Dollarn vs. Kronan

Gentemot den svenska kronan har dollarn ju redan stärkts, och det är väl på gott och ont för svensk ekonomi. För oss som gillar att resa blir det dyrare, men för industrin blir det väl bättre eftersom exporten ökar om svenska kronan är svag.

Sen är det ju vanskligt i år med presidentval etc. Vem vet vad som händer med dollarn med en annan president som tar andra beslut?
 
Hur tror ni Coronakrisen kommer påverka dollarkursen?

Den falskt starka valutan dollarn vinner alltid i förhållande till slaskvalutor.

Huruvida man gynnas som exportföretag i hög utsträckning beror mycket på hur kostnadsbilden ser ut, har man mycket kostnader definierade i dollar blir det inte så gynnsamt.
 
Hur tror ni Coronakrisen kommer påverka dollarkursen?
Kronan har redan försvagats gentemot dollarn under Coronakrisen. Större valutor brukar gå starkt i kristider medan mindre valutor som SEK brukar sjunka i värde.

Hur Sveriges ortodoxa coronastrategi faller ut lär påverka.
 
Läste i NYT (tror jag det var) att faran är att för första gången är dollarn inte default valutan eftersom det svänger så mycket med Trump och den amerikanska ekonomin. Dock har ingen valuta tagit dess plats. Vilket gör den globala ekonomin ännu mer osäker.
 
Läste i NYT (tror jag det var) att faran är att för första gången är dollarn inte default valutan eftersom det svänger så mycket med Trump och den amerikanska ekonomin. Dock har ingen valuta tagit dess plats. Vilket gör den globala ekonomin ännu mer osäker.

Ha ha

Om någon på riktigt tror att det har med Trump att göra.
 
Ha ha

Om någon på riktigt tror att det har med Trump att göra.

Inte enbart Trump men hans agerande om hur han handskas med Corona gör ekonomer världen över stressade. Sedan med presidentvalet i november blir valutamarknaden ännu mer skakig. USA är en konsumerande ekonomi (världens kanske störtsta) och får de inte igång konsumtionen - och då talar jag inte om hårfrisören i N Dakota utan de stora delstater USA lever och dör med. NY, California, Texas mfl och hamnar i en extrem lågkonjunktur då påverkar den globalavalutamarknaden enormt. Så länder vill ha en annan mer långvarigt stabil och säker valuta att tex låna i för de enorma krispaket som de sätter in.

Som sagt det är inte alla som är överens men USA har förlorat default valuta statusen eller är på väg att göra det.
 
Ungefär i mitten på mars blev corona-pandemin verklig på riktigt i västvärlden.
Se'n dess, och fram till nu har dollarn och kronan i princip inte rört sig alls mot varandra.
Innan dess var det betydligt större svängningar valutorna emellan.
Det gäller inte bara USD och SEK, utan även EUR och GBP.

Vad som händer i framtiden ingår inte i detta inlägg.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag undrar om ett privatlån kan påverka mig i mina fortsatta studier, där jag alltid tar fullt CSN. Om jag har tolkat det rätt så...
Svar
1
· Visningar
373
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Läste i Sydsvenskan om att en 14-åring dömts att betala ett skadestånd på 1,3 miljoner. Hur funkar det rent praktiskt? Hur betalas...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Samhälle Har eran syn på Tesla ändrats? Kommer Tesla ge sig tror ni? Hur lång kommer det gå innan en lösning hittas om det blir en lösning.
Svar
6
· Visningar
694
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
835
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp