Det händer inget...

roadkilled

Trådstartare
Har en häst som för någon månad sen tappade en massa hull och i samma veva bajsade ut ovanligt många hela havrekorn. ökade på grovfodergivan. Nu får hon 12 kg.
Raspa tänder:idea:, tänkte jag.
Ringde veterinären och hon trodde samma sak. Hon kom ut men kunde konstatera att tänderna inte var så farliga som hon hade trott. Men hon raspade iallafall, och visst hästen har fått bättre avföring, men hon går inte upp i vikt.
Gjorde även ett träckprov på damen i november där det konstaterades att hon hade 100 EPG blodmask.
Dividerade lite med vet om hon skulle avmaskas eller ej pga årstid men hon fick iallafall dubbel dos Fyrantel.
Men hon går inte upp i vikt!
Hon rids lugnt ca 3 ggr i veckan och står fortfarande på 12 kg:crazy:
Normalt sett är hon en lättfödd häst som, när hon stod på ridskola, åt ca 6 kg och var helt fin i hullet då.
Kan även säga att hon är otroligt fin i pälsen, glansig och så.

Kalla ut vet. igen eller börja med foder med högre proteinhalt?
Höet är ikke analyserat, men taget i bästa tid i somras.

Ursäkta om det var lite rörigt, men ni får fråga om ni inte förstår:p

Sv: Det händer inget...

Ditt inlägg gör bara att man vill ställa mer frågor :crazy:

Handlar det om ponny el stor häst ?

Varför inte analyserat hö och hur ser hela foderstaten ut med kraft oxå ?

Varför rids hästen bara 3 ggr i veckan ?

Min första tanke blir elichios.

gär en analys och se vad höt innehåller.. tydligen så är det ju inte tillräckligt så hon behöver ju något protein foder

1.Det är en tinker (?) ca 150 i mkh.
2. Jadu... Hon får 1 kg hel havre, 1 kg Betfor, ½ kg Krafft Groov.
3.Rids så pass lite nu för att dels har jag inte haft tid då det har varit väldigt mkt i skolan + att hon ej haft samma gnista i sig heller.

Elichios? Är inte det en fästingsjukdom?

2. Jadu... Hon får 1 kg hel havre, 1 kg Betfor, ½ kg Krafft Groov.
Ett kilo betfor :eek: vad menar du nu ? Hur mycket torrt ?
Du kan inte få någon bra foderstat utan att ha analyserat höt.

3.Rids så pass lite nu för att dels har jag inte haft tid då det har varit väldigt mkt i skolan + att hon ej haft samma gnista i sig heller.
En häst behöver röra sig varje dag. Att hon inte har gnista kanske beror på att hon går med träningsvärk från sista ridpasset eller allmänt nedsatt pga dålig lösgjordhet och tappat motivation. Om den inte får kontunerlig motion pga att du inte har tid så skaffa medryttare. Hästens välbefinnande måste väll komma först.

Elichios? Är inte det en fästingsjukdom?
Ja. Sök så hittar du massor med trådar, info om detta

Förutom att analysera höt skulle jag nog lämna in nytt träckprov för att kolla att avmaskningen funkat.

1. ca ½ kg torrt betfor. Är en sån som alltid har "fodrat med ögat"..

2. Men när jag rider så rider jag ju lugnt. Det är ju inget hårt dressyrpass för så pass mkt vett har jag i skallen. Mestadels skritt också pga underlaget. Hon har alltid haft bra motivation men det var i samma veva som hon började bli dålig som hon tappade motivation trots regelbunden ridning (ca 5-6 dagar i veckan). Då började jag också trappa ned på ridandet.
När hon inte är helt i sin form heller vill jag ju inte arbeta henne för mkt.

Hon har inte ont någonstans då?
Vet ett par hästar som tappat ordentligt i hull och inte gick upp igen + tappade gnistan när dem haft problem med rygg och ben

Lycka till och hoppas att du hittar vad det är!

Jag skulle absolut åka till en klinik för utredning och själv få vet att ta borelia/elichias prover, det är inte alltrid de gör det självmant.
Dessa får du beroende på vilket f.bolag du har betala själv.

Och ta analys på höet :)

Jag vill inte vara en gnälltant, men om jag vore du skulle jag ta hästen till en bra klinik/"tandläkare" och kolla igenom munnen ordentligt, helst en annan vet. än den du hade förut. Kan vara väldigt, väldigt bra med en second opinion.
Varför raspade veterinären om munnen var bra? :confused:

Sedan hade jag tagit höanalys. Det är guld värt.
Bra att du tog träckprov!

Kan det vara obalans i magen?

Senast ändrad av en moderator:

Om hästens avföring luktar/luktat surt så handlar med om magobalans, trolig magkattar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer

Hästrelaterat

Tillbaka