det här med foderhäst...

KasperTim

Trådstartare
jag har lånat ut min häst på foder under 1 år pga att jag skulle avsluta mina studier, han har varit borta nu i 6 månader. Nu är mina studier klara och jag vill ta hem honom, men kan man avbryta kontraktet för en sådan sak när han ändå inte missköts på något sätt ?
tacksam för svar..

59512_1491395136735_1589704371_1130282_4904580_n.jpg
 
Sv: det här med foderhäst...

Det beror väl på vad som står i kontraktet?
Var ni någon "uppsägningstid"? Jag har varit i din sits fast tvärt om - det var jag som lånade hästen. Och så fick jag veta en dag att "om två dagar kommer vi och hämtar hem hästen". För dom hade hittat en bra stallplats nära jobbet.
Det var inte roligt kan jag säga!
 
Sv: det här med foderhäst...

Det beror väl på hur kontraktet är skrivet.
Min häst är oxå utlånad på foder och vi skrev ett år till att börja med, med 2 månadersuppsägning. Detta ska då ske senast 2 månader innan kontraktets utgång annars förlängs det automatiskt med 6 månader i taget.
Jag kan alltså inte bryta det innan dess.

Men kan du inte bara berätta som det är och fråga dom om dom kan tänka sig lämna tillbaka hästen. Dom kanske hellre gör det än väntar ytterligare 6 månader med en häst dom ändå inte får ha kvar.
 
Sv: det här med foderhäst...

vi har väldigt god kommunikation jag och fodervärden men jag drar mig lite för att tala om det för henne att jag vill ta hem honom tidigare då hon hade honom som passhäst på travet för 12 år sedan och inte sett honom sedan dess, så jag är lite förvirrad på hur jag ska bete mig. vi har sagt att dagen då avtalet går ut så hämtar jag honom. ingen uppsägningstid eller nått sånt.
 
Sv: det här med foderhäst...

Då tycker jag du ska berätta hur du känner och se vad hon säger. Säger hon då att hon väldigt gärna vill ha kvar honom så tycker jag du var bara god och låta henne ha det..
 
Sv: det här med foderhäst...

ja jag känner liksom att det minsta jag kan göra är ju att låta henne ha honom kvar det här året ut, men jag får prata med henne och se vad hon känner och vad hon vill. Tack så mycket för era svar!
 
Sv: det här med foderhäst...

Om det inte står något ang uppsägningstid i avtalet, så skulle jag vänligt fråga om ni kunde komma fram till något ändå. Vill hon ha kvar hästen fullt ut, så har hon ju rätt till det enl kontraktet, men är hon schysst kanske hon släpper hästen lite tidigare ändå...
 
Sv: det här med foderhäst...

Det är din häst så du får ju göra som du vill om det inte står något om någon uppsägningstid i kontraktet men jag kan tycka att det är lite fult och bara säga att man ska komma och hämta hästen. Det är väl bättre och berätta att man saknar sin häst och vill ta hem den igen och kanske berätta att man kan ta hem hästen om ett par veckor eller en månad exempelvis? Prata med fodervärden.. :)
 
Sv: det här med foderhäst...

har man sktivit kontrakt på 12månader, då gäller 12 månader, har man för avsikt att ta hem hästen tidigare så skriver man kontrakt på tex 6 månader
 
Sv: det här med foderhäst...

Det är din häst så du får ju göra som du vill om det inte står något om någon uppsägningstid i kontraktet men jag kan tycka att det är lite fult och bara säga att man ska komma och hämta hästen. Det är väl bättre och berätta att man saknar sin häst och vill ta hem den igen och kanske berätta att man kan ta hem hästen om ett par veckor eller en månad exempelvis? Prata med fodervärden.. :)

Riktigt så enkelt är det inte att man kan göra som man vill bara för att man äger hästen och det inte finns någon uppsägningstid i avtalet.
Som jag tolkar TS finns ingen uppsägningstid för att man istället har ett tidsbegränsat avtal. Alla avtal gäller så att "bara" ta hem hästen för att man äger den är lika med brott mot avtalslagstiftningen och jag stå en väldigt dyrt. Utan om fodervärden inte vill lämna tillbaka hästen nu så kan inte TS göra något alls mer än vänta tills tiden i avtalet går ut.
 
Sv: det här med foderhäst...

Om ni har en bra kommunikation, så tycker jag du ska fråga fodervärden om hon går med på att du hämtar hästen tidigare. Ni kanske kan förhandla er fram till en kompromiss, gäller kontraktet sex månader till kanske du kan få hem hästen efter tre månader?

Jag har bara varit med om det omvända, jag som fodervärd ville inte ha kvar hästen, men det var åtta månader kvar av kontraktet. Ägaren var inte speciellt lycklig för det, men efter lite kompromissande hämtade hon hästen efter två månader.
 
Sv: det här med foderhäst...

oj va ni svarat bra och mycket, jag har ingen panik att få hem honom, men jag saknar honom och vill ju såklart bygga upp honom igen då han nu mest skrotar runt i hagen, men med tanke på att hon inte sett honom på 12 år så känns det elakt att slita honom ifrån henne redan nu, nej vi har ingen uppsägningstid på kontraktet, alltså dagen kontraktet går ut så har vi skrivit att jag åker och hämtar honom, och jag skulle aldrig drömma om att bara ringa samma dag och åka och hämta honom, jag skulle förbereda henne på det minst 2 veckor innan, vi har pratat och hon kan tänka sig att lämna iväg honom en månad innan kontraktet går ut, men vet fortfarande inte hur jag ska gå till väga...hur skulle ni ha gjort?! hon gråter bara på tanken att jag ska ta honom ifrån henne..och det känns ju som sagt jätte jobbigt!
 
Sv: det här med foderhäst...

Det verkar som fodervärden är riktigt fäst vid din häst.
Bor ni långt ifrån varandra?
Tänkte om han bara går och skrotar i hagen, att du kanske kunde åka dit och rida honom lite så skulle det ju gynna er alla tre.
 
Sv: det här med foderhäst...

Ja hon är väldigt fäst vid honom, han bor ca 30 mil från mig just nu, så jag har ju inga större möjligheter att åka och rida på honom..Men hon har bestämt sig för att ha kvar honom hela fodervärdstiden och då så som jag förstår det så kan jag inte göra något annat än att vänta tills kontraktet gått ut?
 
Sv: det här med foderhäst...

Ja hon är väldigt fäst vid honom, han bor ca 30 mil från mig just nu, så jag har ju inga större möjligheter att åka och rida på honom..Men hon har bestämt sig för att ha kvar honom hela fodervärdstiden och då så som jag förstår det så kan jag inte göra något annat än att vänta tills kontraktet gått ut?
Det är helt rätt, om inte fodervärden vill lämna honom tidigare så får du vänta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
646
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 032
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 775
Senast: Solstig
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp