DIY Höjd på cavalettistöd?

Shixle

Trådstartare
Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd.

Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år sedan.

Vilka höjder vill man ha?

Hästarna som ska använda dom är 2st v.bl. valacker på 15 å 17 år, som jag antar inte har supermycke erfarenhet av bommar.

Mitt mål är att bygga koordination å ryggmuskler på dom.
Lite sugen på att prova löshoppa dom nån gång framöver, men inga höga höjder.

Har 10st träbommar, med en diameter på 10cm antar jag.

Är 10, 20, 30 lämpigt?
Eller får man mer användning av typ 10, 25, 40?

Tänkt både höjt bara ena sidan och lagd på bägge.

Några tankar? 🙈 vill få ett hum om hur mycke virke jag måste köpa 😅
 
Jag hade nog tänkt 20, 40, 60. Då kan man, om man vill, använda dem som låga hinder också.

Sockerbitarna (den första varianten) är väl 25, 50, 70 tror jag
 
Jag hade nog tänkt 20, 40, 60. Då kan man, om man vill, använda dem som låga hinder också.

Sockerbitarna (den första varianten) är väl 25, 50, 70 tror jag
En snabb koll på hööks säger att deras v-plast block ger en höjd mellan 20cm å 47cm med bom.

Jag har ett par gamla klassiska hinderstöd i metall, men dom är ju inte så praktiska annat än som ytterstöd om man ska ha hästen i lina över.

Inbillar mig att det kommer va fett enkelt att bygga 🙈 så då kanske man nog så gärna vill ha en model med låga nivåer och sedan göra högre?
 
De små sockerbitarna tror jag är 20, 30 och 40. De använder jag till bomarbete av olika slag :)
Hur högt ungefär är rimligt för att skritta över? Sett nån video där en tjeja använde räls-stockar, så ganska högt kanske?
Känns som att avancerade travövningar är en bra bit bort 🙈😅
 
Hur högt ungefär är rimligt för att skritta över? Sett nån video där en tjeja använde räls-stockar, så ganska högt kanske?
Känns som att avancerade travövningar är en bra bit bort 🙈😅
Jag kör mest 20 & 30 cm.
Varierar lite om jag lägger långa serier med sneda bommar eller kortare med helt upphöjda. Jobbar också mest i skritt :)
Hade gärna haft fler men tror ändå jag valt de små. Mina stora sockerbitar använder jag mest till hoppning faktiskt.
 
Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd.

Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år sedan.

Vilka höjder vill man ha?

Hästarna som ska använda dom är 2st v.bl. valacker på 15 å 17 år, som jag antar inte har supermycke erfarenhet av bommar.

Mitt mål är att bygga koordination å ryggmuskler på dom.
Lite sugen på att prova löshoppa dom nån gång framöver, men inga höga höjder.

Har 10st träbommar, med en diameter på 10cm antar jag.

Är 10, 20, 30 lämpigt?
Eller får man mer användning av typ 10, 25, 40?

Tänkt både höjt bara ena sidan och lagd på bägge.

Några tankar? 🙈 vill få ett hum om hur mycke virke jag måste köpa 😅

Om du vill ha något enkelt till att börja med så är det flera som använder pottor från Ikea.

IMG_5005.png
 
En snabb koll på hööks säger att deras v-plast block ger en höjd mellan 20cm å 47cm med bom.

Jag har ett par gamla klassiska hinderstöd i metall, men dom är ju inte så praktiska annat än som ytterstöd om man ska ha hästen i lina över.

Inbillar mig att det kommer va fett enkelt att bygga 🙈 så då kanske man nog så gärna vill ha en model med låga nivåer och sedan göra högre?

Men det är de små. Inte de stora.
 
Jag tycker att 20-25 cm ovan mark är ganska lagom för cavaletti. För högt ger bara mjölksyra alldeles för fort.
Låter ju logiskt.
Tänker lite som på folk för funktionella muskler; lägre belastning men fler reps? Borde ju va snarlikt på häst va? 🙈😅

Man är ju snål så vill ju få ut mesta möjliga av vriket.

Funderat tidigare på att köpa plastskenorna och göra av. Antar att dom bara skruvas på nått? Då kan man ju göra ett par av en pack, och börja högre upp om man så vill..🤔
 
Låter ju logiskt.
Tänker lite som på folk för funktionella muskler; lägre belastning men fler reps? Borde ju va snarlikt på häst va? 🙈😅

Man är ju snål så vill ju få ut mesta möjliga av vriket.

Funderat tidigare på att köpa plastskenorna och göra av. Antar att dom bara skruvas på nått? Då kan man ju göra ett par av en pack, och börja högre upp om man så vill..🤔
Vi sågade en V-form att lägga bommen i bara när vi byggde egna. Två olika höga brädor, V högst upp på båda, sen fötter och skruva ihop allt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp