dräcktigtsto med svulen lend+slem kastat?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare truls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 844
T

truls

Har ett shettissto på 21 år som förhoppningsvis är dräcktig, hon gick tillsammans med hingst i sommras (juli). Detta är en väldigt speciell dam, och ända sedan jag köpte henne i våras har hon haft ett stort juver med mjölk i. Till en början trode vi att hon var skendräcktig, hon fejkade en hel del. Hon har fortfarande mjölk i juvret och idag upptäckte jag att hon är svullen över lenden. Hård och svulen men ej öm eller varm. Hon hade även brunt slem/gegg under svansen och var öm! (Hon har ingen temp. Och pigg och glad i övrigt)
Jag tror att detta kan ha ett samanband, funderar på att hon kanske har kastat?
jätte tacksam för svar /marianne

Sv: dräcktigtsto med svulen lend+slem kastat?

Hej!

Tråkigt om ditt sto har kastat, det kan vara på det viset.... Enklaste sätt för dig att få vet är att dräktighetsundersöka henne. Då får du svar på om hon fortfarande är dräktig/ om hon övht blev dräktig och när hon ev. skall föla om hon fortfarande är dräktig.

Tycker att det låter lite oroväckande att hon står med mjölk i juvret så länge, det är kankse ngt man borde se över? Du bör i allafall känna på juvret så att det inte är hårt och svullet eller ömt för då kan hon ha en juverinflammation som troligen behöver behandlas.
Juverinflammationer kan läkas av sig själva, men de kan också skada juvret så illa att stoet inte kan producera mjölk i framtiden. Då kan det bli problem när hon får föl och det inte finns tillräckligt med mjölk.

För hon blev betäckt i somras när hon gick med hingsten? Så att hon inte var dräktig när du köpte henne och skall till att föla?

Jag rekommenderar starkt ett ultraljud så att du får ett säkert svar på vad det är för fle på din lilla pålla! Hoppas att hon kryar på sig!

Häls Embla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka