Do and don'ts med nya hästen.

Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Halloj!

Jag har själv ridit Novacape (som hästen heter). Jobbar hos den tränare som har haft honom sen han var åring. Mycket trevlig och snäll individ som behöver en snäll men bestämd hand. Går alldeles utmärkt att rida i god form och är/kan vara med rätt ryttare ett lovande ämne i dressyr.

Lycka till och ta hand om den lilla gullebjörnen!

/Madeleine


Brukade inte alla Nova hästarna hamna hos Carina, när de ska säljas eller göras av med. Och för den delen även innan de kommer till Täby hehe.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Ha! Nu är jag tillbaka från sthlm! Novacape var en JÄTTE-trevlig häst på alla sätt och vis och han kommer hem till mig efter nyår!!
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Grattis!!!

Har hört positivt om den också!

Lycka till!
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Oja. Dom skickade iväg mig med dom andra ryttarna med meningen "Han kan vara lite pigg, han har stått ett tag".. Och jag med hjärtat i halsen och spänd som en fiolsträng trodde att jag skulle åka av och bli nedtrampad i täbyleran, men ICKE! Han var en gentleman tom när vi mötte betonglastare.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Som alla säger så ska man ju inte ställa av fulblodet. Men jag tycker inte heller att du ska jobba för mycket med longering (det är ju inte bra) eller vid hand då energin också sammlas väldigt mycket och dom blir´heta. Med min har jag ridit en del galoppintervaller i skogen på en väg och det har gjort att hon lugnade sig, hon fick jobba sig svettig och bli av med energi, vilket behövdes för att hon inte skulle hetsa upp sig i paddocken osv.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Brukade inte alla Nova hästarna hamna hos Carina, när de ska säljas eller göras av med. Och för den delen även innan de kommer till Täby hehe.

:confused: Hästen kom tidigare ifrån Carina/Eskilstuna för att tränaren hade för få hästar till antalet anställda. ( Jan -04) om inte jag inte minns helt fel :angel:
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag håller med dig.
För att förtydliga ( med risk för att jag som vanligt varit lite otydlig tidigare ;) ) Menade jag inte heller, när jag skrev det att man BARA skulle jobba markjobb/ häst vid hand med djuret, MEN att det är viktigt att mixa in det arbetet... om inte annat för att connecta lite häst o människa...lära känna varandra liksom :D
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

:confused: Hästen kom tidigare ifrån Carina/Eskilstuna för att tränaren hade för få hästar till antalet anställda. ( Jan -04) om inte jag inte minns helt fel :angel:



Ah okej han har varit hos Carina i en tidigare omkom och sen fick han komma tillbaka i galoppträning? Ah tyckte iallafall att jag såg några Nova hästar där sist iallfallmoch dessutom ett par hästar som har stått hos Tommy men inte är Nova hästar. Många yngre dessutom.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag MÅSTE bara få skryta lite! Vi har iofs bara varit ute och turridit ännu. Men allt går så klockrent. Han står still på långa tyglar utan att någon håller i när man kliver upp. Inte alls rädd för älgar, rådjur, fallande träd, eller skogsavverkare. In och ut ur hagen: inge problem. Allt "mellanspel" flyter på fantastiskt bra!

När jag kommit igång med ridningen så ska jag skryta om den biten åxå!

;)
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jag MÅSTE bara få skryta lite! Vi har iofs bara varit ute och turridit ännu. Men allt går så klockrent. Han står still på långa tyglar utan att någon håller i när man kliver upp. Inte alls rädd för älgar, rådjur, fallande träd, eller skogsavverkare. In och ut ur hagen: inge problem. Allt "mellanspel" flyter på fantastiskt bra!

När jag kommit igång med ridningen så ska jag skryta om den biten åxå!

;)

Men det är ju ett FULLBLOD:idea: vad hade du väntat dej? :rofl: :rofl: Det där är självklarheter :idea:

Kul att du är så nöjd!! :bow:
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

tänkte just säga detsamma. Min häst jag hade som hade stått på täby var inte rädd för någonting i hela världen! :D
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

:Du han är sååå fin jag pratade med ägaren i somras och tänkte köpa honom mkt snygg. Då han var i Göteborg och sprang men han kom in halt efter loppet så la jag ner det. Men han blir en riktigt fin ridhäst och har en mkt trevlig far som ger bra hopphästar.
Låt han gå i hagen men glöm inte fodra honom 3-4ggr omdagen så han inte faller ur.Du behöver inte ge havre men mkt korn och vete och hö fritillgång.rid som vanligt men harva inte runt på volten 5dar iveckan för han har inte dom muskleran och kan då lätt få ont bla i ryggen. Vi rider dom flesta fullblod med långa läder men dom är inte vana att ridas med sätet på samma sätt som ridhästarna och är därför lite känsligare.Lyck till;) :banana: :d
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Varför skulle den inte få havre:confused:

Vilka hopphästar känner du till efter spectacular tide? Jag är intresserad av hans avkommor efter att ha sett honom live.

Bra gång och storlek och om de kan hoppa också:d Han är ju inte riden sen han kom till Sverige så hans egen förmåga vet man ju inget om.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Jodå. Han är ute i hagen med kompis varje dag. Och konstant tillgång på hö dyngnet runt. Han har redan gått upp lite. (Och börjat sätta vinterpäls).
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

*Varning för att "allt" normalt kan vara farligt! Barnvagnar, gångstavar, naturen, trafik som lastbilar, bussar, traktorer osv.., pressenningar...*

Jag tycker att det är precis tvärtom.
Jag red en ung f.d. galoppör som kom direkt från Täby förut och hon fick nästan alltid agera "täthäst" när man red ut om man skulle passera nåt "läskigt" (så som barnvagnar, djupa diken, åar, traktorer o.s.v.). Hon hade inte heller några problem med att gå sist.
 
Sv: Do and don'ts med nya hästen.

Min förra tuffing (bla fd derbyhäst) och jag blev en gång jagade av en ilsken älg när vi kom in på reviret (En åker som låg i träda sen flera år). Först sprang han (eftersom kompisen vi red med flydde) sen stannade han när jag bromsade upp honom och vände upp mot älgen :eek: älgen blev så paff att den tvärstannade och när hästen klev emot så vände den och flydde och min häst ville dra iväg efter och visa vem som ägde den åkern:mad: Jag lät honom galoppera efter några meter för att han skulle fatta att han vunnit:p

Efter det hände det alltid när vi såg älgar at han ville iväg till dem, och jaga dem:angel: . Vår granne hade tjurar som ibland rymde över i vår hage och även dem hjälpte han till att jaga ut. :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp