Dräktig hona!?

Re: Gud vad oansvarigt

Nej vi har inte samma uppfattning vad det gäller avel men det får vi väl ta :)
Eftersom jag håller på med utställning så har jag ju lite svårt att se hur vi ska kunna få bredd på klasser och raser om man inte avlar men det är min åsikt.
Problemet med lösspringande katter /hemlösa tror jag tyvärr aldrig att vi kommer ifrån hur mycket vi än vill.
Trots allt så finns det ju många som har katten som nyttodjur i ladugård och annat och många av dessa har väl inte riktigt sama åsikter vad det gäller kastrering och kontroll på kattungeköpare som en annan har :crazy:
Vore intressant att höra hur du anser att vi ska lösa problemet?
Om katterna parade 1 eller 2 gånger hade nog inte spelat så stor roll det gick 2 dygn mellan parningarna och de visade inget intresse för varandra däremellan. Tyvärr har jag inte möjlighet att på ett som jag ser der djurvänligt sätt stänga in en av dem.
Detta är sånt man får räkna med när man har egen hane och eftersom de ändå skulle paras så ser jag det inte som nån katastrof att det blev nu och inte sen :)
 
Mina är ju inte besläktade och skulle ju ändå paras så det är ingen katastrof.
Det jag tycker är intressant är att se hur vissa katter absolut inte visar nån tendens till löp och att den egenskapen tydligen är ärftlig.
Fast å andra sidan har jag hellre en sån katt en en som gapar och skriker och löper var annan vecka jag har träffat såna också.
P-piller är inget som helst alternativ för mig då jag redan har förlorat en katt i dess biverkningar, får bli spruta i så fall.
 
Re: Gud vad oansvarigt

Ja, jag tycker fortfarande att det är oansvarigt och det står jag för. Du verkar ha stor vana av katter, speciellt om du brukar avla och då vet du (likaväl som en lekman som jag) ungefär vid vilken ålder en katt börjar bli könsmogen. Och hellre då att man börjar ge p-piller för tidigt än försent. Sen hade du ju hört hur hon hade blivit parad, då borde du kanske gjort något redan första gången? Då borde du ju iallafall ha förstått vad som var på gång eller?
Jag menar inte alls att du inte tar hand om dina katter ordentligt men jag tycker att om man inte måste avla så ska man låta bli. Det finns en hel del hemlösa katter i Sverige(ja, även en hel del renrasiga!!) Och stället för att sätta nya till världen så kan vi försöka hjäkpa de som finns. Det är min åsikt men jag vet att det finns en del personer som avlar av andra orsaker. Själv tycker jag att man kan låta bli!

Att tro att problemet med hemlösa katter kommer lösas genom att sluta avla på renrasiga katter är lite väl naivt. Jag tror att vi alla vet vilken "ras" det är som är överrepresenterad på katthemmen. Den dagen som katthemmen är fulla av devon rex lovar jag att jag ska sluta avla.

Det som krävs för att förhindra att katter blir hemlösa är information och åter information. Vi som säljer katter måste följa upp de katter vi säljer och hålla kontakten med köparna.

Jag känner allt för många som tar en kull "bara för att". Det är väl snarare de vi måste komma åt istället för de som ägnar sig åt seriöst avelsarbete. Jag tror inte en sekund på att antalet hemlösa katter kommer minska om de seriösa uppfödarna slutar avla.
 
Re: Gud vad oansvarigt

:bow: :bow:
Orkade inte svara själv... tur att du skrev samma sak som jag skulle ha gjort...
 
Ja, vad säger man. Blir det ungar så Grattis! Om inte så var det väl tur eftersom hon är lite väl ung. Lite rörigt, men du fårstår vad jag menar.
Själv har jag just i dagarna kastrerat min avelshanne. Trist men vi ledsnade på att han mer å mer börjat strila och skrika efter grannkatterna som springer på vår tomt.
Jag hoppas på att det i sista parningen nu blir just DEN ryssen som jag vill ha. Letar febrilt efter en ny honkatt med rätt stam och rätt utstrålning. Svårt eftersom det inom ryssar blivit en hel del "långnäsor" och runda ögon :(
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 978
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 881
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 308
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp