Detta med försäkring...

caradan

Trådstartare
Är i hästköpartankar igen....(får svar om lånet i nästa vecka)
Läser annonser mest hela tiden och har kommit fram till att jag kan få vad jag söker för mellan 30-50000kr. Men är i valet och kvalet om man ska betala säg 13000kr/år i livförsäkring för en häst som kostar 30000kr???
Vetetrinärvårdsförsäkring är ett måste men är verkligen livförsäkringen det?

Skillde närmare 10000kr per år att dra ner livvärdet från 30000 till 10000....

Skulle nått hända skulle jag dock inte ha råd att köpa ngn ny innan lånet är avbetalt...

Har ALLA sina hästar livförsäkrade?
 
Sv: Detta med försäkring...

Jag vet inte vad du har för bolag, men mitt bolag tar strax under 6 000:- om året för 30 000:- i livvärde för en halvblodshäst. Då har jag veterinärvård för 50 000:- om året. 13 000:- låter väldigt mycket i mina öron.

A
 
Sv: Detta med försäkring...

Har du ringt runt till olika bolag och gjort en priskontroll? Jag har alla mina hästar försäkrade med både livvärde, användbarhet samt den "vanliga" veterinärvården. Har 5 st i samma bolag och betalar idag ca:1500kr/månad för hela bunten.

Det skiljer sig mycket mellan olika bolag (ja självklart också mellan olika raser, priser osv). Jag ringde runt och fick månadskostnadsförslag på allt från 1500kr till 12000kr/månad!

Jag tror du måste ha ett visst livvärde på hästen (iaf i vissa bolag) men är hästen inte så dyr i inköp så hade jag absolut övervägt att ha lägsta möjliga livvärde på den.
 
Sv: Detta med försäkring...

Jag undrar också vad det är för bolag som tar ut såna sjuka priser :crazy:

Min hannoveranare som jag hade var försäkrad i 60´000 tror jag i liv, och någon bra vet, betalade ungefär 400/månaden=4800/året.
 
Sv: Detta med försäkring...

Svar till alla...

Hittade bara ett bolag på nätet där man kunde räkna fram ett pris utan att ringa.
Blir nog till att ringa runt när den dagen är här. (om nu inte blivande hästen redan är bar försäkrad och man bara tar över den gamla)
 
Sv: Detta med försäkring...

Det finns väl många bolag som har på internet?

IF har jag haft alltid, billigt och bra.
Jag tror man kan räkna på agria och folksam lr ngt också.
 
Sv: Detta med försäkring...

Tror du kan få bättre pris oc ha råd med livvärde med om du kollar runt lite. Har min (arab) försäkrad för 50' liv och 100' veterinär, betalar under 4000:- om året.
 
Sv: Detta med försäkring...

Lita inte på det pris du själv räknar ut, vet att det ofta blir fel...
Bättre att prata med en "mäniska" :D
 
Sv: Detta med försäkring...

Krasst så är det ju så att om du har lån på hela värdet på hästen är det ju väldigt surt om något skulle hända, att inte ha fullförsäkrat.Det medför att du får betala av ett lån länge på någonting du inte ens har om hästen tas bort.

Lite OT men personligen skulle jag tveka att köpa häst om ekonomin är så snäv att försäkringspremien är ett problem dock.
 
Sv: Detta med försäkring...

Jag skulle råda dig att iaf ha hästen livförsäkrad för inköpssumman=
vad du tar i lån för att kunna köpa hästen.
Inte kul om hästen avlider och så står du där utan häst och ett lån som
du inte kan lösa....:crazy:
När lånet är betalt så kan du sänka/ ta bort din livförs om du vill.

Mina är försäkrade i Agria.
En svensk ridponny och en korsningshäst.
De har exakt samma försäkring men ponnyns kostar
nästan tredubbelt så mkt.
Det känns ju lite surt. Men de sätter väl premie efter statistik....:confused:

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta med försäkring...

Jag har bara vet.försäkring på mitt halvblod. Eftersom han inte var försäkrad när jag köpte honom, och det kändes som om försäkringsbolaget då får ett kryphål att hämta ur för ev skador/dödsfall.
 
Sv: Detta med försäkring...

Nej nej försäkringspremien är inga problem i sig men jag tyckte att det kändes väldigt dyrt. Nästan bättre att lägga undan samma pengar istället så har man dem om det händer nått...
 
Sv: Detta med försäkring...

jag ahr mitt fäl försäkrat för 50 000 i liv och 120 i vet och betalar endast 2600 per år i folksam
 
Sv: Detta med försäkring...

Vad är det för ras??
Stor skillnad på ex fbl och kbl .-)
 
Sv: Detta med försäkring...

Tycker det lät väldigt dyrt...
Hade mitt hbl fullt försäkrad (A1) till ett värde på 60000kr, och gav ca 6000kr/år för det. Min nuvarande häst (fullblod) är iofs bara försäkrad till ett värde av 25000kr,och i A6 istället för A1, och den försäkringen kostar mig 2400kr/år (kommer byta försäkringsform + belopp när hon ridits in).
 
Sv: Detta med försäkring...

Jag har mina i 2 livförsäkringar, ett lägre belopp som täcker "allt" dvs långvariga skador/sjukdommar, t-märkning etc.
Sen har jag en "dödsfalls" försäkring eller vad man ska kalla den, den går att använda om hästen knall och fall dör eller måste avlivas akut för sjukdom eller skada, den är mycket billigare och går att ha ett högre belopp på.

Veterinär vård tycker jag är det absolut viktigaste så man har råd att behandla hästen om nåt händer.
Jag har valt en med fast självrisk då man kan bli halvt ruinerad på rörlig resonerar jag.
Hade en fölunge på djursjukhus i 14 dagar i våras, notan hamnade på strax under 55.000kr, 20% på det blir ganska mycket så jag är evigt tacksam att jag envisats med att ha kvar den fasta självrisken.
Det kostade nog så mycket med självrisk, bilhyra, resa etc.

Många bolag har att man måste ha ett livvärde på minst 5000kr för att kunna teckna vet.vårds försäkring
 
Sv: Detta med försäkring...

Tycker att det låter väldigt dyrt..vad var det för bolag???
Jag har mina förs i Folksam... A1-liv:25000 och A1-vet:50000 för valacken...
A1-liv: 24000 och A1-vet:50000 för stoet...
Visst skiljer det sig en del mellan raser, ston, valacker o hingstar...men inga jättesummor, i alla fall inte på Folksam...
Betalar c:a 2100:- för stoet o c:a 1950:- för valacken per år....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta med försäkring...

Hon är korsning arab/welsh men ska reggas som svensk ridponny
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp