Djurplågeri? Hjälp!

E

EllenNathalia

Jag är skötare på tre st hästar, och det är bara jag som ryktar och nu ska jag betala för att få rida på en av dom. :mad: Varför liksom? aja, det hör inte hit.
Men....
Det är nämligen så att en av hästarna har inte tappat vinterpälsen än (han fäller lite, men inte mycket) och idag var det sol och 20 grader i skuggan! Hon har sagt till mig att han tappar vinterpälsen väldigt sent, men jag tror att han börjar må väldigt dåligt av det. Idag tex var dom andra hästarna väldigt svettiga så jag svampade av dom och så (en av dom är svart, stackars henne liksom). Men sedan fick vi ut honom ur hagen, och han var ju jättesvettig, men det värsta var att man knappt såg det om man inte särade ordentligt på pälsen, och jag vet vart hästarna svettas mest, men han svettades precis överallt. Och vi står i ett litet rum som är som ett garage nästan, så det var öppet i ena väggen och han stod fastspänd i uppningen, och när vi skulle ta ut honom i hagen igen så ville han inte gå ut för han ville stå kvar i skuggan.

Borde man inte göra något åt det? Typ raka honom, eller finns det något jag kan göra bara för att underlätta?

Men framför allt: Är detta djurplågeri?

Bilder(datumet är fel):

Han:
sdc12947_144574710.jpg

Hans ben och det ser ut likadant på hela kroppen:
sdc12948_144574406.jpg

Hans kropp:
sdc12949_144574645.jpg
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Varför skulle det vara djurplågeri? På vilket sätt? Man klipper normalt sett inte hästar så här sent på året då det kan förstöra sommarpälsen. Har hästen tillgång till skugga och vatten så klarar den sig normalt sett om den är frisk i övrigt. Hästar reglerar värmen väldigt bra. Är det väldigt varmt så kan man ju ställa in hästen mitt på dagen i ett svalt stall.

Angående att du får betala för att få rida så tycker inte jag att det är konstigt. Det kostar tusenlappar varje månad att ha en häst så att den som rider betalar för sig tycker jag är det enda vettiga.
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

...och vill man inte finna sig i att betala så får man avstå från att rida.
Det är ju ändå upp till hästens ägare om den vill ha betalt eller ej, och sedan upp till ryttaren om den vill betala.

Vill den inte finns det säkert någon som vill ha hjälp där man får rida gratis.

Ang. hästen.
Ryktas han inte alls av de andra?
Är den gammal?
Värmen kom ju ganska hastigt, efter en LÅNG vinter i år, så det är kanske inte så konstigt om det tar tid för hästarna att "pälsa om".
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Vilken söt ponny. :)

Nej, det är inte djurplågeri, som redan skrivits ovan ska man inte klippa hästar såhär sent på våren. Tänk också på att hans långa päls faktiskt isolerar - skyddar - från solen. Den är inte bara där för att värma. Rykta på du så ska du se att fällningen kommer igång och han får en glansig fin sommarpäls.

Att du betalar för att rida är helt normalt, så funkar det för alla.
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Helt ärligt så skulle jag om jag varit du varit glad om jag ens fick komma i närheten av hästarna igen efter att ha hängt ut ägaren som djurplågare på ett öppet forum :crazy: Vill du inte betala för att rida någon annans häst så kan du ju alltid köpa en egen.

Om hästen ska klippas eller inte är en avvägning som bör vara upp till ägaren. Jag valde att klippa min gamla häst i fredags när jag tyckte att det blev för varmt för honom och då fick mina principer om att inte klippa i fällpäls stå till sidan, men då har jag också observerat honom under lång tid. Pälsen på ponnyn på bilden ser inte jättetät ut utan mest lång. Den isolerar nog bra mot solen, nu kommer värmen och då sätter förhoppningsvis fällningen igång på riktigt. Att avända en "karda" som man bland annat använder för att tunna ut man på hästar eller till hundar kan vara bra att ta för att få bort lös fällpäls och tunna ut pälsen lite grann.
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Som alla andra redan skrivit så är det absolut inte djurplågeri!
Mina hästar är också fortfarande långhåriga och de har inga problem alls.
Håller även med mumin, det är en väldigt allvarlig anklagelse att säga att någon är en djurplågare och jag tycker man ska tänka sig för innan man anklagar någon så här öppet för något så grovt! Jag som ägare hade bli jättesårad. Istället hade du ju kunnat frågat på en bra sätt om han/hon inte tyckte det var jobbigt med värmen i den pälsen, så hade du ju kanske fått en bra förklaring. :)
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Helt ärligt så skulle jag om jag varit du varit glad om jag ens fick komma i närheten av hästarna igen efter att ha hängt ut ägaren som djurplågare på ett öppet forum :crazy: Vill du inte betala för att rida någon annans häst så kan du ju alltid köpa en egen.

:bow: Hade samma tanke....
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Håller med...

Till TS: för att underlätta fällningen kan man ge fodertran, första 2-3v kan man ge 2 pumptryck om dagen så kommer pälsen i princip trilla av sen. Efter det ger man 1 pumptryck/dag.
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Kan bara hålla med, om man kallar det djurplågeri att inte klippa hästar då har det gått långt. Jag är sådan djurplågare att jag rider min håriga häst som fäller för fullt och inte får hon komma in i stallet heller, hon skule för all del bli ledsen om jag tvingade in henne och var ordentligt pigg att rida idag. När jag åkte låg alla stona i en hög och njöt av solen,
 
Sv: Djurplågeri? Hjälp!

Tja, min shettis ser likadan ut. Förutom att han har kortare päls på hals, bog och framben då han klipptes där i vintras.

Han svettas i solen - ja. Samtidigt så min welsh har inte fällt klart heller. Och iaf här så normalt har de INTE fällt klart nu. Dvs han är ingalunda 'onormalt sen' i år.

Visst lider jag med honom när det är varmt, men han har skugga och vatten (och han använder sig sällan av skuggan), och det är en övergående period. Att klippa honom nu tar bort regntåligheten och - värre - insektsskyddet han har med intakt sommarpäls.

Börjar vi närma oss JUNI och han fortfarande går omkring i vinterkostymen så kommer jag först prata med veterinären, och sen ta fram klippmaskinen.

Men än konstaterar jag att han fäller, han ligger rätt i tid - det är VÄRMEN som är på tok för tidig och snabb - och att det är ett övergående problem med att det blir varmt för honom.

Jag minns fö inte när jag RYKTADE honom sist, jag tror det var någon gång kring jul... Han visiteras dagligen och borstas före/efter motion och i övrigt ett par - tre gånger i veckan. Han är skimmelskäck och rulloman så oftast ser han dock ut som något katten släpat hem - skitig, dammig och 'tufsig'..

(PS. Hästar svettas extremt sällan om benen, så det finns INGEN anledning att klippa håriga ben pga den anledningen DS)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 080
Senast: Djurvän
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 843
Senast: Qelina
·
Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 263
Senast: Aionee
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 482
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp