Bukefalos 28 år!

Dina favoritbett?

Lösgjordhet..

Nej, jag får fortfarande inte ihop det.. Vi vill att hästarna ska vara lösgjorda vilket låter positivt men egentligen bara betyder att den är uppvärmd även om jag förknippar det begreppet med en avslappnad, fokuserad, lydig och arbetsvillig häst.
Vi kontrollerar hästar genom obehag och smärta på diverse vis. Vi lär dem trix genom att lätta på trycket och ta bort smärtan när de till slut ger efter.
Det rimmar illa med en "avslappnad, fokuserad, lydig och arbetsvillig häst." Möjligtvis lydig.

Det finns statistik om bettrelaterade skador på hästar. Kommer inte ihåg exakt men en stor procent (tror det var 75%) av hästskallar som undersöktes hade förändringar i benet där bettet ligger. Zebraskallar hade inga skador troligtvis för de inte haft bett i munnen.
Dessutom tillkommer ju skador på munnens mjuka delar som inte syns på en skalle. :crazy:

Bett kommer vi nog inte helt ifrån men jag tror inte att så många vet hur smärtsamt det kan vara och hur stor skada bett faktiskt kan göra.
Något för ridskolor och andra hästsportutbildare att lägga till i läroplanen om ni frågar mig.
 
Här ser man tydligt vilken liiiten yta med bara slemhinnan som skydd mellan bett och ben som betten verkar på.
DSC_0035.JPG

cook112.jpg

Ingen möjlighet att dämpa tycket mot benet med tungan.
 
Därför ska man rida som om tyglarna vore av sytråd.

Det är inte bett som är problemet, det är okunniga eller elaka ryttare som drar ihop hästarna med våldsam kraft. Gärna med graman och hävstångsbett... Det är fruktansvärt.

Men! Dessa personer rider precis lika illa med ett hack, och näsbenet är inte mindre känsligt än munnen.

Bettmotståndare kämpar mot fel fiende. Vänd er mot dålig ridning och hårda händer istället!
 
Dessa härliga diskussioner om bettens vara eller icke vara.. Kan bara signera under på Centaurs inlägg.

Mina favoritbett växlar beroende på vad jag och hästen behöver. För tillfället rider jag endast min egen häst och då blir det automatiskt de betten som han gillar. Vanliga, tredelade tränsbett med rörliga ringar är dock de betten som jag tenderar att alltid kunna falla tillbaka på med de flesta hästar. Därför har de en speciell plats i min samling.
Jag tycker annars mycket om att rida på rakt tränsbett med rörliga ringar, tredelat D-ringsbett, Novabett och hackamore med korta skänklar. Dessa varieras för att göra pållen nöjd. Upplever vanligtvis att pållen uppskattar de bett med rörliga ringar framför de med fasta. Detta har konstaterats efter noggranna undersökningar.
Bett som jag gillar annars men som jag inte längre använder till vardags är pelham, kimblewick och baucher.
 
Måste också bara få signera Centaurs inlägg ovan! :up:

Sen har jag hittat det typ optimala bettet. Min pålle gillar ju stabila grejer med fasta ringar som antingen har 3-delad eller rak mundel. And guess what jag hittade på en rea?! Ett Stübbenbett som kombinerade just detta!! För att vara exakt är det ett 3-delat D-ringsbett med lockup. Han har nog aldrig varit så fin och skummat så mycket på ett bett tidigare som detta. När Pancake dessutom tog reda på att det var godkänt för dressyrtävling var ju min lycka definitivt gjord :love: :love: :d
12715740_813299918793342_1949414736713332513_n.jpg
 
Jag föredrar lock up bett till min häst :), har ett pessoa magic med liten port/droppe och ett tredelat stubben. Båda med rörliga ringar. Pessoa upplever jag som det som ger mest direkt hjälp, har det bara i terrängen och på jakter där jag behöver lite extra kontroll och broms. Stubben bettet är mildare så det har jag i banhoppningen.
Har sen ett vanligt tredelat muffbett för dressyren.

Rider i bara grimma också men det ser jag som sämst i bett väg på min häst, hon tycker inte om trycket och tynger då ner huvudet i den och bockar iväg då det blir för mycket tryck i den. Dvs kräver lätt lätt hand och mycket sits hjälper.
 
Ja jag håller också med. Jag är absolut ingen fan av hjälptyglar och hård tygelföring.

Tyvärr så är det inte bara uträknad ondska som skadar hästarna utan i huvudsak okunskap.
Det tar många år för barn och nybörjare att lära sig. Och det är väldigt få som vet om och informerar om hur bett fungerar i hästens mun. Även de som vet kanske inte bryr sig eller kan kontrollera hästen på annat sätt.

Jag har ingen önskan om att vi ska smälta med alla bett och göra hackamore åt alla. Nej, men jag skulle vilja att alla är medvetna om problemen som dyker pga bett och att det finns andra alternativ. Utbildning!!

T.ex jag ser ungar som tävlar men formligen hänger och sliter i tyglarna så ögonen rullar i huvudet på ponnyn. De ungarna förstår såklart inte men det är ju ingen som tillrättavisar dem heller, inte föräldrar, tränare, domare eller veterinärer. Men det muttras på åskådarplats. Hur ska de lära sig?

Att hästar blöder i sidorna efter sporrar eller är randiga av piskrapp ser ju alla och så får man såklart inte ställa till det, men skador i munnen syns inte på samma sätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: tinjan
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: vblpower
·
B
Utrustning Hej på er ! :) Jag har en 15-årig fullblodsvalack av den kraftigare modellen som jag tycker på senare tid börjat gå sämre på sitt...
Svar
9
· Visningar
1 092
Senast: Benelli
·
Fälttävlan Ja som rubiken säger. Skulle väldigt gärna ha lite förslag på betsling till min kära häst i terrängen. Min skrutt är en VÄLDIGT...
Svar
4
· Visningar
1 229
Senast: Minnaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp