Bukefalos 28 år!

Djävulsklo-till människa?

-Catherine-

Trådstartare
Jag har lidit av svår värk i 16 år nu, dels från en nack/ryggskada och dels av värk orsakad av fibromyalgi. Detta gör att jag är beroende av stora mängder smärtstillande medel för att hålla mig på benen, medel som givetvis medför en hel del biverkningar och beroende. Jag har på senare tid dessutom noterat en kraftig försämring i mitt smärttillstånd och detta påverkar i allra högsta grad mitt hästaktiva liv, ett liv som jag med näbbar och klor vill hålla mig kvar i.

För en tid sedan uppmärksammades jag om naturmedlet djävulsklo, som man med framgång har gett till hästar vid smärtbesvär. Detta fick mig att tänka; skulle det inte vara möjligt att intaga samma medel som en människa med ett smärtproblem?

Jag har dock inte kunnat hitta ngn dokumentation som påtalar detta, ej heller ngn lämplig dosering. Är det alltså inte vanligt/inte alls förekommande inom humanmedicin att denna form av ört doceras för att lindra smärtåkommor & inflammationer?

Är det ngn här på allsvetande buke som kan hjälpa mig att finna information om detta?
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Jodå det finns ett preparat som heter Helaflex, djävulsklo för människa. Googla på det så hittar du en del att läsa.
Har själv ätit Helaflex under en period, funkade väldigt bra.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

*kl*

Har också en fråga.... Om man har DK i ren örtform hemma -dvs ganska stora lite taggiga bitar, kan man äta dom också som människa och isf vilken dos?

Kan man tugga i sig dom rakt upp o ner eller måste dom tillredas på något sätt?

Nån som vet?
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Ja, det kan man men dom är inte så goda att tugga på. Jag har provat. :D
Tror att det kan funka bra om man lägger dom i en pepparkvarn och mal för då kan man blanda ner dom i nånting mer välsmakande.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Hehe ok. Men då borde det funka att svälja dom hela också om man klarar av det? Eller kommer dom ut som små klor den naturliga vägen då :crazy:

Jag brukar ha lättare att svälja saker "hela" än blanda pulver med något om det smakar minsta illa :cool:

Hur många ska man ta, cirka?
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Mitt första inlägg försvann så jag lägger in ett nytt utan länk med.

Jag fick genom min arbetskamrat djävulsklo som flytande tinktur. Jätteäckligt men det slank raskt ner med saft efteråt. min arbetskamrat tyckte att jag skulle ta gurkmeja i kombination med djävulsklon, smakar ännu vidrigare än dk......
 
Senast ändrad:
Sv: Djävulsklo-till människa?

Tack snälla för alla svar!

Jag har nu beställt en ask Helaflex som jag skall pröva med. Dock så lär jag nog få sätta i mig två askar innan jag kan avgöra om det hjälper eftersom det tydligen tar 4-8 veckor innan det ger effekt. Men hjälper det ens lite så är det ju helt klart värt det :)
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Hehe ok. Men då borde det funka att svälja dom hela också om man klarar av det? Eller kommer dom ut som små klor den naturliga vägen då :crazy:

:rofl: Ingen aning. Jag har bara provtuggat en liten bit men jag gör inte om det. Svälja hela borde inte vara svårare än att svälja t ex Alvedon.

Sen kan jag ju hålla med vallhund att det är säkrare med kontrollerade preparat för man vet vad man får i sig.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Jag prövade Djävulsklon själv innan jag gav det till hästen för att se om det överhuvudtaget funkade,det gjorde det.
Det tog cirka en vecka innan jag blev smärtlindrad i min tennisarmbåge och jag brukar köpa pulvriserat 100% ren Djävulsklo via nätet.
Brukar blanda 1 tesked i filen eller i omeletten om jag äter det på morgnarna.
Kan p.m.a dej om du vill veta vart jag köper det.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Tack snälla för alla svar!

Jag har nu beställt en ask Helaflex som jag skall pröva med. Dock så lär jag nog få sätta i mig två askar innan jag kan avgöra om det hjälper eftersom det tydligen tar 4-8 veckor innan det ger effekt. Men hjälper det ens lite så är det ju helt klart värt det :)

Du kan få effekt lite snabbare, men vi människor har så långsam ämnesomsättning i förhållande till våra hästar så därför dröjer det lite längre för oss. Jag började känna en effekt efter ca 2 veckor, full effekt får man inte förrän tidigast efter 4 veckor vilket gäller för alla preparat av detta slag.

Vill man ha snabbare effekt så får man vända sig till traditionell medicinering, där har man ju effekt i många fall efter några minuter till timme.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Som naturläkemedel har djävulsklo gått som "Harpago", sök även på det för alternativ.

Jag har endast gett till häst och där fått superresultat.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Uppdaterar tråden med att meddela att jag nu ätit upp min ask Helaflex och är mkt positiv till effekten av dem, jag kommer absolut att fortsätta äta dem :)
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Jag kör djävulsklo rent, samma som till häst. 2 tsk. om dan och det har läkt ut en frozen shoulder på rekordtid sen jag började med dels MSM och så djävulsklo.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Är det malet då eller i "klo form"? Om malet, hur mkt "klor" tror du skulle motsvara malet?

*dum fråga kanske men*
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Det är krossat, men naturligtvis finns det en del pulvriserat i botten också. Som jag fattat det hela kan man avgöra mängden lite på en höft och jag skulle tro att en rågad tesked av kross är en struken av pulver. Hittills har jag överlevt utan allt för många biverkningar. :D


*går ut och polerar hornen i pannan* :cool:
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Ja jag har ju i "rot form" dvs ser ut som små klor eller stjärnor. Men jag knaprar väl i mig några om dagen o provar...


Nån som vet hur länge det håller sig i ren "ört/rot" form? I försluten hink, torrt, svalt o mörkt.
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Jag har provat djävulsklo som te, det är lätt att dosera. Smakar inget vidare dock, men man får väl ha inställningen att det är medicin som ska ner :p
House of Tea har det billigt på påse och levererar snabbt, jag handlar där jätteofta :) Du får googla, jag vågar inte länka ^^

Järnört kan ha en viss effekt också, det brukar jag dricka när jag har mensvärk.

Annars: har du provat Cymbalta? Jag har länge dragits med olika smärtor, ska inte gå in på det närmare nu, och tycker att udden av smärtorna har kapats lite med den, jag är väldigt nöjd och behöver inte ta smärtstillande lika ofta. Annars har jag hört att Lyrica kan hjälpa också. Hör med din läkare :)
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Kanske lite OT, men jag kom att tänka på nypon när jag läste ditt inlägg:) Nu är väl nypon mer för artros, men kanske kan funka för nacken beroende på vad för skada det är. Där finns ju en del forskning på både häst och människa också
 
Sv: Djävulsklo-till människa?

Va kul, ett litet råd på vägen. Glöm pulver, för doserar du fel så tar dina njurar stryk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp