Dom dröjer i mål om tandraspning

Det var ju rätt intressant att fler än de behandlade hästarna slutat äta samtidigt tycker jag. Och att veterinärer vittnat om att arbetet är bra utfört.
De fick väl samma osmakliga hö. Våra hästar ca 25 st ratade ett hö som var helt olika det grova de fått tidigare.

Nu har vi inte hela bilden, men utifrån informationen så verkar de vilja ha en syndabock. Om man önskar tandvård till sina hästar så bör man vända sig till någon som har samma filosofi angående tandvård som en själva. Uppenbarligen så är det ingen enighet kring att hästarna farit illa och det kan finnas andra förklaringar till att de slutat äta till och med troligare i och med att fler hästar inte åt.

En tanke till, om detta är en yrkesverksam person som dagligen behandlar hästar utan några större anmärkningar utom här så borde det vara i stort sett omöjligt att göra missar med 5 av 5 hästar. Okej att någon/några kan vara svårbehandlade och få bieffekter men alla fem låter inte troligt.

Men är alla utbildningar ens bra?

Nej. Problemet är att iom att tandutbildningarna i USA tillhör samma förening så klumpar svensk lag ihop den som är på 3-5 år(3 år för basic examen för normala fall och 5 år för att göra svårare saker) med de som är på några veckor.
Den på 3-5 år är en veterinär som varit/är ansvarig för USAs landslag som tagit fram.

Sen pågår det en konflikt mellan de som är ansvariga för att utbilda Svenska vet på tänder gentemot de som gått långa skolan i USA.
I Sverige har vi en skola som jobbar enligt att varje gång man raspar förkortar man hästens liv med ett år.
Det är rätt märkligt iom att de som gått långa skolan i USA gjort biomekaniskt korrekta munjobb i mååånga, många år inte blivit med hästar som måste tas bort i förtid pga inga tänder kvar. Dvs det stämmer inte.

Utomlands jobbar många mer som de som gått långa skolan i USA. Bl.a. utbildar man veterinärer så på vissa ställen. Den utbildningen görs då av de som gått långa skolan i USA. De som gått 5 år får examinera och utbilda.

Och försäkringsbolag har insett att biomekaniska munjobb ger minskade andra veterinära problem och kan tom ge bidrag till det som del i rehab.
Här ligger Svenska tandvården efter.

Vi skickade förrförra veckan 2 elitryttares hästar till tandis som gått långa skolan i USA, 5 år och utbildar vet i tex Tyskland. Båda hästar har innan varit extremt utåtagerande och flippat ur och blivit farliga. Några av de bästa ryttarna vi har till problemhästar vägrade jobba med dem. Ett besök hos tandis som kunde hjälpa dem med biomekaniskt munjobb och båda hästar är fullt ridbara redan. De här hästarna har då varit hos välrenommerade veterinärer, givetvis. Men de kan inte med svensk utbildning hjälpa såna hästar nog.

Nej. Problemet är att iom att tandutbildningarna i USA tillhör samma förening så klumpar svensk lag ihop den som är på 3-5 år(3 år för basic examen för normala fall och 5 år för att göra svårare saker) med de som är på några veckor.
Den på 3-5 år är en veterinär som varit/är ansvarig för USAs landslag som tagit fram.

Sen pågår det en konflikt mellan de som är ansvariga för att utbilda Svenska vet på tänder gentemot de som gått långa skolan i USA.
I Sverige har vi en skola som jobbar enligt att varje gång man raspar förkortar man hästens liv med ett år.
Det är rätt märkligt iom att de som gått långa skolan i USA gjort biomekaniskt korrekta munjobb i mååånga, många år inte blivit med hästar som måste tas bort i förtid pga inga tänder kvar. Dvs det stämmer inte.

Utomlands jobbar många mer som de som gått långa skolan i USA. Bl.a. utbildar man veterinärer så på vissa ställen. Den utbildningen görs då av de som gått långa skolan i USA. De som gått 5 år får examinera och utbilda.

Och försäkringsbolag har insett att biomekaniska munjobb ger minskade andra veterinära problem och kan tom ge bidrag till det som del i rehab.
Här ligger Svenska tandvården efter.

Vi skickade förrförra veckan 2 elitryttares hästar till tandis som gått långa skolan i USA, 5 år och utbildar vet i tex Tyskland. Båda hästar har innan varit extremt utåtagerande och flippat ur och blivit farliga. Några av de bästa ryttarna vi har till problemhästar vägrade jobba med dem. Ett besök hos tandis som kunde hjälpa dem med biomekaniskt munjobb och båda hästar är fullt ridbara redan. De här hästarna har då varit hos välrenommerade veterinärer, givetvis. Men de kan inte med svensk utbildning hjälpa såna hästar nog.

Varit hos välrenommerade svenska veterinärer eller välrenommerade svenska veterinärer som också är utbildade hästodontologer?

Som jag förstått de veterinärer med full svensk vidareutbildning på hästens mun, så är det precis biomekamisk funktion de har för ögat. Men de korrigerar bara det som behövs.

Jag kan inte skillnaden mellan tandteknikerutbildnongarna utlomlands, men har sett hästarna som blivit helt nedslipade.

Varit hos välrenommerade svenska veterinärer eller välrenommerade svenska veterinärer som också är utbildade hästodontologer?

Som jag förstått de veterinärer med full svensk vidareutbildning på hästens mun, så är det precis biomekamisk funktion de har för ögat. Men de korrigerar bara det som behövs.

Jag kan inte skillnaden mellan tandteknikerutbildnongarna utlomlands, men har sett hästarna som blivit helt nedslipade.

De har varit hos hästodontologer och vet med vidareutbildning på tänder.

Hur såg de helt nedslipade ut?

De i Sverige med odontologiutbildning gör inte biomekaniska munjobb.
Vi stöter ofta i jobbet på hästar som har låst käkfunktion pga felaktigt balanserade tänder. Och i mångas fall leder det till explosivt beteende, stress och om det går långt nog smärtproblematik i resten av kroppen.
Hästen ska kunna röra sin käke ca 4 cm i sidled. Om du håller på nosryggen och under hakan ska det kunna glida lika lätt som ett curlingklot på is. Gör det inte det har man inte korrekt balanserade tänder.
När man ställer en häst i nacken måste den kunna skicka ut sin käke åt motsatt håll. Det går inte om inte tänderna är korrekt.
Man behöver inte slipa en massa varje gång om man balanserar rätt.
Man får heller inte återkommande hakar om man balanserar rätt.
Och man får mer sällan magsår etc om hästen har optimal tuggförmåga.

Min sambo har jobbat med de som gått 5 år i ca 20 år nu i olika rehabteam. Inga hästar har behövts tas bort i förtid pga förbrukat tandkapital. Däremot har de kunnat bota en del utdömda med diffus smärtproblematik.

De har varit hos hästodontologer och vet med vidareutbildning på tänder.

Hur såg de helt nedslipade ut?

Vi stöter ofta i jobbet på hästar som har låst käkfunktion pga felaktigt balanserade tänder. Och i mångas fall leder det till explosivt beteende, stress och om det går långt nog smärtproblematik i resten av kroppen.
Hästen ska kunna röra sin käke ca 4 cm i sidled. Om du håller på nosryggen och under hakan ska det kunna glida lika lätt som ett curlingklot på is. Gör det inte det har man inte korrekt balanserade tänder.
När man ställer en häst i nacken måste den kunna skicka ut sin käke åt motsatt håll. Det går inte om inte tänderna är korrekt.
Och man får mer sällan magsår etc om hästen har optimal tuggförmåga.

Min sambo har jobbat med de som gått 5 år i ca 20 år nu i olika rehabteam. Inga hästar har behövts tas bort i förtid pga förbrukat tandkapital. Däremot har de kunnat bota en del utdömda med diffus smärtproblematik.
Finns det en sida med dessa som kan göra biomekaniska jobb?

[...]

+1 på den frågan. Har en (vuxen, helt orörd/outbildad/ej riden) häst som verkar ha ordentliga hakar och ofta "fnular" med munnen. Han ska få sin mun kollad men jag inser att jag själv kan för lite. @tuaphua du råkar inte ha några bra artiklar eller sidor att rekommendera? Jag kan googla så klart men jag vet knappt själv vad jag ska leta efter...

+1 på den frågan. Har en (vuxen, helt orörd/outbildad/ej riden) häst som verkar ha ordentliga hakar och ofta "fnular" med munnen. Han ska få sin mun kollad men jag inser att jag själv kan för lite. @tuaphua du råkar inte ha några bra artiklar eller sidor att rekommendera? Jag kan googla så klart men jag vet knappt själv vad jag ska leta efter...

Jag har lärt mig genom min sambo och våra två vänner som gått 5-åriga skolan. Jag har också läst en hel del av deras studiematerial. Så jag har ingen större koll på artiklar etc.
men kan du läsa danska skulle jag gissa att den här boken som rek längst ner på sidan.
Mina två tandisar medverkar i den ihop med någon till. Den är skriven av en vet i DK.

IAED kan ha ngt intressant med. Det är en förening för tandläkare som certifierar den 3- resp 4- och 5-åriga utbildningen.

IAED har listat några av de svenska certifierade. Men missat några och satt fel första bokstav på en mans namn så det blev ett annat kvinnonamn. 😂
De hade också missat en spansk veterinär som gått 5 år och arbetar här i Sverige regelbundet och är den jag använder.
Sen kommer även en numer danskboende 5-årsutbildad till Södra Sverige. Vi hade henna som vår nr 1 när hon fortf kom hit upp.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 148
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
313
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
422
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
719
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka