Diagnos: helt trasig hund.

Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag är uppenbarligen helkass på det där med anatomi för jag ser ingen skillnad :o. Men det är hur hunden beter sig som är det viktiga! Min gamla tik började leka efter besök hos kiropraktor, jag trodde hon avstod lek för att hon tyckte det var tråkigt men så var det inte visade det sig.

Jag funderar nu på att ta min lille till fysioterapeut i förebyggande syfte, han skadade tassen när han var liten och har sedan dess hoppat på tre ben av och till när det är kallt och blött ute, antar att det känns obehagligt på ärret. Jag försöker tänka på att träna musklerna så de blir liksidiga genom att han måste skritta på varje promenad, att han inte ska gå vid sidan hela tiden utan får springa fritt, och att jag värmer upp innan träning. Men jag hade känt mig tryggare om någon som hade bättre koll kunde kika på honom och komma med förslag på fler övningar. Nu är det dessutom snart vår = det kommer vara blött underlag ute. Så frågan är; vad kostar det med ett eller ett par besök? Hur många besök brukar krävas för förebyggande träning?
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag är uppenbarligen helkass på det där med anatomi för jag ser ingen skillnad :o. Men det är hur hunden beter sig som är det viktiga! Min gamla tik började leka efter besök hos kiropraktor, jag trodde hon avstod lek för att hon tyckte det var tråkigt men så var det inte visade det sig.

Jag funderar nu på att ta min lille till fysioterapeut i förebyggande syfte, han skadade tassen när han var liten och har sedan dess hoppat på tre ben av och till när det är kallt och blött ute, antar att det känns obehagligt på ärret. Jag försöker tänka på att träna musklerna så de blir liksidiga genom att han måste skritta på varje promenad, att han inte ska gå vid sidan hela tiden utan får springa fritt, och att jag värmer upp innan träning. Men jag hade känt mig tryggare om någon som hade bättre koll kunde kika på honom och komma med förslag på fler övningar. Nu är det dessutom snart vår = det kommer vara blött underlag ute. Så frågan är; vad kostar det med ett eller ett par besök? Hur många besök brukar krävas för förebyggande träning?

Haha :D Det förvånar mig inte om alla inte ser skillnad. Jag stirrar ju ihjäl mig på sånt där hela tiden... Det man kan se när hon står still är att hon har mer avslappnad överlinje. Hela ryggen är mer avslappnad och hennes kors är högre än tidigare. Hon står också mer ordentligt på frambenen och jämnare med bakbenen. Tidigare har hon haft frambenen lite långt fram (och nära varandra, men det syns ju inte tydligt från sidan) och bakbenen lite långt bak. Störst skillnad blir det väl om man jämför bilden från utställningen med den senaste uppställningsbilden jag fotade på henne.

Vad det kostar tror jag att varierar enormt mycket beroende på vem man går till. Jag har hört om vissa som tar 400-500kr för ett besök, men då kollar de bara på hunden i ca 45-60min. Min fysioterapeut tar 1200kr för en genomgång av hunden, men då ägnar hon någon timme åt att kolla igenom hela hunden. Hon kollar då hur hunden rör sig i skritt och trav från alla håll och kanter, känner igenom alla muskler och muskelfästen och om hunden har mindre ont än vad Wahidah hade så får man också ett stretchingschema då.

Viktigt är nog också att kolla upp så mycket som möjligt vad fysioterapeuten har för erfarenhet och vad tidigare kunder tycker. Jag vet en annan fysioterapeut som sa åt en person att hunden hade patellaluxation grad 3 och inte fick motioneras egentligen någonting och skulle behöva opereras, men att det samtidigt var onödigt med veterinärbesök innan själva operationen :grin: (Det var iaf vad ägaren sa att fysion sagt) Eftersom jag tyckte att det lät väääldigt konstigt att en "gammal" hund som aldrig visat symptom på att ha PL skulle ha grad 3 och behöva operation, så övertalade jag ägaren att veterinärundersöka hunden ändå. Det visade sig att hunden hade grad 1 eller 2 och veterinären sa åt dem att motionera rejält, dels för att få ner hunden i vikt och dels för att se om hunden någonsin märker något av sin PL. Det är inte heller första hunden som får felaktig diagnos av just den fysioterapeuten, tyvärr.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag måste bara fråga dig om stretchingen då jag hör så olika! Jag har hört allt från 4 sekunder per muskel till längre, att man inte kan göra fel så länge man är försiktig och ser hur hunden reagerar till att man som lekman aboslut INTE ska stretcha alls. Jag är bara nyfiken om din terapeut sagt ngt om detta, alltså allmänna råd till förmodade friska hundar? Blev så förvånad nämligen att din stretching tar så lång tid!

Jag ser inte heller så stor skillnad på Wahidah men man känner ju sin egna hund bäst =)
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag betalade 500kr för genomgång, massage och laserbehandling på min 7åring. Efterföljande besök med uppföljning och laser kostar 300kr. Unghunden fick genomgång, simning och massage för 500kr och efterföljande med sim+massage kostar 350kr.

Jag ska gå var 6e vecka i förebyggande syfte, för att hitta fel när dom dyker upp och inte låta det gå för långt. Min 7åring hade problem i ryggen och har har fått ett träningsschema och massage som jag ska göra hemma, och har det inte blivit bättre nästa gång ska han simma fem veckor i rad för att bygga ordentliga muskler i ryggen + få laserbehandling. Unghunden är enbart friskvård.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag är uppenbarligen helkass på det där med anatomi för jag ser ingen skillnad :o. Men det är hur hunden beter sig som är det viktiga! Min gamla tik började leka efter besök hos kiropraktor, jag trodde hon avstod lek för att hon tyckte det var tråkigt men så var det inte visade det sig.

Jag funderar nu på att ta min lille till fysioterapeut i förebyggande syfte, han skadade tassen när han var liten och har sedan dess hoppat på tre ben av och till när det är kallt och blött ute, antar att det känns obehagligt på ärret. Jag försöker tänka på att träna musklerna så de blir liksidiga genom att han måste skritta på varje promenad, att han inte ska gå vid sidan hela tiden utan får springa fritt, och att jag värmer upp innan träning. Men jag hade känt mig tryggare om någon som hade bättre koll kunde kika på honom och komma med förslag på fler övningar. Nu är det dessutom snart vår = det kommer vara blött underlag ute. Så frågan är; vad kostar det med ett eller ett par besök? Hur många besök brukar krävas för förebyggande träning?

Hon jag går hos tar 695 kr för en genomgång och sen kostar andra behandlingar ungefär hälften av det. Milla var i så bra form att hon inte behövde någon mer träning än den vi gör i vanliga fall så jag betalade halva priset för hennes genomgång. Jag har innan gått 2ggr/år för massage/kontroll av muskulaturen men nu när hon börjar bli lite äldre kommer jag ta en gång mitt i säsongen med.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag måste bara fråga dig om stretchingen då jag hör så olika! Jag har hört allt från 4 sekunder per muskel till längre, att man inte kan göra fel så länge man är försiktig och ser hur hunden reagerar till att man som lekman aboslut INTE ska stretcha alls. Jag är bara nyfiken om din terapeut sagt ngt om detta, alltså allmänna råd till förmodade friska hundar? Blev så förvånad nämligen att din stretching tar så lång tid!

Jag ser inte heller så stor skillnad på Wahidah men man känner ju sin egna hund bäst =)

Vi har inte pratat så mycket om friska hundar, utan mer pratat om hur olika det kan vara med hundar som inte mår bra. Min väns hund tex som blivit helt otroligt mycket bättre av att gå till fysioterapeuten har ett helt annat stretching-schema än vad Wahidah har och då har vi pratat lite om varför det blir så, trots att hundarna har (i mina ögon) haft ganska likartade problem.

Jag vet bara att det för mig varit jättesvårt att få till stretchingen helt rätt. Det krävs väldigt precisa rörelser och att man är väldigt exakt med vad man gör för att det öht ska ta något. Om jag inte är extremt petig så blir resultatet att det inte stretchar något alls, för hon har ryggen fel eller benen fel eller något annat fel, så hon böjer bara kroppen utan att det egentligen drar något i någon muskel.

Att det tar lång tid med Wahidahs stretching beror på att det är rätt mycket jag gör. Jag har.. fåsenu... 6 olika övningar som ska göras på båda sidorna i tre omgångar. Varje grej håller jag i 15 sek, och så tar det ju lite tid för mig att ändra ställning osv. Vid den första övningen ska hon stå upp, sedan ligger hon på sidan och jag befinner mig på olika ställen för alla olika övningar, så byter jag sida och börjar om på den. Sedan är det lite pilligt också att känna precis hur långt man kan ta benen åt de olika hållen osv. Jag skulle inte ge mig på att stretcha hund utan genomgång från någon verkligt kunnig person, kanske inte av rädsla för att skada hunden, utan mer för att det faktiskt ska vara någon vits med att göra det.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Hos vem går du? Vi har ju en på klubben, men jag har ingen aning om hon är bra.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Ja, jag tror hon jobbar på Lundabygdens djursjukhus. Det är hon som har en liten tervtik och tränar bruks. Staffanstorp är ju annars nära och bra :)
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Väldigt intressant!
Är lur på om de inte kommer bli ett sådant besök för Ailu om tre månader. 6 veckor gips lär slita en del på hans höfter, jag är rädd att det ska bli någon låsning/snedhet eftersom gipset är högre och tyngre än det andra benet. Så han haltar/vaggar fram på snedden. Inte ergonomiskt direkt.
Men först har vi 6 veckor läkning framför oss.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag antar att ni måste få/göra nån typ av rehab efter 6 veckor i gips oavsett :confused:
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Ja absolut! Därför jag sa ett besök om tre månader.
5 v gips + 3 veckors rehab :)
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Jag bara måste berätta att vi kom att tala om husdjur med min invandrargrupp och hur olika det är i deras länder jämfört med här.
De hade uppfattat att många människor har fin kommunikation med sina djur och sätter dem högt. En av dem - en ung klok kvinna från Afrika - berättade att hennes granne har tre små hundar som är som hans barn/vänner.

Apropå kommunikationen så blev jag ju bara tvungen att ta fram den fina bilden på din hund där hon skrattar mitt i språnget. Alla eleverna kunde se att det var en glad hund! Fast de inte har den minsta hundvana.

Din hund värmde deras hjärtan också.
 
Sv: Diagnos: helt trasig hund.

Men GUD vad du skräms :eek: Jag är så glad att läsa att fina Wahidah är mycket bättre! Jag säger som flera att du är en otroligt fin hundägare som engagerar dig och gör allt för dina djur. Ta åt dig nu! Man kan alltid tänka att man kunde och borde gjort det och det. Det viktiga är att det löste sig och att du är en öppen hundägare som är villig att fortsätta lära! Mer hundägare som du åt folket! (hundarna alltså :p)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 175
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
559
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp