Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

äh, fjantigt. Dressyrhästar ska väl vara dresserade, kan man ju tycka
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Visst är det inte drömläget för ryttaren, men håller med dig. Är ju knappast bara en stol som kan störa på en sådan bana, publik och dylikt? Dessutom säger hon ju själv att hästen inte kändes helt hundra innan de red in på banan.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Oj, vad surt. Men håller med om Yster om vad du säger. Men visst, en miss i början av programet förstör ju början, o då är det svårt att komma tillbaka?
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Löjligt att skylla på de, har man inte tränat sin häst bättre så är det ju bara sorgligt.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Typiskt dressyrfolk...herrejisses, en stol välte:eek::eek::eek:Åh, nej nu är ALL koncentration borta, vojne vojne!

Suck, miljöträning? Låt era hästar vistas ute som normala djur?
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Även dressyrhästar är djur, och djur kan, helt naturligt, reagera på plötsliga ljud. Hur mycket du än tränat...

Hästar är inte robotar:grin:
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Dressyr handlar om samspel, förtroende och ridkonst. Att hästarna går i taket över småsaker är ett ganska tydligt tecken på att något av ovanstående fattas...

/Migo
som ridit dressyr omgiven av smällande kanoner...
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Även dressyrhästar är djur, och djur kan, helt naturligt, reagera på plötsliga ljud. Hur mycket du än tränat...

Hästar är inte robotar:grin:

Visst jag kan förstå att hästen blev skrämd av rabaldret inne i domarkuren men den skall ju komma tillbaka till sin ryttare inom dom närmsta 10-20metrarna iallafall för att sedan vara glömt.

Att skylla på detta är bara så typiskt dressyr OCH ett Tinne och Lussan syndrom, dom två har ALLTID en massa ursäkter att komma med.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Även dressyrhästar är djur, och djur kan, helt naturligt, reagera på plötsliga ljud. Hur mycket du än tränat...

Hästar är inte robotar:grin:

Nej, hästar är inte robotar men när man tävlar på internationell nivå och dessutom OS borde väl hästarna ha lärt sig att hantera ljud till viss del, publik, musik osv...

Att hästen inte ens kändes OK är ju ännu värre och om man är hästmänniska anser jag att man ska bry sig mer om hästens hälsa än att en stol välte och resultatet blev dåligt, resultatet hade kanske blivit dåligt ändå även om stolen inte hade vält...

Den där Tinne verkar varken ha koll på hästen eller vara hästmänniska
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Säger som andra redan sagt, typiskt dressyrhästar! :grin:
Håller med fio, även om hästen skräms av ngt sådant, så ska väl i herrans namn hästen lyssna så pass mkt på sin ryttare att ryttaren får tillbaka den igen efter några meter?! :confused:

Jag kollade på fälttävlans banhoppningsprov på TV i tisdags. Jag vill se dressyrens guldekipage göra likadant som fälttävlans guldekipage gjorde efter avslutad ritt! Släppa tyglarna, "åka häst" i lätt sits och fortsätta galoppera runt banan i segerglädje. ;)
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Dessutom säger hon ju själv att hästen inte kändes helt hundra innan de red in på banan.

Var säger hon det? Det står ju:

"Han hade på något märkligt sätt tappat sugen på det korta avståndet mellan framridning och tävlingsområde.

- Han kändes så fin innan, sade Tinne Vilhelmson-Silfvén."

Alltså var det när de skulle in på banan problemen började. Inte innan. :confused:
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

*kl*

Jag tycker att det är så mycket med det här OS som inte är på rätt nivå. En domare på den nivån ska inte göra sådanna tabbar, och en häst på den nivån borde inte reagera så starkt. Det är många, många ritter som jag inte håller nivån heller detta OS.

Fälttävlansdressyren tex. Nästan läskigt låg nivå tycker jag. Ett OS är ändå ett OS. Det yttersta av det yttersta.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Håller med dig,kardinal. Dressyr hästar ska ju vara lydigare än så tycker man.en hopphäst skulle ju alldrig reagerat...

Men jag tycker dommaren skulle ha bett henne komma in om 2 starter i stället.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

håller med föregående, hon skulle få komma in efter ett par starter och gjort om programmet när det var något så uppenbart som skrämde hästen. Det är ju inga polishästar som tävlar utan taggade, framavlade tävlingshästar och då är det mycket nerver i dallring. Du kan träna och tävla en häst 1000 gånger men den 1001:a gången kanske hästen blir rädd för något som den antingen aldrig blivit rädd för förut eller som ser farligt ut i dennes ögon. Sån är ju hästen, det vet alla (förhoppningsvis). Är man sen en tävlingsmänniska blir man :devil: om det är något som stör ens ritt i synnerhet om man råkar ha kommit så långt som till OS, jag skulle stanna och skällt ut domarn. Det krävs mycket för att fokusera på resten av ritten när något sånt inträffar som man inte kan råda över. Men men, det är ju bara att ta nya tag, om 4 år är det nytt OS...
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Det var ju innan de red in på banan som problemen startade, dvs mellan framridningen och tävlingsområdet. Det räknas väl ändå som innan de red in på banan? :confused: Hur som helst så kändes inte hästen helt ok och detta var innan domaren välte stolen.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

äh, fjantigt. Dressyrhästar ska väl vara dresserade, kan man ju tycka


Varför ska just dressyrhästar vara mera dresserade än topphästar på samma nivå i andra disipliner???

Det finns mängder av fall inom Trav,Galopp,Fälttävlan,Hoppning,Körning ex,,ex,, där hästen plötsligt blivit skrämd av yttre faktorer och uppvisat sin naturliga flycktbeteende...

En häst som aldrig reagerar instinktivt med sitt naturliga flyckbeteende är inte en häst utan en psykiskt nedbruten individ som har blivit totalt avstängd... Den typen av häst skrämmer mig mer än det skrämmer en naturlig topp presterande individ på elitnivå som blir skrämd av funktionärern.

Det är helt oacceptabelt att funktionärer,tävlingsledning,domare inte har den grundläggande kunskapen om hästens flycktbeteende och beter sig därefter.

Inte nog med att denna domare inte ens hade kontroll på sin stol,, när skadan redan va skedd så ovanpå allt så skriker domaren förlåt rakt ut i luften,, Gud så begåvat att inte bara störa hästen en gång utan t.o.m. två gånger!!!

Synd att inte Tinne avbröt ritten och krävde att få börja om senare.. Jag vet inte hur det är i os men enligt TR så har man all rätt att avbryta sin ritt och börja om strax innan det inträffade eller begära omstart senare så vida störningen beror på arrangörernas beteende.

Ni som skriver så kritiskt i denna tråd om denna störning delger i allra högsta grad att ni inte har en aning om att hästen är ett flycktdjur och ni borde alltid ha det i baktanken för både Er/hästens säkerhet..

Statestiken över antal ökade olyckstillbud inom hästsporten talar sitt tydliga språk om att ni invaggats i att hästen är en maskin och dagens hästkunskap pinsamt låg på många håll vilket framkommer tydligt i skrivna inlägg.
 
Sv: Domartabbe fällde svenskt dressyrlag

Vad är det för ledsamma människor som skriver i den här tråden?!? Vilka påhopp :devil: Blir förbannad på människor som tycker tycker så mycket o själva är så j**la duktiga. Det finns ändå en stor skillnad mellan er och Tinne mfl. DE är där och det är inte ni! Och någon nämde att hon skulle vara dålig på både ridning och hästhantering?! Skärpning! Och det är inte bara hästen som är på OS och borde "klara den nivån om den är där" Ryttaren är där också! Hur många tävlande i OS är INTE nervösa!? :devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk dressyr toppar! På söndagen stod det klart att Sveriges dressyrlag vinner FEI Nations Cup, dressyrens internationella nations...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige har tagit sin första lagmedalj i dressyr på tio år. - En helt fantastisk känsla, inte utan att jag kände pressen, säger Patrik...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Therese Nilshagen, 34, Sveriges nya dressyrstjärna, slog till igen. Hon slutade femma i lördagens kür-final med nytt personligt rekord...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) YPÄJÄ, FINLAND: Inte heller i det individuella Nordisk Baltiska Mästerskapet i dressyr blev det några framgångar för Sverige...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp