DeCloe

Trådstartare
Dessa sadlar :crazy:
Hur ska man hitta någon som passar!?
Just nu har jag en Pfiff Amaretto på min tjej (eller jag rider inte med den just nu, då hon är skadad).
Alla "proffs" som har tittat på den har sagt att den ligger så bra en sadel kan göra på min häst.
Men jag tycker inte riktigt att det känns 100 procentigt.
Jag trivs väl hyfsat i sadeln, det gör jag, den är hyfsat bekväm och sådär.
För det priset, en helt okej sadel helt enkelt..
Men jag tycker inte att den ligger helt bra på henne, kan inte sätta fingret riktigt på vad det är för något men något är det.
Sen börjar jag bli lite misstänksam då "folk" säger att den har dålig anläggningsyta bak :crazy:
När jag köpte den här sadeln så var hon väl så maxat bred hon kan vara (hade precis musklat på sig mycket o.s.v.) därav blev det en med vid bom.
Nu har min häst stått i snart tre månader och därav tappat en hel del muskler :(
Provade sadeln på henne här om dagen bara för att kolla hur den låg, och bara av att lägga den på henne (vid stillstående) så var det rätt uppenbart att den är väldigt mycket för vid.
Så nu är frågan, ska jag fortsätta rida med den här sadeln och "padda upp" den i början eller ska jag köpa en ny sadel som passar henne nu eller ska jag köpa en "bättre" sadel för henne att växa i (tänker inte lägga ner typ 20-30.000 kronor på en sadel hon kommer kunna ha i 2-3 månader...).
Vad skulle ni ha gjort?!

Sv: Dilemma

Jag gnatar och gnatar... :angel:
Titta in på kaupre.se och titta på CC Dressage - mycket bekväm och dessutom känner du hästen och hästen dig mycket bättre! :)

Jag gnatar och gnatar... :angel:
Titta in på kaupre.se och titta på CC Dressage - mycket bekväm och dessutom känner du hästen och hästen dig mycket bättre! :)

Är inte intresserad av en bomlös.
Ingen behöver ifrågasätta det heller *tack*.

Jag skulle antingen ha "paddat upp" den som du säger eller köpt eller lånat en BILLIG sadel tills hon musklat sig. Självklart måste sadeln vara både bekväm och ligga bra. Kanske skulle jag köpt en syntetsadel att ha så länge.
När hästen musklat på sig till normal storlek så skulle jag prova den gamla sadeln igen och är jag fortfarande inte nöjde med den så skulle jag köpt en ny då, en sådan sadel som jag verkligen vill ha.
Så skulle jag gjort varje fall.

Jag skulle antingen ha "paddat upp" den som du säger eller köpt eller lånat en BILLIG sadel tills hon musklat sig. Självklart måste sadeln vara både bekväm och ligga bra. Kanske skulle jag köpt en syntetsadel att ha så länge.
När hästen musklat på sig till normal storlek så skulle jag prova den gamla sadeln igen och är jag fortfarande inte nöjde med den så skulle jag köpt en ny då, en sådan sadel som jag verkligen vill ha.
Så skulle jag gjort varje fall.

Okej, tål att tänkas på! :)

Om jag ska köpa ny sadel, vilka märken ska jag titta på då? :confused:
Är beredd att lägga ut en hel del för att få en BRA sadel som passar.
Hon har väldigt kort rygg, är rund, ganska rak och har MYCKET manke!

Har provat en Pfiff Amaretto på mina hästar och den låg super!!!!
Kan inte förstå de som säger att den har dålig anläggningsyta,inte på mina hästar i vart fall,där sadlen låg rätt!
Håller nu på att leta efter en som är till salu!

Kan du lägga in en bild på henne?

Det beror på hur stor sadeln är nu. Om det går att padda upp hade jag gjort det i första hand, men om den är alldeles för vid hade jag köpt/lånat en annan sadel som passade så länge, om det går att hitta. Men iom att hon inte verkar vara så bred är det nog inte så svårt att hitta begagnat.
Men - sålänge hästen inte har ryggproblem hade jag valt en bomlös...

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 274
Senast: MiniLi
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 048
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 231
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka