- Svar: 20
- Visningar: 2 205
Är det rätt eller fel att slipa tänder på hästar? Den frågan har prövats i en rättegång i Blekinge tingsrätt. Domen dröjer dock till den 13 september.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De fick väl samma osmakliga hö. Våra hästar ca 25 st ratade ett hö som var helt olika det grova de fått tidigare.Det var ju rätt intressant att fler än de behandlade hästarna slutat äta samtidigt tycker jag. Och att veterinärer vittnat om att arbetet är bra utfört.
De fick väl samma osmakliga hö. Våra hästar ca 25 st ratade ett hö som var helt olika det grova de fått tidigare.
Tandraspning mm ska ske av utbildad tandläkare!
Det finns bara en utbildning i Sverige för att bli hästtandläkare. Tandhygienist osv finns det flera olika utomlands.Men är alla utbildningar ens bra?
Fast var det en häst tandläkare nivå tre som kollat? Eller bara en "vanlig" veterinär?Det var ju rätt intressant att fler än de behandlade hästarna slutat äta samtidigt tycker jag. Och att veterinärer vittnat om att arbetet är bra utfört.
Fast var det en häst tandläkare nivå tre som kollat? Eller bara en "vanlig" veterinär?
Men är alla utbildningar ens bra?
Nej. Problemet är att iom att tandutbildningarna i USA tillhör samma förening så klumpar svensk lag ihop den som är på 3-5 år(3 år för basic examen för normala fall och 5 år för att göra svårare saker) med de som är på några veckor.
Den på 3-5 år är en veterinär som varit/är ansvarig för USAs landslag som tagit fram.
Sen pågår det en konflikt mellan de som är ansvariga för att utbilda Svenska vet på tänder gentemot de som gått långa skolan i USA.
I Sverige har vi en skola som jobbar enligt att varje gång man raspar förkortar man hästens liv med ett år.
Det är rätt märkligt iom att de som gått långa skolan i USA gjort biomekaniskt korrekta munjobb i mååånga, många år inte blivit med hästar som måste tas bort i förtid pga inga tänder kvar. Dvs det stämmer inte.
Utomlands jobbar många mer som de som gått långa skolan i USA. Bl.a. utbildar man veterinärer så på vissa ställen. Den utbildningen görs då av de som gått långa skolan i USA. De som gått 5 år får examinera och utbilda.
Och försäkringsbolag har insett att biomekaniska munjobb ger minskade andra veterinära problem och kan tom ge bidrag till det som del i rehab.
Här ligger Svenska tandvården efter.
Vi skickade förrförra veckan 2 elitryttares hästar till tandis som gått långa skolan i USA, 5 år och utbildar vet i tex Tyskland. Båda hästar har innan varit extremt utåtagerande och flippat ur och blivit farliga. Några av de bästa ryttarna vi har till problemhästar vägrade jobba med dem. Ett besök hos tandis som kunde hjälpa dem med biomekaniskt munjobb och båda hästar är fullt ridbara redan. De här hästarna har då varit hos välrenommerade veterinärer, givetvis. Men de kan inte med svensk utbildning hjälpa såna hästar nog.
Tandtekniker tror jag det stod?
Varit hos välrenommerade svenska veterinärer eller välrenommerade svenska veterinärer som också är utbildade hästodontologer?
Som jag förstått de veterinärer med full svensk vidareutbildning på hästens mun, så är det precis biomekamisk funktion de har för ögat. Men de korrigerar bara det som behövs.
Jag kan inte skillnaden mellan tandteknikerutbildnongarna utlomlands, men har sett hästarna som blivit helt nedslipade.
Fast var det en häst tandläkare nivå tre som kollat? Eller bara en "vanlig" veterinär?
Finns det en sida med dessa som kan göra biomekaniska jobb?De har varit hos hästodontologer och vet med vidareutbildning på tänder.
Hur såg de helt nedslipade ut?
De i Sverige med odontologiutbildning gör inte biomekaniska munjobb.
Vi stöter ofta i jobbet på hästar som har låst käkfunktion pga felaktigt balanserade tänder. Och i mångas fall leder det till explosivt beteende, stress och om det går långt nog smärtproblematik i resten av kroppen.
Hästen ska kunna röra sin käke ca 4 cm i sidled. Om du håller på nosryggen och under hakan ska det kunna glida lika lätt som ett curlingklot på is. Gör det inte det har man inte korrekt balanserade tänder.
När man ställer en häst i nacken måste den kunna skicka ut sin käke åt motsatt håll. Det går inte om inte tänderna är korrekt.
Man behöver inte slipa en massa varje gång om man balanserar rätt.
Man får heller inte återkommande hakar om man balanserar rätt.
Och man får mer sällan magsår etc om hästen har optimal tuggförmåga.
Min sambo har jobbat med de som gått 5 år i ca 20 år nu i olika rehabteam. Inga hästar har behövts tas bort i förtid pga förbrukat tandkapital. Däremot har de kunnat bota en del utdömda med diffus smärtproblematik.
De i Sverige med odontologiutbildning gör inte biomekaniska munjobb.
[...]
Man behöver inte slipa en massa varje gång om man balanserar rätt.
Man får heller inte återkommande hakar om man balanserar rätt.
Finns det en sida med dessa som kan göra biomekaniska jobb?
+1 på den frågan. Har en (vuxen, helt orörd/outbildad/ej riden) häst som verkar ha ordentliga hakar och ofta "fnular" med munnen. Han ska få sin mun kollad men jag inser att jag själv kan för lite. @tuaphua du råkar inte ha några bra artiklar eller sidor att rekommendera? Jag kan googla så klart men jag vet knappt själv vad jag ska leta efter...
Finns det en sida med dessa som kan göra biomekaniska jobb?