Det här med torrschampo

Men jag är alldeles för lat för att tvätta oftare än ett par gånger/vecka.

Ett par gånger per vecka säger du.
Själv nöjer jag mej med en gång.
Däremellan tvättar jag mej bara i ansiktet och om händerna. Använder tvättlapp till kroppen vid behov. Håret nästan aldrig fett. Dessutom mår huden bättre.

ELI5, vad är torrschampo?
 
Jag använder batiste, tycker mitt hår tycker bäst om det :) kan utan problem gå 4 dagar utan att tvätta håret medans annars blir det lite fett redan andra dagen, har tunt hår med fina hårstrån :)
 
Själv nöjer jag mej med en gång.
Däremellan tvättar jag mej bara i ansiktet och om händerna. Använder tvättlapp till kroppen vid behov. Håret nästan aldrig fett. Dessutom mår huden bättre.

Det är säkert jättebra, speciellt nu på vintern när man brukar bli rätt torr, men helt ärligt förstår jag inte hur man står ut? Jag duschar/badar varje dag (utan dusch på morgonen känner jag mig varken ren eller vaken). Att lägga sig i ett varmbad på kvällen är ju SÅ skönt :)! Tvättar håret gör jag varannan dag. För några år sedan brukade jag tvätta håret varje dag, men sedan kom jag på att om jag schamponerade två gånger så höll sig håret mycket renare. Nu tvättar jag alltså "bara" varannan dag. Ibland kan jag till och med låta det gå någon extra dag om jag bara är hemma.
 
@bettysmatte Prova ha eksem så förstår du :p
Jag älskar långa varma dusch/bad, men det blir inte bra.. Så en gång i veckan får jag lyxa till det med en varm dusch i typ tio minuter :D
 
Det är säkert jättebra, speciellt nu på vintern när man brukar bli rätt torr, men helt ärligt förstår jag inte hur man står ut? Jag duschar/badar varje dag (utan dusch på morgonen känner jag mig varken ren eller vaken). Att lägga sig i ett varmbad på kvällen är ju SÅ skönt :)! Tvättar håret gör jag varannan dag. För några år sedan brukade jag tvätta håret varje dag, men sedan kom jag på att om jag schamponerade två gånger så höll sig håret mycket renare. Nu tvättar jag alltså "bara" varannan dag. Ibland kan jag till och med låta det gå någon extra dag om jag bara är hemma.
Jobba 12-timmarspass och ha långa resor så är vanan snart borta :p duschar sällan under en passvända (ofta 2-3 dagar i stöten) för den tiden jag är hemma behöver jag till att göra matlåda till nästa dag och sova. Dock försöker jag att tvätta av mig om jag har jobbat med skyddsväst (tätt och tungt) och ska göra något mer städat jobb dagen efter så man inte behöver lukta hockeyträning :)
 
Använder du? Har du någon favorit? Hur många "extra dagar" ger det dig mellan tvättarna?

Jag är en storkonsument av torrschampo och har provat lite olika sorter. Först hade jag nog PROFFS och tyckte väl att det var okej, sen hade jag ett tag Sunsilk med ungefär samma resultat. Provade ICA:s egna i ungefär samma klass. Sen blev jag helt frälst av ett jag hittade i USA som jag inte tror finns i Sverige, Suave hette det och var ett billighetsmärke (köpte mitt på dollarstore... :D). Nu är lagret jag köpte med mig hem slut och jag har haft Batiste ett tag pga hittade det billigt på Ö&B men jag är inte alls så imponerad? Tycker att håret blir konstigt i texturen och snabbt ser fett ut igen.
Har nu fastnat för Blondinbellas torrschampo som funkar så bra i mitt hår, men tyvärr gillar jag inte lukten alls - det luktar kola. Dessutom är det dyrt, tycker jag. Eller är det runt hundralappen man måste betala för ett bra torrschampo...?

Jag använder Batiste och är jättenöjd. För mig räcker det med att tvätta håret 2 ggr i veckan med hjälp av det. 1 gång i veckan skulle inte kännas hygieniskt i mitt fall... Använde tidigare REF som också var bra men dyrare. Jag har använt torrschampo i ett år nu och ser enorm skillnad på hårkvaliteten. Jag tvättade det varje/varannan dag tidigare och det var mycket torrare då.
 
Även jag har testat igenom ett helt gäng av de som nämnts i tråden och inget funkar utom Batiste (volymvarianten). Tror att det beror lite på hår och hudtyper vad som funkar och inte. Mig ger det i alla fall 1-2 dagar till innan jag behöver tvätta håret, försöker hålla mig till 1-2 gånger/vecka vilket har gett en enorm skillnad i kvalité om en jämför med när jag tvättade det varje dag för ett par år sedan.
 
Jag avskyr Batiste. Doftar gott, men funkar knappt alls. Det verkar vara lite olika på vadsom passar för vilken hårtyp, tydligen.

Just nu är den bästa sorten för mitt hår L'Oréal Paris Express Refresh. Luktar tyvärr hemskt. Tvättar med vatten 1-2 ggr i veckan.
 
Jag tycker om Batiste, det fungerar bra för mitt hår och luktar gott. Just nu har jag Original och XXL Volume, men jag skulle vilja prova den för brunt hår och se hur den är också, någon som vet?

Om jag inte använder torrschampo måste jag tvätta håret varannan dag, ibland var tredje. Med torrschampo kan jag utan problem gå tre dagar, oftast även fyra.

På tal om duschar: Jag skulle aldrig klara att duscha/bada varje dag. Två-tre gånger i veckan blir det oftast, och det är egentligen inte heller riktigt bra för min supertorra hud men eftersom jag är så mycket i stallet vill jag fräscha till mig emellanåt :p
 
Ref, testat flera olika och det är det enda som funkar på mitt hår :)
Finns för brunt hår också för det vanliga funkar nog inte på mörkare hår utan blir nog lite för "vitt".

Mkt volym får man också, stort plus
 
Jag har Batiste, vilket är det enda jag testat. Så! Batiste med volym är grym på mig, funkar även skitbra som styling vid hårrötterna då den ger massor med volym och en sträv känsla i mitt mycket glatta hår. :) Med det i håret tappar jag inte snoddar och spännen direkt.
Tack för tips alla i tråden! :up:
Men det här Batiste med volym, var köper man det och i vilken prisklass ligger det?
Jag har provat en variant i sprayform (minns inte namnet just nu...) men det tycker jag att håret blev lite klibbigt av, det funkade faktiskt bättre med saltvattenspray :crazy:.
Jag har tunna strån men massor av dom, så att få in luft mellan stråna är bra så att det inte "plattar" ihop sig alldeles :angel:.
 
Jag köpte LCC mest för att jag var nyfiken på kola-doften :o
Får väl återkomma när jag har prövat det hela :)
 
Tack för tips alla i tråden! :up:
Men det här Batiste med volym, var köper man det och i vilken prisklass ligger det?
Jag har provat en variant i sprayform (minns inte namnet just nu...) men det tycker jag att håret blev lite klibbigt av, det funkade faktiskt bättre med saltvattenspray :crazy:.
Jag har tunna strån men massor av dom, så att få in luft mellan stråna är bra så att det inte "plattar" ihop sig alldeles :angel:.

På t.ex. Kicks eller Åhlens. :) Tyvärr inte på Rusta som annars säljer Batiste till typ 40 kr medan de kostar 70-80 kr på Åhlens har jag för mig. Den med volym tycker jag funkar jättebra på mig som också har tunna strån fast jag har inte så många av dem. :p Dock blir det väldigt strävt, ungefär som när man tuperar och sprayar. Så prova dig fram!
 
För mig funkar alla sorters batiste, brukar köpa på rusta eller öb om jag svänger förbi där. Gillar mest den ljusblå varianten, tycker den luktar fräschast. När jag hade brunt hår körde jag med deras för brunt, annars så kan det se lite tokigt ut då sprayen är vit och håret närmast hårbotten blir ljusare :)
 
Jag är storkonsument av Batiste, XXL är bäst tycker jag som vill ha textur och volym men alla fungerar på mitt hår. Jag tvättar håret varannan- var tredje dag, och jag använder torrschampo för att mitt hår inte ska ligga platt på huvudet och se tråkigt ut. Jag har väldigt "halt", platt och livlöst hår utan produkter i och för att kunna rufsa till det lite, forma och få stadga så behöver jag torrschampo. Det gör också att det blir matt i hårbotten och den där tråkiga semifeta looken uteblir :D

Jag har inte testat så mycket andra märken, något från loreal och något från lykos egna märke tror jag, och de har inte fungerat lika bra på mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Skriver anonymt eftersom det fortfarande är ett känsligt ämne, men jag känner att jag behöver få ventilera mina känslor. Jag börjar...
Svar
16
· Visningar
3 236
Senast: utanensko
·
P
Hundhälsa Hej! Min hund (stor pudel, hane, 6 år) har hela sitt liv haft ostabil mage. Jag har genom åren använt olika foder till honom och...
Svar
9
· Visningar
4 403
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp