Dom första dagarn?

Imnir

Trådstartare
Om allt går som det ska kommer jag snart ha en Geisli i min ägo :love: Nu är det bara vet.besiktning kvar.

Det här är min första egna häst så såklart har jag 1000 frågor.

Hur ska man göra dom första dagarna som hästen är i det nya stallet?
Om vi hämtar honom på en lördag, så ska han bara få lära känna boxen och sina nya vänner. Men hur gör man sen resten av veckan? Hur gjorde ni när ni hämtade hem era hästar? Ni får gärna göra en första vecka schema.

Fyll en virrig hjärna med massor av nyttig information på saker som man ska tänka på! :laugh:

Sv: Dom första dagarn?

Har tyvärr inga tips på hur vi har gjort när vi hämtat hem hästar... Alla har behövt vila direkt. Så första veckorna har varit helt utan krav. Har haft högdräktigt sto, unghäst och skadad häst... Så då är det inte mycket att välja på.

Beror ju lite på hur "färdig" din häst är. Om han är riden och tränad innan och så. Då skulle jag nog vänta ett par dagar och sedan ta en lugn tur. Inte för mycket krav utan att lära känna varandra ordentligt. En lugn och skön vecka...

Blev det Geisli?
"min" Geisli? Jättegrattis gumman!
Du får berätta allt för mig på onsdag!

/Malin

Jag har heller aldrig hämtat hem, men jag vet att när det har hämtas hem hästar i samma stall jag köpte honom från så har de fått vila!
(Vilket jag tycker är det bästa alternativet så de får "ställa om" sig)
De har blivit hanterade iom in och utsläpp, och vi har fått försöka bygga relation genom att borsta, klia, klappa.
Lúkas borstade jag 2 veckor på innan jag skulle rida :angel:
(Dock flög jag ju av ändå :p)

Markarbete 1-2 veckor och sen skulle jag nog börja med ridning. Så hästen och du lär känna varandra först från marken. Självklart ska man göra det som känns bra, känns det som om man kan rida efter 1 vecka så gör det :)
Dock vet jag inte heller hur känslig hästen är. Är det en lättstressad häst så får man skynda ännu långsammare. Allt beror på individen :)

Jag har ju tre hästar, en varav var oinriden vid hämtning. Andi däremot tror jag att vi red en liten sväng på dan efter, min kusin var med då o hon hade haft honom i träning i 6mån innan flytten.

För tre veckor sedan hämtade vi en till häst. Han tog vi en ridtur på samma kväll... Kanske inte helt bra enligt de oskrivna vila-reglerna men han är en sån cool häst och verkade inte ha några problem med flytt. Vi red han dagen efter flytt för tränare... :angel: O dagen efter det... Han fick en rivstart. Men han verkar inte ha mått dåligt av det. Vi är ett litet stall med bara våra egna hästar, de går i lösdrift o här "händer inte så mycket". Han var nog nöjd över att få följa med de andra hästarna ut.

Så se vad hästen känner, hur den reagerar o hur mycket nytt den har att ta in.

En vuxen, utbildad häst som kanske varit ute och tävlat tidigare rider jag från första eller andra dagen. Är det däremot en unghäst, så får man ju lägga sig på den nivån hästen är och kanske lite under de första veckorna, då en ung häst sannolikt inte är lika van vid att resa etc. som en vuxen.

Japp det blev Geisli :love:
Blev kär vid första ögonkastet. Han är så otroligt söt!! :D

Tack för tipsen! Det kommer såklart bli en lugn start, kanske en liten tur dagen efter han kommer. Han har bara gått två dagar i veckan, så han ska ju inte tro att han har kommit till ett boat camp efter bara latat sig på lösdrift. ;)

Fler som har tips?

Har hästen bara gått två dagar i veckan, så är det ju ridning modell "igångsättning efter vila" som gäller! På en sådan häst hade jag gett mig ut i skogen och klättrat en del - långa skritturer över stock och sten för att "komma igång" lite.

Jag hämtade min häst i fredags. Tog in henne i stallet och pysslade om henne, testade utrustningen, skrittade i 10minuter. Sedan släppte jag ut henne, sedan nästa var det bara att börja, går helt utmärkt med henne, alltså lungt arbete ;p :love:

Sedan är hon väldigt cool, så ska du ha hem en mer "het" häst kanske du ska lugnt någon vecka sedan kan du börja mer med arbete, det är sådant du känner. Utsläppet för min häst till dem andra gick också bra, men fick tips att man kan ha en hage bredvid, så dem kan lära känna varandra bättre innan man släpper ihop dem. men som sagt, olika från häst till häst, det är sånt du märker ^^!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har alltid hämtat hem mina hästar på kvällen och sen släppt ut hästen i hagen med de andra hästarna på morgonen/förmiddagen dagen efter så man har möjlighet att stå och titta ett tag och kanske åka ut en gång till senare på eftermiddagen. På så vis har man möjlighet att observera ihopsläppet på ett bättre sätt än om det mörknar fort.

T.ex om du hämtar hem hästen lördag sen eftermiddagen så låter jag hästen stå inne i boxen och ta in nya lukter och nya boxgrannar och sen släppa ut hästen med nya kompisarna söndag morgon.

Det har alltid funkar bra för mig. :)

När vi hämtade Jorunn så fick hon gå raka vägen in i hagen(hade lösdrift då).
Hon vart inte varmt välkomnad in i flocken utan hon vart skapligt spöad av mitt dåvarande Hbl sto och shettis.
Efter 2 veckor var hon en kär medlem i den lilla hästflocken så de tog bra tid.
Innan dessa 2 veckor hade gått fick hon vackert stå utanför lösdriften för där kom hon inte in ens med mulen när de andra stod där tills hon var helt accepterad av de andra 2.

Under dessa 2 veckor så fick hon helt och hållet stå det enda jag gjorde var att gå in dagligen och klappa och kolla igenom henne och ta hand om alla bitsår hon fick av ledarstoet.
Sen så låg de alla och sov nästan på varandra och vart superbra kompisar =)

Jorunn sjäv är super snäll mot allt och alla i hästväg aldirg varit sur eller elak mot någon häst jag hittills släppt ihop henne med!

Geisli är världens coolaste! Det åkte förbi två kross motorcyklar (dom lät rätt mycket även fast dom åkt sakta) när jag provred, dom var väl 2 meter i från och han kollade inte ens på dom. :love:
Dessutom är hans nuvarande lösdrift vid en utryckningsväg. Dvs att det åker brandbildar och ambulanser med syrener på. Han bryr sig inte alls. :love:

Om allt går som det ska så är det vet.b kl.15.15 så det finns lång tid innan mörkret kommer. Men det var en bra tanke att man inte släpper in han i hagen förens dagen efter. Men jag tror inte det ska bli några problem, i sommras var han sällskapsdam i hingst hagen på en gård.

Gahhh jag är så himla glad :banana:

Grattis gumman!!!
Han är en av mina verkliga favoriter! Hoppas jag får se er tillsammans!

/Malin

Tackar!:D

Och klart du kommer få se oss!! Såfort det "charmiga" hullet är borta så ska här tävlas! :D
Dessutom kommer jag försköka att rida privatlektion MINST 1 gång i månaden inför dig om du fortfarande ger privatlektioner.

Kul med egen pålle, grattis!
Ska någon ny ta över söt-Imnir då? Annars kan du kanske smuggla upp han till mig, saknar honom och hans goa polare! Ser fram mot bilder på din nya häst... / Ninni i Härnösand

Bilder kommer! Jag lovar!! :D

Det där med smugglingen går nog inte så bra för han har redan två andra medryttare ;) Men du kan ju alltid komma ner och sno honom :P

Hej på dig! Kul att kunne följa Geisli här!
Jag har ridit Geisli ganska mycket under de perioder han stod hos oss. Och som du märkte tycker jag mycket om honom, hoppas jag inte skrämde dig när jag började gråta :)
Med tanke på att han är väldigt cool kan du nog skynda långsamt, och trots att han har gått ganska lite i sommar tror jag att han har en bra grund kondis.
Hoppas att du kommer fortsätta trivas med honom och lycka till!

Många hälsningar Jenny

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 183
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 580
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 647
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka