Har hamnat i bettdjungeln!!

tinjan

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln.
Jag har en ponny jag tävlar hoppning med och jag har svårt att hitta ett bett hon passar med. Jag red nyss med 3 delat eggbett hon funkade helt ok på det men har en tendens att he över tungan över bettet och blir liksom lite ofokuserad på arbetet (hon är dock världens mest ambitiösaste häst och gillar verkligen att jobba) då hon hela tiden fokuserar på att he över tungan över bettet eller bita och tugga i det. Jag har ridit med phelam innan och funkar inte, samma problem men hon blir mer tung och "stel" i munnen. Hon är en väldigt känslig häst i munnen och lyssnar på minsta lilla men blir lite jobbigt när hon inte "trivs" med bettet och blir lite ofokuserad.
Vad har ni för tips? Jag har ridit med de flesta tränsbetten också med samma effekt så skulle vilja testa något annat. Jag tror inte hon kommer passa med ett skarpt bett som pehlam, pessoa eller likanande då hon går mycket mycket bättre på 3 delat som är mildare.
Jag tänkte kanske testa ett Beris bett vanligt rakt soft (det med bruna bettringar) då jag har läst lite gran och verkar passa hästar med känslig mun. Hon är ingen häst som blir stark eller sticker utan passar väldigt bra med milda bett (tränsbett är det miladste jag testat) Jag rider också med hackamore som hon blir mer lyhörd och lättare att arbete med men känner lote att hon ibland ligger på det blir lite "stel" .
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 001
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Jag tänkte fråga bara, vad har ni för erfarenheter utav bettet nedan? Det kommer ifrån Fager och modellen heter "John Universal"...
Svar
6
· Visningar
1 928
Senast: Dopy
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 929
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp