Det kanske är svinkoppor....

Is

Trådstartare
.... Eller herpes eller höstblåsor eller nått annat men vi behandlar men antibiotikakräm så blir det nog bra.

Ja så sa läkarn idag när jag sökte vård för de två röda fläckar jag har vid munnen mot hakan som jag nu haft i en månad.

Det lät allvarligt som att de chansade hejvilt och inga prover togs är detta okej i tider då det talas så mycket som resistentabakterier?

Fläckarna är ilsket röda, med små prickar/ blåsor i. Det börjar med bara upphöja prickar som uppkommer på rad i raka sträck (sväller upp lite som "bergskedjor" från munnen ner mot hakan). Områdena breddar sig sedan och blir ilsket röda och prickarna vätskefylda. Det kliar inte men jag känner viss obehag det verkar dock stanna där det blir lite bättre ibland och sedan sämre men inga sår uppstår. Det verkar inte vara speciellt smittsamt då sambon är helt oberörd. Det blev inte bättre när jag provade behandla med munsårsplåster och inte heller hjälpte det med microsid men nu är det alltså antibiotikakräm som gäller.

Vad kan detta vara? Beter sig svinkoppor eller herpes verkligen så här?
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Herpes och höstblåsor är väl virus med samma familj. Dvs herpesvirus båda två. Mot herpes hjälper väl dessutom bara aciklovir.

Det kan inte vara moluskler (låter inte så men man vet ju aldrig).

Sen herpesvirus har de flesta men det bryter inte ut.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Tror läkaren att det är herpes så borde du fått aciklovirtabletter.

Herpes kan bete sig i princip hur som helst. En lurig jäkel.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Tror läkaren att det är herpes så borde du fått aciklovirtabletter.

Herpes kan bete sig i princip hur som helst. En lurig jäkel.

Jag hade aldrig hört talas om höstblåsor först idag men det är säker som du säger. Men det jag har fått heter fucidin och är skrivet mot svinkoppor men på läkarn lät det som han trodde mest på herpes och att det var det jag skulle få salva mot.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Det första jag tänkte på var Perioral dermatit! Det har jag haft i min ungdom och min dotter hade hemska problem med det. Det yttrar sig som du beskriver. Kan vara rejäla utslag eller mest små enstaka prickar. Vi har haft bägge....

Då hjälper Tetracykliner alldeles utmärkt, men man får äta dem i två månader om jag minns rätt.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Det första jag tänkte på var Perioral dermatit! Det har jag haft i min ungdom och min dotter hade hemska problem med det. Det yttrar sig som du beskriver. Kan vara rejäla utslag eller mest små enstaka prickar. Vi har haft bägge....

Då hjälper Tetracykliner alldeles utmärkt, men man får äta dem i två månader om jag minns rätt.

Jaha, de får jag googla på, tack så mycket
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Jaha, de får jag googla på, tack så mycket

Googlade och det beskrevs precis som det jag har ju, men jag behandlar väl färdigt med krämen som jag fått och kontaktar vården igen om problemet kvarstår känns dumt att ringa ner på hälsocentral och säga "på ett forum har jag fått tips om att det är det här jag har och behöver därför det här läkemedlet :p )
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Gå in på 1177.se
Där finns massor av bilder på allehanda utslag!
Hänvisa till det när du pratar med doktorn igen!
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Om det är perioral dermatit så ska du inte använda en salva som fucidin. Du ska helst inte ens använda vanlig ansiktskräm så länge eksemet är aktivt. Det kan göra det mycket värre och skada huden helt i onödan. Möjligen kan man använda en parfymfri mild kräm om det stramar men inga starka krämer.
Min dotter hade fått en stark kortisonsalva för sin perioral dermatit av den första läkaren vi träffade men jag sökte vård för henne igen efter att ha googlat. Jag var nämligen mycket tveksam till om hon verkligen skulle använda en så stark kortisonsalva i ansiktet och när jag då googlade så läste jag att det inte var rätt behandling och att det till och med kunde göra det värre. Om jag inte minns fel så frågade jag även här på buke och fick till svar även här att inga salvor eller så utan tetracyklin är det enda man ska använda. Även enligt den läkaren min dotter träffade sen som visste vad hen pratade om så ska man absolut inte använda några smörjor alls när man har perioral dermatit.
 
Senast ändrad:
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Låter absolut som Perioral dermatit! Behandlas med svinlång kur Tetralysal eller/och Rosazol salva.

Och kortison är en big nono mot dermatiten! Kan göra det rejält värre.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Låter absolut som Perioral dermatit! Behandlas med svinlång kur Tetralysal eller/och Rosazol salva.

Och kortison är en big nono mot dermatiten! Kan göra det rejält värre.

Ja, som även Tinywiny skrev - kortison gör det hela värre (vi fick det i början av läkare som tog miste totalt.....).

Tetracyklinet gav inga biverkningar alls hos varesej mig eller dottern. Det tog ganska precis en vecka innan vi började se en förbättring, sen blev det raskt bättre och det var underbart!

Gå till hudkliniken och be om en ny diagnos, förslagsvis! OM det nu är PD du har.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Även jag tycker det låter som Perioral Dermatit. Mitt har blossat upp nu så jag ser ut som f-n. Jag har även Periokular dermatit, som sätter sig runt ögonen, så man är ju inte vacker nu direkt. Behandlas inte alls, då min läkare avråder. Så länge jag kan stå ut med att var lite fläckig så lägger det sig igen efter ett tag.. några månader. Vintern är min värsta period, helst när det är torr och kall luft. Jag tvättar ansiktet med vatten och sen smörjer jag med oljefri gel. Det får absolut inte vara olja i det man smörjer med har jag märkt, då blir det bara värre.

Runt ögonen använder jag ACO Face ögongel, oparfymerad. En blå liten tub. Resten av ansiktet ACO Spotless oil-free matifying daily moisturiser, parfymfri. En vit tub med grön kork. Finns de inte på apoteket hemma så beställer jag på nätapoteket. Dessa är det enda som funkar på mig, har provat nu under 7 år. Då kan jag hålla det hyfsat, men helt fri blir jag aldrig.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Ja, som även Tinywiny skrev - kortison gör det hela värre (vi fick det i början av läkare som tog miste totalt.....).

Tetracyklinet gav inga biverkningar alls hos varesej mig eller dottern. Det tog ganska precis en vecka innan vi började se en förbättring, sen blev det raskt bättre och det var underbart!

Gå till hudkliniken och be om en ny diagnos, förslagsvis! OM det nu är PD du har.

Jag är sjukt dålig på läkemedel men det jag har fått utskrivet är väl ingen typ av kortison eller innebär antibiotika kräm samma som kortison?

Någon hudklinik har jag inte inom rimligt avstånd :(
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Jag är sjukt dålig på läkemedel men det jag har fått utskrivet är väl ingen typ av kortison eller innebär antibiotika kräm samma som kortison?

Någon hudklinik har jag inte inom rimligt avstånd :(

Googlade och såg att det faktiskt är cortison :o
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Googlade och såg att det faktiskt är cortison :o

OM det är Perioral Dermatit du har, så ska du absolut inte använda cortison! Det förvärrar bara det hela. Jag fick också starka kortisonsalvor utskrivna i början, av läkare som inte visste vad det var utan trodde jag var allergisk mot nåt.......
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Jag har haft perioral dermatit i lite över 2-3 månader nu. Det dyker ofta upp stressrelaterat eller om man rengör ansiktet för mycket och ofta. Mitt dök upp under en jobbig deadline.

Jag är helt emot att äta tetracykliner för detta och har den senaste veckan aktivt behandlat på andra sätt. Det verkar blekna dag för dag, så jag håller tummarna att det försvinner nu. Här är det jag gjort:

- Bemött stressfaktorerna (i mitt fall en viss arbetssituation)
- tagit mig tid att varva ner generellt, speciellt mentalt
- sovit ordentligt

- inte druckit alkohol
- inte ätit socker (godis mm)
- ätit balanserade måltider baserade på i huvudsak grönsaker. Skurit ner på starka kryddor
- undvika enummer och halvpreparat

- se till att inte rengöra ansiktet för mycket (obs!)
- tvätta med tvål som inte innehåller sls. jag använder dr bronners shikakai soap med lavendel
- smörjer endast med ren jojobaolja 2 ggr om dagen efter tvätt. så fort jag satt på annat blir det mer irriterat
- undvik kortison, solskyddsfaktor (kan förvärra)

- sola solarium. <-- detta tillsammans med att hantera stressfaktorn var vändpunkten faktiskt. Sol är beskrivet som ett av de bästa sätten att behandla perioral dermatit. Det båder dödar bakterier och torkar ut.

jag sminkar mig fortfarande och allt sånt, men min förra concealer har solskyddfaktor i så nu har jag bytt till en annan.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Nej, det är inte samma familj.
Höstblåsor och Bornholmssjukan är samma familj och har ingen bot eller lindring men försvinner till skillnad från herpes (som finns i flera sorter) som gömmer sig vid en nervknuta och kommer fram när immunförsvaret är sänkt.
Herpesvirus håller bara i 3 dagar och symtom i 15 dagar om det inte är förstagångssjuka. Därför är sannolikheten större att det är annat.
Man kan iof få två skov efter varandra men det birde ha upplevts lite mindre innan det drar igång igen.
Det är totalt meningslöst att ta aciklovir om blåsor väl är där. De hjälper bara när viruset ökar på. Skulle vara om man misstänker skov efter skov men då kollar man antikropparna hos HV1. De är höga om man haft flera skov efter varandra.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Min dotter fick det när hon var bara 11, och det var (sa man) sedan hon haft en period då hon och kompisarna använde mycket foundation (...). Just foundation kan trigga loss Perioral dermatit så det är ett stort no no nu!

Tetracykliner är inte kul, det är ju ingen antibiotika, och ska inte användas hos yngre barn, hon var precis över gränsen. Men som hon såg ut i ansiktet under så lång tid, accepterade vi medicinen.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

Stackarn. Ja jag förstår att man vill försöka om inget annat funkar.
Personligen tog jag tetracykliner vid ett tillfälle och det var så hemskt och rubbade så mycket i min kropp att jag inte vill röra skiten igen. Sen bet det inte heller på det hudproblem jag hade, det blev bara värre.
 
Sv: Det kanske är svinkoppor....

kl
Nu har jag läst ordentligt på tuben som jag använder och googlat. Den Fucidin som jag använder verkar INTE innehålla cortison(http://www.fass.se/LIF/product;jses...820722000038&DocTypeID=3&ProductName=Fucidin®) men det finns dock en likadan tub som just heter Fucidin hudrocortison och det var det jag fick upp när jag bara sökte snabbt i förmiddags.

Ta i trä men kanske kanske salvan hjälper än då. Har använt den i två dygn nu och den skadade huden fjällar av och knottrorna (bergstopparna :p ) verkar ha försvunnit så nu är det "bara" ilsket rött men jag tänker inte skrika hej än det har ju pulserat upp och lite tillbaka några gånger undermånadens lopp tillsynes av andra preparat som jag använt också :nailbiting:

Jag tackar ändå alla som engagerar sig. Tänk att bukefamiljen är så bra att ha :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp