Bukefalos 28 år!

Det här med foder...

gul_zebra

Trådstartare
Det var en sak när jag hade bara Göte. Han åt blötmat (Mjau) och kunde få lite torrisar (Porta 21 Sensible) som godis på sidan av nån gång i veckan om ens det.
Nu finns ju Igor här också. Han har hos uppfödaren enbart ätit torrfoder (Mjau). Planen är att även han ska fasas över till blötmat. Under tiden blandar jag Porta 21 Sensible i hans torrfoder så han iaf ska få bättre innehåll i torrfodret, vilket fungerar finfint.

Problemet? Igor har provsmakat lite på blötmaten, men inte mer än så. Han äter blötmat om torrfodret tar slut, men går sen runt och spyr så fort han ätit lite för mycket blötmat. Får han fri tillgång till torrfoder så rör han inte blötmaten.
Göte hoppar över blötmaten till förmån för torrfoder han också. Och har torrfodret varit slut en stund så vräker han förstås i sig så han går runt och spyr han också.

Kattkräk! Vad gör man? :arghh:
 
Hur ska det gå till när lillfisen ska ha fri tillgång medan han växer och spyr av blötmaten?
 
Jag har haft liknande problem. Man får helt enkelt dela på dem. Ge dem mat när du har uppsikt över dem några gånger om dagen. Ju fler desto bättre. Det är ett litet meckande men det går. Du kommer snart hitta hur ofta de behöver äta för att må bra och hur stora portioner de vill äta varje gång. Våran som vi har kvar nu fick sprutdiarre av blötmaten som yngre men nu som 15 åring är det helt plötsligt det enda hon kan äta för annars blir hon istället alldeles för hård i magen. Se bara till att den lille verkligen dricker tillräckligt för det är ju det som kan vara svårt. Sätt gärna ut flera vattenskålar så är chansen större att han dricker oftare och mer.
 
Jag har lite liknande problem med mina. Vill helst att båda ska äta blötmat, eller åtminstone samma mat. Men Teslas mage verkar inte tåla några mängder blötmat (hon blir lös i magen) samtidigt som Sessan hetsäter torrfoder :meh:

Så jag har fått göra som @TinyWiny säger och delar på dem. Det är inte ett dugg optimalt men det går. De får mat några gånger om dagen när jag har koll på dem, det brukar bli mellan 3-6 gånger om dagen beroende på om jag och sambon är borta någonting under dagen. Sessan äter bara blötmat och Tesla är väldigt duktig på att dricka vatten så där behöver jag inte oroa mig i alla fall :)
 
Dricker bra gör de iaf... Ffa lillen. Tack för tipsen, får prova dela på de tills lillskiten är invand på blötmat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
983
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp