Djurskyddsregler för hästar beslutade

(SvRF)
Social kontakt med artfränder, andra flockdjur eller människor. Möjlighet till daglig fri rörelse och max 16 timmar uppbunden i spilta per dygn. De nya hästhållningsregler som Djurskyddsmyndighetens styrelse nu har beslutat har fler funktionskrav och längre övergångstider än tidigare remissförslag, skriver Djurskyddsmyndigheten i ett pressmeddelande.

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=90046&x=1&a=920230
 
Sv: Djurskyddsregler för hästar beslutade

Och SvRF är lika gnälliga och kontraproduktiva som vanligt när det kommer till att hästarna ska ha det bra...

Om Agneta Wulff så önskar så kan man säkert förbjuda spiltor rakt av istället för att mildra övergången från en uppstallningsform som hör hemma på den tiden vi hade statare och folk som bodde i kojor.
 
Sv: Djurskyddsregler för hästar beslutade

:angel: Jag har för mig att hästar är ett flyktdjur? Det var dom sist jag kollade iaf, men vi har ju säkert fått bort mycket av hästens instinkter. Men min poäng är: Hur naturligt är det för ett flyktdjur, en häst i detta fall, att stå med huvudet in i en vägg, totalt sårbar med hela kroppen? Och hur bra är det för en häst att inte kunna röra sig under 16 timmar? Hur mår hästarnas ben? Jag ser bara nackdelar med spilta, men det är ju min åsikt förstås...:confused:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På söndagseftermiddagen lyfte de första svenska OS-hästarna från Amsterdam. http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=1139859
Svar
2
· Visningar
824
Senast: CeciliaW
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Fredagen 18 april kl. 13:00 kommer det att ordnas en arrangörsträff i samband med de nationella ponnytävlingarna i Ljungby...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Vid förbundsstyrelsens senaste möte utsågs en rad nya ledamöter för 2008-2009 i olika utskott, styrelser och kommittéer...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) På torsdagen intog ridinstruktörer från hela landet Göteborg Horse Show. Svenska Ridsportförbundet anordnade Ridinstruktörernas...
Svar
0
· Visningar
659
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp