Bukefalos 28 år!

Det här med färska reflexer

spinxx

Trådstartare
Finns det något bra sätt att testa reflexers färskhet på?

Jag har fotat dem med blixt tidigare, på några meters avstånd. Då tycker jag att man ser ganska tydligt om de är med i matchen eller ej. :D

Dock undrar jag om det "testet" verkligen räcker. Hur gör ni? Köper nya varje säsong?
Svårt när vissa kanske har dyra ridtäcken med t.ex. reflexpiping? då vill man kanske inte köpa ett nytt hur som helst.

Vill också bara säga hur underbart det är när företagen tänker till och smyger in reflexer i smyg på produkterna.
Jag upptäckte t.ex. att detaljerna på syrrans JW victory hjälm är helt reflektiva. = Hur smart som helst!
Samt alla detaljer på mina nya springskor!
Har ni någon produkt som är snygg med "smygreflexer"?
 
Ja min uhipkappa !!

Folk borde verkligen testa sina reflexer oftare, inte sällan ser man folk längs vägkanten med reflexväst som knappt syns förrän man nästan är inpå dom. Faran är ju att dom TROR dom syns väl och flyttar inte på sig bara för det.
 
Jag lyser på reflexerna med mobillampa på några meters håll, i mörker givetvis. Jag tycker de verkar hålla jättelänge jag har ett reflexridtäcke som är 6-7 år gammalt och fortfarande reflekterar bra. Dock använder jag mest mina reflexer på gråa dagar eller om vi är ute i skymningen, så det är mest det fluorecerande tyget som reflexerna är sydda på som jag har nytta av. Om jag brukade rida längs trafikerade vägar i kolmörker hade jag nog köpt nya reflexer oftare.

Min hjälm från lami-cell har "osynliga" reflexdetaljer :)
 
Packa på hästen reflexerna och be någon lysa med bilen på så ser man lätt vad som är slitet och inte :)
Benreflexer byter jag varje år då jag tycker de slits fort med ridning i skog och mark.
Täcken slits inte på samma sätt så de hänger med längre. :)
 
Man kan hänga upp refelxerna och lysa på dom med bilens lampor, lyser de då så fortsätter jag använda dom. Tycker det är onödigt att bygga på sopberget om sakerna fortfarande är dugliga, men det är min åsikt. :)
 
Lysa på några meters håll är värdelöst som test. De kan lysa då men inte på 25 - 50 M håll. Och när bilföraren ser reflexerna på några meters håll är det försent.

Så klä på hästen och låt någon kolla med bilen så ni verkligen syns i tid! Har man ingen som kan kolla så som någon sa, sätt upp reflexerna och kolla själv med bil. På långt håll!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp