Djursjukskötare - hur ligger det till?

steve

Trådstartare
Jag har mina funderingar på att söka djursjukskötarprogrammet i skara till hösten.
Det jag funderar lite över är för det första lönen: Jag pratade med en djursjukskötare på en ATG-klinik där hon berättade den rent ut sagt urusla lönen de får, runt 18-20', och då har hon ändå jobbat med detta i flera år. Kommer det även bli så för min del även fast jag utbildar mig i 3 år och blir legitimerad? Känns så fruktansvärt onödigt att ta studielån när man knappt kan betala tillbaka.

Jag läste även på st*dentum att det krävdes "lägsta meritvärde 19.33", menas det då att jag bör ha minst 19.33 i snitt från mina gymnasiebetyg eller kan jag ha lägre, säg 18,8, och sedan lägga till ett meritpoäng om jag läst exempelvis Ma E?

Är det någon som gått klart denna utbildning? Vad händer efter examen?
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Jag har mina funderingar på att söka djursjukskötarprogrammet i skara till hösten.
Det jag funderar lite över är för det första lönen: Jag pratade med en djursjukskötare på en ATG-klinik där hon berättade den rent ut sagt urusla lönen de får, runt 18-20', och då har hon ändå jobbat med detta i flera år. Kommer det även bli så för min del även fast jag utbildar mig i 3 år och blir legitimerad? Känns så fruktansvärt onödigt att ta studielån när man knappt kan betala tillbaka.

Jag läste även på studentum.se att det krävdes "lägsta meritvärde 19.33", menas det då att jag bör ha minst 19.33 i snitt från mina gymnasiebetyg eller kan jag ha lägre, säg 18,8, och sedan lägga till ett meritpoäng om jag läst exempelvis Ma E?

Är det någon som gått klart denna utbildning? Vad händer efter examen?

Lönen är usel, ja! Hur den kommer att utvecklas i avtalen framöver nu med legitimeringen är ju svårt att sia om men första avtalet som kom ut efter att de nya reglerna införts så hände det absolut ingenting lönemässigt för att man är legitimerad jämfört med olegitimerad.

Gällande intagningspoängen och dess regler kan jag inte uttala mig om.

Vad man gör när man gått klart utbildningen? Börjar jobba! :p För det är en sak som är säker, jobb finns det när man gått utbildningen.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Lönen är ingen höjdare. Kommunal har som slutlön lägre lön än vad jag har idag. Jourersättning kan höja lönen.
Jag tror att djursjukskötarna behöver att fack som kan lyfta frågan med lön särskilt nu när utbildningen är längre.
Jobb finns det gott om. Så det är bara att börja jobba när du är färdig. Jag har aldrig behövt vara utan jobb efter min utbildning och då bor jag ändå i en del av landet som inte har veterinärer i varje gathörn. ;)
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

delvis kl

Skönt att det fanns en positiv aspekt i alla fall - att man lätt får jobb efteråt ;) Är det kontakter via praktik eller hur gick det till?

Har ni någon gång ångrat er att ni pluggat till detta med tanke på den dåliga lönen, eller är det så fantastiskt roligt som jag tycker att det verkar?

Kan man välja att inrikta sig på exempelvis häst?
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Min dröm är ändan sedan jag var ett litet flickebarn att få utbilda mig till djursjukvårdare och jobba på hästklinik, men mina betyg sätter käppar i hjulen :cry: Och jag är nu 21 år och kan fortfarande inte släppa det ;) Har suttit hemma sedan jag tog studenten och "tjurat" :angel:

I vilket fall som helst så snittet ligger på 19,33 för att komma in på utbildningen, sedan finns det ju meritpoäng, max 2,5 får man lägga till, så du behöver inte ha 19,33 när du gick ut gymnasiet för att komma in, utan hade du låt oss säga 17 när du gick ut så har du 19,5 när du lagt till dina meritpoäng, och vad gäller djursjukvårdare så är det områdesbehörighet 15
(sök på google)
En fördel är om du gick naturbruk som gymnasie linje, då är det bara att välja och vraka bland meritpoängen :) Jag gick naturbruk och kommer upp i ynka 16,5 när jag lagt till mina meritpoäng, totalt värdelöst.
Tänk om jag bara vetat hur viktig skolan igentligen var och tagit det på allvar, fy vad jag ångrar mig!
Och ens försöka sig på att skriva 1,6 på högskoleprovet som man också kommer in på, är lika sannolikt att gör som att kunna cykla till månen, hahaha!
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Det är nästan bara att ringa dit man vill jobba och säga att man har utbildningen så har man jobb. Men absolut är där man gör praktik en bra ingång om man trivdes där.

Det går inte att göra någon inriktning annat än i sina arbeten där man fritt väljer ämne, i övrigt är utbildningen lika för alla. Legitimeringen bygger på att alla som examineras har samma grundkunskaper, ungefär som för sjuksköterskor.

Dessvärre är det ju att man tycker att det är så otroligt roligt som lönerna kan hållas så låga som de göra. Arbetet bedöms fortfarande vara av "välgörenhet" och vill man bli extra duktig, tar extra ansvar så gör man det med betalning i att det ger en något personligen att göra det. Visst finns det de kliniker som ger lite högre löner än avtal men de flesta kör enligt avtal, rakt av.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

De som jobbar kommunalt inom samma yrke eller hur menar du? Var jobbar du? (om man törs fråga det :o)

Djursjukvård är privat (möjligtvis stiftelse för en del) sånär som distriktveterinärerna men vår yrkesgrupp tillhör kommunal som facklig organisation och därav går vi på Kommunals avtal.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Kan man välja att inrikta sig på exempelvis häst?

utbildningen är på både smådjur och häst. Det finns mer jobb på smådjurssidan. Min dröm var att jobba med häst, men under utbildningen kom jag fram till att det är helt ok att jobba med smådjur. Om du inte får jobb på någon av de större djursjukhusen är hästjobbet ganska enahanda.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Jag frågade SYO-konsulenten när jag gick i 9-an, vilka linjer jag kunde välja för att få gymnasiekompetens. Hon sa att det var gymnasiekompetens på alla då.
Så jag sökte Enskede Gårds Djurvårdslinje (2-årigt plus 1 år som man kunde gå om man ville).
När jag hade börjat gymnasiet och lärt känna klasskompisar osv, så visade det sig att det inte alls var gymnasiekompetens! :devil::eek: Väldigt långt från gymnasiekompetens :cry::crazy:
Dumt nog så böt jag inte till något annat gymnasium, och det har jag fått ångra sen dess..
Läste in några ämnen på komvux men det är mkt kvar att läsa för att få full gymnasiekompetens etc.. :crazy:
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

18-20 000 tycker inte jag är jättedålig lön, känns som att det är där de flesta människor hamnar. Du har inte högre än om du tex jobbar som undersköterska vilket väl motsvarar djursjukskötare. Sen kan man diskutera lönen i jämförelse med andra jobb som är välbetalt, vad gör att en elekrikers arbete är mer värt än någon som vårdar i någon form?

Tänk också på att den lönen är räknat utan OB, som djursjukskötare kommer du ha mycket helger och kvällar och då har du OB ersättning vilket brukar höja lönen med ett par tusenlappar.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

du menar högskolebehörighet va? ;)
och din syo har rätt i att alla gymnasielinjer har högskolebehörighet, men enbart basicnivån, vill man in på en linje som kräver mer än a-ämnen (som nästan de flesta gör) måste man läsa in ämnen på komvux eller annat sätt
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Jag sökte 2009 med 18,08 och hade inte en chans att komma in. 2009 var det drygt 1800 sökanden. Jag var nummer 300-någonting i kön. :D Nu är det väl tur för mig att jag sökte för att det är ett yrke jag kan tänka mig, men det är inte högsta drömmen, så jag blev inte helt knäckt.

Det är svårt att komma in, och man ska bara söka om man verkligen VILL bli djursjukskötare. (Säger jag i efterhand. :angel: )
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Min dröm är ändan sedan jag var ett litet flickebarn att få utbilda mig till djursjukvårdare och jobba på hästklinik, men mina betyg sätter käppar i hjulen :cry: Och jag är nu 21 år och kan fortfarande inte släppa det ;) Har suttit hemma sedan jag tog studenten och "tjurat" :angel:

I vilket fall som helst så snittet ligger på 19,33 för att komma in på utbildningen, sedan finns det ju meritpoäng, max 2,5 får man lägga till, så du behöver inte ha 19,33 när du gick ut gymnasiet för att komma in, utan hade du låt oss säga 17 när du gick ut så har du 19,5 när du lagt till dina meritpoäng, och vad gäller djursjukvårdare så är det områdesbehörighet 15
(sök på google)
En fördel är om du gick naturbruk som gymnasie linje, då är det bara att välja och vraka bland meritpoängen :) Jag gick naturbruk och kommer upp i ynka 16,5 när jag lagt till mina meritpoäng, totalt värdelöst.
Tänk om jag bara vetat hur viktig skolan igentligen var och tagit det på allvar, fy vad jag ångrar mig!
Och ens försöka sig på att skriva 1,6 på högskoleprovet som man också kommer in på, är lika sannolikt att gör som att kunna cykla till månen, hahaha!

Jag skötte mig ganska bra i skolan så jag lyckas komma upp i 18,8 utan meritpoängen. Jag har ju tyvärr dålig koll på vad som meriteras, jag gick natur/teknik men läste mer matte och fysik än vad som behövs, men det känns som att det kankse inte ger meritpoäng? Har inte läst alls några "naturbruksämnen".. :( Jag skulle behöva plugga Biologi A däremot, annars har jag full behörighet.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Det var det jag tyckte lät konstigt, eftersom jag var säker på att det var privat. :p Det är konstigt, jag har mer förståelse för att sjuksköterskejobb och liknande som faktiskt ägs av landstinget måste hålla lönerna nere av diverse anledningar (egentligen är det väl inte förståeligt men du förstår vad jag menar) men ett privatägt företag måste ju ha lättare att höja lönerna till sina anställda? Det är ju jättemånga som vill blir veterinärer också, varför sänks inte lönerna till dessa isåfall?
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Absolut, sjuksköterskejobben är inte heller välbetalda direkt så det är väl jämförbart. Jag tänker mer på exempelvis ingengörslinjerna som in princip alla kan gå, som också är på 3 år där man får betydligt mer betalt efter examen.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Egentligen är jag inte helt 100% säker på att jag vill, men det är ett jobb som jag VET att jag skulle tycka var roligt. Har även kikat på andra utbildningar men jag har så svårt att föreställa mig om det är kul eller inte.. Kliniker har man ju vart vid ett antal gånger med hästar, katter och andra djur och det är en miljö jag verkligen trivdes i. :laugh:

Har en liten fundering till, kan man jobba som något annat när man är utbildad djursjukskötare? Tänker exempelvis på djurskydd, i park osv.
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Kommunal har rusktigt dåligt OB.

Det är bara att stega in på närmsta ICA så tjänar du bättre, spec om du lägger till någon kväll och helg.

18-20.000kr före eller efter skatt?
 
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

18-20 000 tycker inte jag är jättedålig lön, känns som att det är där de flesta människor hamnar. Du har inte högre än om du tex jobbar som undersköterska vilket väl motsvarar djursjukskötare. Sen kan man diskutera lönen i jämförelse med andra jobb som är välbetalt, vad gör att en elekrikers arbete är mer värt än någon som vårdar i någon form?

Tänk också på att den lönen är räknat utan OB, som djursjukskötare kommer du ha mycket helger och kvällar och då har du OB ersättning vilket brukar höja lönen med ett par tusenlappar.

Men att jämföra med undersköterskor som inte har tre års studielån är inte riktigt relevant.
Det är ju inte alla ställen som har jour med vad det innebär i OB. Och jag säger som Lill-sis. Det är skitbetalt i jämförelse med andra yrken på obekväm arbetstid.

Jag vill också poängtera att jag inte vill jämföra olika yrkens betydelse mellan varandra. Undersköterskor gör ett fantastiskt jobb och ska självklart ha bra betalt. Men nu när man har gjort utbildningen för djursjuksköterskor till en treårig högskoleutbildning hoppas jag att lönen följer efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Djursjukskötare - hur ligger det till?

Jag håller med..

Före skatt. Kollade statestik och där var 20.000kr medel.. men statestik stämmer ju inte alltid heller. Hur som helst är det dåligt betalt enligt min mening när man pluggat i 3 år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp