• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare maria_mu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 139
M

maria_mu

Jag drömmer egentligen om att bli djursjukvårdare, men det är ju så otroligt svårt att komma in på skara!!
Så... min plan B är att läsa Djurskydd och etologiprogrammet på SLU. :bump:
Någon som har gått den/ hört något om utbildningen?
Eller finns det rent av någon som jobbar med det här?
Hur är det, finns det jobb och vad innebär jobbet egentligen?

Sv: Djurskydd

Ååå vi har precis samma planer!!!
Drömmer också om att bli djursjukvårdare, men intagningen ligger väl på 19.13 eller nåt liknande:S
Om jag sätter högsta betyg i allt i år (sista året på gymnasiet) når jag kanske 18.75 i snitt. Känns såååå surt att betygen ska vara så höga!
Men funderar också på etologiprogrammet annars.
Jag vill jobba i närkontakt med djur, frågan är väl om etologiprogrammet är rätt då? :S

Är sistaårsstudent på EoD i Skara.

Det är det bästa val jag gjort hittills i livet! Jag trivs super, med såväl utbildningen som lärare och klass.
De har gjort om programutformningen sedan jag började, så nu är det mer praktiskt än vad vi hade. Tror det är ännu bättre!

Om man vill arbeta nära djur är det svårt att säga vad man ska välja. Det beror ju på hur man vill jobba med djur. Jag, som ska bli etolog, vill arbeta med att förbättra djurmiljöer och utbilda djurägare (ffa med fokus på djurpark blir det nog), utveckla berikningar och utvärdera befintliga hägnmiljöer.

Tog examen från EoD-programmet förra året. Jag läste utbildningen andra året den gick så nu är den nog ännu bättre ;)

Utbildningen ger en bra grund att stå på när man vill ut och jobba med djur i olika former. De som har tagit examen jobbar t.ex. som djurskyddshandläggare, djurskötare, zoo-lärare på djurpark, lärare på naturbruksgymnasier m.m.

Själv har jag valt att läsa vidare och fördjupa mig inom kognition.

/Em

kan ju börja med att säga att antagningspoängen till skara ligger på 21,3 / 21,8. så det är högsta betyg och extrapoäng som gäller, dvs omöjligt för oss vanliga dödliga:(
jag är nästan säker på att jag ska söka EoD programmet, och är sugen på jobb som just djurskyddshandläggare.
Hur är det att jobba som det egentligen, får man testa på det under utbildningen eller hur funkar praktiken?
är det pratiska övningar på skolan eller kommer man ut till olika företag och testar kunskaperna IRL?

många frågor, men det känns som att man måste vara säker på att man verkligen vill bli det man pluggar till, att man inte väljer fel.

även jag har samma plan! måste bara läsa in dom 6 ämnen jag inte har för att få rätt behörighet först, så ska jag söka till nästa år :laugh:

Varför inte kontakta närmsta Länsstyrelse för att höra om du kan få komma på ett arbetsplatsbesök hos djurskyddshandläggarna?

Arbetet som sådant kan ju vara väldigt byråkratiskt, och är man inte beredd på det är det nog lätt att bli frustrerad.

Vart i Sverige bor du? Kanske kan höra om du kan komma på studiebesök hos någon av mina gamla kursare. PM:a om du är intresserad ;)

/Em

Senast ändrad:

jag är nästan säker på att jag ska söka EoD programmet, och är sugen på jobb som just djurskyddshandläggare.
Hur är det att jobba som det egentligen, får man testa på det under utbildningen eller hur funkar praktiken?
är det pratiska övningar på skolan eller kommer man ut till olika företag och testar kunskaperna IRL?

många frågor, men det känns som att man måste vara säker på att man verkligen vill bli det man pluggar till, att man inte väljer fel.

Man gör praktik under utbildningen hos någon länsstyrelse.

Man ska vara medveten om att det är lika mycket kontakt med människor som med djur i yrket. Enligt min mening borde man läsa psykologi/beteendevetenskap under utbildningen eftersom många av de djurhållare man åker ut till har hamnat i en ohållbar livssituation för egen del, och de kan därför inte heller sköta sina djur. Jag har själv arbetat på akutpsyk ett år för länge sedan, och jag kan säga att jag har en hel del nytta av vad jag lärde mig då nu när jag jobbar som djurskyddsinspektör. Brinner man för djur och vill göra någon nytta för dem så rekommenderar jag att man väljer yrket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 522
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 063
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka