Direkt avlivning?

Giganten

Trådstartare
Jag ska i veckan med en collie till veterinären. Han ska dit för han har grav övervikt och höftproblem, antagligen pga övervikten. Det är inte min hund, jag är bara chaufför som skjutsar till veterinären eftersom hunden inte kommer upp på bussen eller ens in i bilen utan hjälp. Hunden är 8 år gammal och det är gamla människor som har hunden.
Tanten tror att hon "bara" ska få skäll för hans övervikt och sen hjälp med att få honom bra.
Hunden kan knappt resa sig själv för han är så stel och har antagligen ont.
Farbrorn i familjen är den som göder hunden, men han vägrar promenera med hunden, det gör tanten, medans han enbart göder hunden med korv och annat. Därav övervikten...
Dom har prövat att "banta" hunden och ha den på diet. Men det fungerade bara när dom åkte till veterinären var 7:e dag för att väga honom. Och nu kan dom inte längre åka till veterinären själva utan jag skjutsar och jag har inte tid eller lust att avsätta så mycket tid åt andras djur när jag har egna djur och ett eget liv.
Så när veterinären tyckte hunden hade en okej vikt så slapp dom vägningen var 7:e dag, och sen susade vikten bara uppåt.

Så jag antar att det är avlivning som väntar runt hörnet eftersom den tjocka stackars hunden får kämpa för att få upp arslet när han ska resa sig upp. Antar att det inte finns något mer att göra. Så om det nu blir avlivning, avlivar man samma dag då eller får man en ny tid för avlivning eftersom tiden är inbokad för höftproblem? Så jag vet hur många dagar jag måste avsätta åt det här... Jag må vara kall, men jag måste kunna planera mitt liv...

Sv: Direkt avlivning?

Det brukar inte vara något problem för veterinären att avliva hunden direkt, även om man inte uttalat bokat en tid för avlivning. Däremot tror jag att det gamla paret kan behöva låta detta sjunka in lite, eftersom de - enligt din beskrivning - inte alls är inne på det spåret. Veterinären kan sannolikt inte "tvinga" dem att avliva hunden heller, såvida den inte är så illa däran att det betraktas som djurskyddsfall. Så om djurägarna propsar på att ge bantning, smärtlindring mm en chans till så är risken stor att det blir så.

Sv: Direkt avlivning?

Absolut kommer jag låta dom få chansen att få smälta beskedet.
Men enbart om hunden går på smärtstillande under tiden som dom smälter beskedet.
Det är släktingar till mig, så någon diet kommer jag inte gå med på. Det fungerade inte sist, kommer inte fungera nu heller. Och då måste hunden in och vägas stup i kvarten å så bussig är jag inte att jag skjutsar dom på det i evigheters evighet när dom inte fixade det innan när hunden dessutom var yngre. Det kommer dom få höra isåfall, att dom grejade inte det sist, så varför skulle dom greja det nu när hunden dessutom är tjockare än den någonsin varit...
Jag har ingen lust att vara låst i flera månader till att skjutsa in en hund på vägning en dag i veckan för att dom ska misslyckas igen och hunden ska tvingas lida ännu längre. Det är ju för hundens skull jag sagt ifrån att dom måste boka en veterinärtid, dom blundar för hur svårt hunden har det. Jag ser och jag vill inte se mer. Det räcker nu...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 311
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 661
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta... 2
Svar
38
· Visningar
3 813
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka