrivit om avstörning av hus hade det här aldrig blivit en tråd. Jag blev bara så full i skratt när jag kom dit. Men kan han lossa lite muskelspänningar på mig får han störa av så många hus han vill. :)
 
Ja så mycket tokigt folk det finns. En del läser den här och tror på vad som står där i;
9789171955753.jpg
Måste bara svara på det här också. Gudstro har jag inget emot, även om jag inte tror själv, och jag tycker inte att det är samma planet som tro på diverse kvackeri.

Jag vet inte om man just tror på Bibeln heller, man har den väl för att hämta lite styrka och vägledning i. Antar jag.
 
Jag hinner inte svara på mer än party poopet nu men ...

Visst har du rätt. Men: vad den här behandlaren (som kallar sig kinesiolog) gör, enligt min kollega, är att han trycker på akupressurpunkter för att lossa spänningar. Att jag har jättespända muskler vet jag så det är därför jag överväger att testa honom. Och jag tycker alltså att akupressur verkar hålla sig på en alternativnivå som jag kan leva med. Om han sagt sig jonglera med chakran hade jag inte ens tänkt tanken.

Och hade han inte skrivit om avstörning av hus hade det här aldrig blivit en tråd. Jag blev bara så full i skratt när jag kom dit. Men kan han lossa lite muskelspänningar på mig får han störa av så många hus han vill. :)

Akupressur och akupunktur har jag goda erfarenheter av gällande lindring av min förr djävulusiska mensvärk. Det gick från att min moder trodde det var blindtarmen till fullt hanterbart.
 
Jag är en superskeptiker och "tror" inte på mycket. Icke desto mindre - har man en plågsam sjukdom är det lätt att gripa efter halmstrån. Det har jag gjort nån gång. Jag trodde inte på behandlingen men var beredd att pröva. Om den hjälpt hade jag inte trott på den, bara konstaterat att Gud så skönt. En annan behandling trodde jag mer på men den gav bara lindring i stunden så den la jag ner.

Så tänkte ett par närstående till mig också, och gick till en kinesiolog och *nån annan påhittad titel*. De kände sig piggare, starkare, blev av med allergier osv osv.

Två veckor senare fick en bekant som de rekommenderat dit, sin nacke så totalförstörd under en manipulation att denne nu är i stort sett förlamad från nacken och nedåt.

Jag tycker inte "äh det lindrar ju lite, det blir nog bra", är en tillräckligt bra anledning att riskera sin hälsa ännu mer...
 
Så tänkte ett par närstående till mig också, och gick till en kinesiolog och *nån annan påhittad titel*. De kände sig piggare, starkare, blev av med allergier osv osv.

Två veckor senare fick en bekant som de rekommenderat dit, sin nacke så totalförstörd under en manipulation att denne nu är i stort sett förlamad från nacken och nedåt.

Jag tycker inte "äh det lindrar ju lite, det blir nog bra", är en tillräckligt bra anledning att riskera sin hälsa ännu mer...
Nej, manipulation tillåter jag inte. När jag varit hos behandlare som använder det har jag sagt nej till den tekniken.

Pigg och stark och mindre allergi - det är inte sånt jag är ute efter. Det låter som placebo. Säg att jag hade hälsporre och kinesiologen sa "nu trycker jag på den punkt på ditt öra som motsvarar hälen" - det skulle jag inte köpa. Men trycker han på muskler som är spända för att få loss just den spänningen så är det vad jag är ute efter. Och på min kollega lät det som att det är vad han gör. För mig är det inte mer kontroversiellt än massage.
 
Nej, manipulation tillåter jag inte. När jag varit hos behandlare som använder det har jag sagt nej till den tekniken.

Pigg och stark och mindre allergi - det är inte sånt jag är ute efter. Det låter som placebo. Säg att jag hade hälsporre och kinesiologen sa "nu trycker jag på den punkt på ditt öra som motsvarar hälen" - det skulle jag inte köpa. Men trycker han på muskler som är spända för att få loss just den spänningen så är det vad jag är ute efter. Och på min kollega lät det som att det är vad han gör. För mig är det inte mer kontroversiellt än massage.
Du kan väl inte vara spänd, du är ju ett blötdjur!

Men allvarligt, jag vill bara varna för att kinesiologin inte är så mjuk och gullig som de vill få det till. Det var alltså inte en kiropraktisk manipulation som gjordes utan nån sån där "om jag böjer här kan du då hålla emot trycket mot min hand eller blir du svag"- kläm.
 
Du kan väl inte vara spänd, du är ju ett blötdjur!

Men allvarligt, jag vill bara varna för att kinesiologin inte är så mjuk och gullig som de vill få det till. Det var alltså inte en kiropraktisk manipulation som gjordes utan nån sån där "om jag böjer här kan du då hålla emot trycket mot min hand eller blir du svag"- kläm.
Finns det andra manipulationer än kiropraktikernas alltså? Det visste jag inte ens.
 
Finns det andra manipulationer än kiropraktikernas alltså? Det visste jag inte ens.

Jag har blivit klämd och vikt av både kiropraktor, naprapat, osteopat, kinesiolog, nått massageaktigt fast tvärt om (de klämde ihop istället för att töja ut) och en del andra under mina tonår. Jag satt nämligen i rullstol i några år pga extrema smärtor i benen, och min mamma vände sig till alternativmetoder när sjukvården ryckte på axlarna och kallade det psykosomatiskt.

Kinesiologen skrev ut asdyra rosvattenpiller som jag skulle ta flera om dagen. Som han sålde då. Nån annan lade olika stenar på "chakrapunkter" och spelade valsång i ett rum upplyst av färgglad julgransbelysning.

Folk betalar banne mig för vad som helst för att få hopp...
I slutändan visade det sig, tack vare modern och vetenskapligt förankrad sjukvård, vara borrelia.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp