Bukefalos 28 år!

Det här med halm; Second opinion 2

A

ang

Den 1/9 hade jag en fråga om foderstatsberäkning och fick massor med bra tips här...

Kan säga att Ninas foderförslag med skrammelhavre ser ut att fungera jättebrabra:
6 kg hö
100 g soja
300 g lusernhack
100 g havre
Ger 49 MJ, kvot 6,1, mineralkvot 1,4- mineralbehovet täcks precis på gränsen. (Miner enligt tidigare förslag i samma tråd).

Saken är nu den att jag fortfarande är på ett tidigt lärostadie vad gäller foderberäkningar, och även om hästen nu ser ut att fungera strålande på foderstaten skulle jag vilja ändra lite lägga till halm för att han ska få mera att tugga på under dygnet.

En "bagatellfundering" visst, men hur skulle ni göra? Byta nåt kg hö och gå upp i soja/ lucernhack för att få tillräckligt med smbrp, eller bara lägga till halmen? Det är som sagt MJ:n jag är fundersam över när jag helst vill ha den ganska lågt. Har tid nån och lust att dela med sig av sina åsikter vore det intressant!
 
Senast ändrad av en moderator:
min häst gick på 3 kg halm över natten som han åt upp.
fick bra tips om att det mättar lite och att det også innehåller mycke vitaminer och proteiner.
jag vet dock inte om det stämmer,
men min häst knaprade iallf i sig det med glädje
 
Om hästen äter så mycket som 3 kg halm är det viktigt att man håller koll på Smrp/MJ-kvoten så den inte blir för låg.

3 kg halm ger ca 12-15 MJ, vilket är 15-20 % av totalbehovet för en häst.

Halm innehåller endast MJ och lite mineraler, inget protein och antagligen inga vitaminer.

mvh Jessica
 
Min spontana tanke är att sonika räkna om foderstaten med 2 kg halm och 1 kg lusern (motsvarar 2 kg bra hö) om det är kinkigt med att energin inte blir för hög.
 
Tack Magdalena, just nåt däråt jag tänkte mig. Räknar för fullt men förra gången var de Ca/P-kvoten som trasslade och nu hittar jag inte dessa för halm?! Nån som vet?

Anledningen att jag räknar så noga är inte minst för jag måste träna och det är superintressant. Självklart kollar jag sen på hästen, och "pedantmäter" inte bara ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp