Dra upp vojlock/schabrak?

Krockodil

Trådstartare
Att man ska dra upp schabraket/vojlocken i sadeltunneln var inget jag lärde mig på ridskolan så det lärde jag mig mera i efterhand på mina egna stackars hästar :crazy:
Men en sak blir jag galen på! Varför sitter själva repet/karborren man sätter sadelgjorden igenom på schabraket/vojlocken så himla högt upp? Eller att schabraket/vojlocken är för kort i höjden så att det inte går att dra upp i tunneln? det tar stopp och ligger platt mot hästens rygg. Och jag har inte en sadel med överdrivet långa sadelkåpor heller.

(det är alltså dressyrsadlar och dressyr schabrak/vojlockar jag talar om nu)

Sv: Dra upp vojlock/schabrak?

Det finns schabrak som är längre eller har "stropparna" längre ner :idea:

Det kan ju vara så att din sadel har längre kåper än normalt.

Jag brukar sättar fast "stroppen" i stiglädret (som man gör på CC-sadlar) om jag får det problemet.

Edit:
Är man lite händig så kan man också flytta stroppen om man har ett tillräckligt långt schabrak.

Det finns schabrak som är längre eller har "stropparna" längre ner :idea:

Det kan ju vara så att din sadel har längre kåper än normalt.

Jag brukar sättar fast "stroppen" i stiglädret (som man gör på CC-sadlar) om jag får det problemet.

Edit:
Är man lite händig så kan man också flytta stroppen om man har ett tillräckligt långt schabrak.

Sådanna har jag inte hittat än i alla fall. Har aldrig någonsin sett ett schabrak i X full och aldrig heller där det är nämnt att schabraket är längre än andra.
Någon som har tips på STORA schabrak? :angel:

Jag har ofta samma problem. T ex GeKås Copperfieldschabrak eller Isabel Werth-schabrak fungerar inte då stropparna sitter för högt upp.
Jag har en personlig favorit i Horse Saver, där sitter allt fäst som det ska och det håller formen efter många tvättar.
Jag har några fler som sitter bra också, men kommer tyvärr inte ihåg märkena på dem. Horse Saver är dock min favorit!

Har också haft det problemet. Equillineschabrak och Eurostar är större och funkar bra. Lamicell är också större än "normalt", de är dock väldigt långa och det ser dumt ut på min lilla häst, men har man en stor häst så borde det ju funka det med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka