Hjälpa hästen med att sätta vinterpäls?

Suck, kan ni snälla sluta prata om hur en häst gillar ett täcke eller ej? Det har inget med min fråga att göra. Min häst är betydligt gladare utan täcke och jag vill gärna hålla han naken eftersom de har päls av en anledning (han har gått utan täcke större delen av sitt 5 åriga liv). Vare sig ni aldrig träffat en häst som hellre är naken på 20 år har det inget med min häst att göra.
Som tröst kan jag tala om att min ponny inte gick att ha täcke på under de första 15 åren. Satte man på hästen täcke så hängde det på en gren i hagen efter en halvtimme. Så, jo, det finns hästar som inte trivs i täcke ;)

När det gäller dålig pälssättning så är det lite sent att hjälpa till med det nu eftersom anlagen för pälsen bildas på våren någon gång. Men sedan sätter ju vissa päls senare än andra. Något jag har märkt när jag har fått hem nya hästar är att det tagit nästan två vintrar innan de fått ordentlig och tjock vinterpäls (varmblodstravare). Jag vet inte vad det berott på, men så har det varit i alla fall. Jag skulle gissa att detsamma kommer hända för din häst också :) Följ Fianors tips och öka på med protein sen vår och sen höst (för sommarpälsen då)
 
Som tröst kan jag tala om att min ponny inte gick att ha täcke på under de första 15 åren. Satte man på hästen täcke så hängde det på en gren i hagen efter en halvtimme. Så, jo, det finns hästar som inte trivs i täcke ;)

När det gäller dålig pälssättning så är det lite sent att hjälpa till med det nu eftersom anlagen för pälsen bildas på våren någon gång. Men sedan sätter ju vissa päls senare än andra. Något jag har märkt när jag har fått hem nya hästar är att det tagit nästan två vintrar innan de fått ordentlig och tjock vinterpäls (varmblodstravare). Jag vet inte vad det berott på, men så har det varit i alla fall. Jag skulle gissa att detsamma kommer hända för din häst också :) Följ Fianors tips och öka på med protein sen vår och sen höst (för sommarpälsen då)
Tack! Och jo, vi har också hittat våra täcken söndertrasade. En gång i strimlor så man inte ens såg vad som var vad. :grin:

Vi får öka lite på proteinet (han äter ingen kraft nu alls), införskaffa täcken och hoppas på det bästa. :)
 
Tack! Och jo, vi har också hittat våra täcken söndertrasade. En gång i strimlor så man inte ens såg vad som var vad. :grin:

Vi får öka lite på proteinet (han äter ingen kraft nu alls), införskaffa täcken och hoppas på det bästa. :)
När jag hade min arabhingst första vintern, så satte visst vinterpäls men inte alls i den mängd han behövde. Utan han frös något helt otroligt och fick ha riktigt supertjocka täcken både ute och inne. Jag visste ju inte om det innan och givetvis hade han en storlek som var populär och slut överallt. Så det fick bli nödlösningar med olika storlekar. Så inför nästa vinter köpte jag tidigt en hel del tjocka täcken till honom. Bara för att upptäcka att han satte en riktigt fin vinterpäls och inte frös alls. Resten av livet behövde han aldrig ha täcke.

Ska man hjälpa till med pälsen så ska det ske när kroppen börjar tillverka päls inför den kommande fällningen. Har dom börjat fälla är det försent. Normalt så börjar tillverkningen i början av augusti och strax efter nyår. Vid dessa tillfällen ökar hästens proteinbehov och får den inte vad den behöver för att "göra" päls kommer den att tappa hullet. Man behöver bara gå tillbaka här på buke och se hur många trådar det är om hästar som är tunna i januari fast dom fått samma foder och träning hela vintern.
Hullet på hästen har också betydelse och om man tittar på samma häst så får tunnare päls om den är tjock än om den är mager. Även genetiken påverkar, kallblod och ponnys får oftare tjock päls än t ex fullblod.
 
När jag hade min arabhingst första vintern, så satte visst vinterpäls men inte alls i den mängd han behövde. Utan han frös något helt otroligt och fick ha riktigt supertjocka täcken både ute och inne. Jag visste ju inte om det innan och givetvis hade han en storlek som var populär och slut överallt. Så det fick bli nödlösningar med olika storlekar. Så inför nästa vinter köpte jag tidigt en hel del tjocka täcken till honom. Bara för att upptäcka att han satte en riktigt fin vinterpäls och inte frös alls. Resten av livet behövde han aldrig ha täcke.

Ska man hjälpa till med pälsen så ska det ske när kroppen börjar tillverka päls inför den kommande fällningen. Har dom börjat fälla är det försent. Normalt så börjar tillverkningen i början av augusti och strax efter nyår. Vid dessa tillfällen ökar hästens proteinbehov och får den inte vad den behöver för att "göra" päls kommer den att tappa hullet. Man behöver bara gå tillbaka här på buke och se hur många trådar det är om hästar som är tunna i januari fast dom fått samma foder och träning hela vintern.
Hullet på hästen har också betydelse och om man tittar på samma häst så får tunnare päls om den är tjock än om den är mager. Även genetiken påverkar, kallblod och ponnys får oftare tjock päls än t ex fullblod.
Ja, det är troligtvis försent nu men det kan vara bra att veta tills nästa år. :)
 
En del hästar har väl helt enkelt bara sämre päls. Jag har fö också haft en häst som ogillat täcken :) hon var dock tvungen då hon blev så risig i kroppen utan och satte ingen päls alls vad jag än försökte med.
Det blev iaf bättre med åren, det där med att inte gilla täcken.
 
Vissa hästar har mycket tunn vinterpäls, så är det bara. Det är genetiskt och inget du kan påverka. Ofta kan man gå bakåt och se att släktingar också hade väldigt fin och tunn päls.

Min ena häst har fortfarande sommarpäls och sån vinterpäls att han skulle klarat sig utan täcke har han aldrig fått. Sätter päls i november och den är som fluffigt dun och håller honom inte varm öht.

Du får bara ställa in dig på att täcka din häst när den fryser, finns inget annat att göra. Även om du tror att han ogillar täcken så ogillar han säkert att bli iskall också. :)
 
Täcken finns ju till för just ditt dilemma - när hästens egen päls är otillräcklig - täcka.
Har fö heller aldrig mött en häst som vantrivs med täcken. Inte ens islänningar som fått sitt första som femåringar och innan dess levt mer eller mindre vilt. Där tror jag du förmänskligar din häst, om du inte köper kassa täcken som sitter riktigt dåligt är han inte rörelsehindrad på något sätt med täcke.

Ehhh nej, hade en häst som hatade allt vad täcken hette. Satte man på ett täcke så hade han garanterat krupit ur täcket på ett eller annat vis, det här hände varje gång ett täcke sattes på. Vi hittade täcken ute med alla möjliga konstellationer, från att ha ålat sig ur täcket till att total demolera dem för att bli kvitt det.
 
Ehhh nej, hade en häst som hatade allt vad täcken hette. Satte man på ett täcke så hade han garanterat krupit ur täcket på ett eller annat vis, det här hände varje gång ett täcke sattes på. Vi hittade täcken ute med alla möjliga konstellationer, från att ha ålat sig ur täcket till att total demolera dem för att bli kvitt det.

Vadå "eh neej"? Jag skrev att jag aldrig mött en häst som plågats av och hatat täcken. Trots en hel del kontakt med ohanterade slynglar som aldrig sett så mycket som en grimma.
 
Vadå "eh neej"? Jag skrev att jag aldrig mött en häst som plågats av och hatat täcken. Trots en hel del kontakt med ohanterade slynglar som aldrig sett så mycket som en grimma.
Nej men jag har mött en sådan, varför det inte utesluter att det finns den typen av hästar. Man kan alltså inte rakt av påstå att det är att förmänskliga.
 
Nej men jag har mött en sådan, varför det inte utesluter att det finns den typen av hästar. Man kan alltså inte rakt av påstå att det är att förmänskliga.

Fint, för det har jag ju heller inte gjort. "Jag tror" skrev jag, och jag pratade specifikt om TS fall. Eftersom det kommer fram att egentligen är det TS som vill ha det naturligt. Jag tror också att det finns betydligt fler hästägare som vill ge sina hästar ett så okonstlat liv som möjligt än hästar som vantrivs med att ha täcke.
 
Har fö heller aldrig mött en häst som vantrivs med täcken. Inte ens islänningar som fått sitt första som femåringar och innan dess levt mer eller mindre vilt. Där tror jag du förmänskligar din häst, om du inte köper kassa täcken som sitter riktigt dåligt är han inte rörelsehindrad på något sätt med täcke.
Men som sagt, det har jag, min första avkomma som absolut inte accepterade några täcken ens från 4 års ålder allt skulle av sas.
 
Fint, för det har jag ju heller inte gjort. "Jag tror" skrev jag, och jag pratade specifikt om TS fall. Eftersom det kommer fram att egentligen är det TS som vill ha det naturligt. Jag tror också att det finns betydligt fler hästägare som vill ge sina hästar ett så okonstlat liv som möjligt än hästar som vantrivs med att ha täcke.
Då kanske du får tänka om? :)
Jag säger att min häst ogillar täcken, och så hoppar du på mig om att jag har fel och att jag "förmänskligar" min häst eftersom DU aldrig sett en häst som ogillar täcken. Det var nästan som att du försökte förlöjliga mig för att jag påstod att min häst gillar vissa saker mer än andra. Han har visat tydliga tecken på att inte gilla att ha täcken på sig (även fast han kan finna sig med det) och jag väljer att lyssna på det så gott det går.

Min häst gillar inte heller att stå uppbunden på gången, men ska jag bara tolka hans beteende att försöka slita sig ur grimman när han fått nog som "äsch han gör bara så" för att jag annars förmänskligar honom? (senast idag slet han sönder en grimma för att det kliade på bakbenet, och sen stod han helt lugnt utan grimma. När jag sedan band upp honom igen och lämnade honom i stallet medan jag fixade på ridbanan så hittade jag honom lös igen. Då hade jag glömt spänna grimman och han bara dragit sig ur den. Allt jag behövde göra var att kalla honom till mig så kom han och jag kunde tränsa. Knappast någon panik eller så. Han bara tyckte illa om att stå uppbunden)
 
Nu går han på lösdrift och jag vill så gärna att vi ska slippa täckena så mycket det går eftersom han hatar de

Nej, jag påstår att min häst har issues med sin vinterpäls. Ge dig, tack.

Men hur ska man tolka dig för att du inte ska känna dig påhoppad menar du? Du skrev ordagrant "plågas" och "hatar täcken", sedan ändrar du dig när andra ifrågasätter hur det yttrar sig till att du vill ha honom utan för att de är skapta till det typ. Ja, så läser jag åtminstone "de har päls av en anledning". Det är för mig ett förmänskligande, att det är du som ogillar täcken men din häst som behöver dem mot din vilja. Det klart hästen kan ha olika åsikter om olika saker, men en häst som plågas är i min bok en häst utan mat eller vatten, inte en häst i ett 200grams vintertäcke i januari som annars fryser. Nu ångrade du den formuleringen i efterhand, men det var ju vad vi andra kunde utgå från i våra första svar. Ett utav mina svar i tråden har du ju tom gillat, de övriga två kan jag inte se att jag hoppat på dig så den biten får du citera.

Och jag förstår faktiskt inte vart du vill komma @Boj? Du har en häst som är undantagen att acceptera att vara täckad. Jag har inte påstått att såna inte existerar så vad är det du vänder dig emot?
 
Men hur ska man tolka dig för att du inte ska känna dig påhoppad menar du? Du skrev ordagrant "plågas" och "hatar täcken", sedan ändrar du dig när andra ifrågasätter hur det yttrar sig till att du vill ha honom utan för att de är skapta till det typ. Ja, så läser jag åtminstone "de har päls av en anledning". Det är för mig ett förmänskligande, att det är du som ogillar täcken men din häst som behöver dem mot din vilja. Det klart hästen kan ha olika åsikter om olika saker, men en häst som plågas är i min bok en häst utan mat eller vatten, inte en häst i ett 200grams vintertäcke i januari som annars fryser. Nu ångrade du den formuleringen i efterhand, men det var ju vad vi andra kunde utgå från i våra första svar. Ett utav mina svar i tråden har du ju tom gillat, de övriga två kan jag inte se att jag hoppat på dig så den biten får du citera.

Och jag förstår faktiskt inte vart du vill komma @Boj? Du har en häst som är undantagen att acceptera att vara täckad. Jag har inte påstått att såna inte existerar så vad är det du vänder dig emot?
Jag höll inte med, jag orkar bara inte bråka eller argumentera. Jag beskrev dessutom det som lite av ett skämt, att han plågas och så. Men nej, jag står fast vid att jag inte förmänskligar honom. Fast å andra sidan, det beror helt på hur man ser sina djur. Om man ser de som dumma individer utan känslor mer än "äta, sova, dricka, springa" så är det självklart att "förmänskliga". Men jag vet bättre än så. :)
 
Kom förbi den där tråden där folk tyckte det var tråkigt när TS bara försvann utan uppdatering och så bläddrade jag bland bevakade trådar i brist på annat att göra när man inte vill gå och sova, så tänkte köra en uppdatering. :D

Min häst är totalt kass på att sätta päls... haha..:rofl::meh:

Jag måste medge att jag står i ett stall där det är lite "naturligt är bäst och hästar behöver inte täcke om de är normala". Och sen är det generell kunskap här att hästar med täcke får täckena sönderbitna av de andra hästarna. Så ja, det går emot att ha täcke på speciellt såhär tidigt. Men såklart gör jag vad som behövs för hästens välmående.

Han gick naken fram tills ett par veckor sedan. Fri tillgång på mat, stor ligghall med mycket gosig halm, valfritt att gå in i skogen eller på den mer öppna delen av en enorm hage (öppna delen är ändå omgiven av skog så det blåser inte rätt in) och ja, bra förutsättningar för att klara sig. Allt som har hänt pälsmässigt är dock bara fluffiga öron, päls på mulen och lite, lite tätare päls. Inte nog dock då jag tog in en häst för ett tag sen som spände svansen mellan benen (och lyfte den upp på sidan av rumpan), hade väldigt ont i musklerna och spände sig. Inget fel på humör eller allmän tillstånd så när man borstade och så (han är världens positivaste häst så öronen framåt, positiv och allmänt söt), men jag tog ut honom på en promenad för att få upp kroppstemperaturen. Han slog mycket med svansen och var allmänt irriterad på "något", testade trava lite för att jogga igång honom (jag sprang alltså bredvid) och han blev betydligt mer påverkad. Kickade/bockade och slängde med huvudet bakåt rumpan, visade tydligt att han hade ont eller obehag och ja... ingen glad häst.

Efter promenaden fick han stå inne en stund med ett fleecetäcke, blev lite bättre och så skickade jag ut honom med ett 80g täcke. Fungerade fint fram tills igår när jag fick in en häst som lyfte sådär på svansen igen och var allmänt stel där bak. Inte alls lika tydligt som förr, men han visade symtom för att ha frusit. Sen hade hans kompisar i hagen också slaktat svanslappen (eller vad heter det på täcket? haha) så därför fick han också byta till ett lite tjockare täcke med halvhals (måste ligga mellan 100-200g eftersom det var tjockare än 80g men inte lika tjockt som det som är 200g) i alla fall medan vi tar hem och lagar andra täcket. Hoppas han klarar sig med det här täcket några veckor, helst månader, nu. :)

Det är ju lite dilemma också, jag vill ju att han ska sätta bättre päls men samtidigt vill jag inte att han fryser. Blir nästan så att jag vill flytta tillbaka till gamla stallet med ursäkten att det blir jobbigt med lösdrift och täcken. ;) (ursäkt eftersom jag älskade mitt förra stall, men hästen är betydligt lugnare på lösdrift och han trivs säkert bättre såhär... bättre träningsmöjligheter här också. Aja det är lite OT men ändå)
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 119
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 550
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 705
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 216
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp