Dräktig hona!?

HD

Trådstartare
Min hona är troligen dräktig. Hon är parad två gånger som jag hört och sett.
Det var ju inte direkt meningen att hon skulle paras nu men jag hade visst ingen talan.
Hon är för lik sin mamma, det innebär att man inte har en chans att veta när hon löper.
Hade inte tänkt para nu eftersom hon bara är 10 mån så nu får ni hjälpa mig att hålla tummarna för att hon INTE är dräktig och att det går bra om hon är det :)
Ville bara skriva av mig lite.
 
Om hon inte gick på p-piller och du har HÖRT henne bli parad så är sannolikheten stor att hon är dräktig!
 
Min katt var bara ca 11 månader när hon blev dräktig...inte riktigt planerat det, men det gick jättebra! Hon fixade födseln själv och fyra krya och PIGGA *hosthost* :crazy: kattungar fick hon! Tre honom och en jättebusig hane som alltid skulle vara störst, bäst och starkast i allting :smirk:...han såldes först och det har blivit ganska lugnt här i huset sedan han åkte men ja saknar honom åsså :) :( :smirk:
Hoppas d går bra för din katt när det är dags! :D
 
Jotack jag vet men man kan ju alltid hoppas att hon inte är det :crazy:
Fanns ju inte så mycket jag kunde göra för att förhindra det.
 
Gud vad oansvarigt

Skulle kanske varit smart att haft henne på p-piller eller inte låtit henne springa omkring hur som helst. Stackars katt som ska få ungar när hon själv bara är tonåring. Vad ska du göra med de stackars ungarna som kommer? Det finns redan 10.000-tals katter i Sverige som inte har någonstans att bo så det behövs knappast fler!!!! Männsikor som du som låter sina katter löpa utan uppsyn är de som bidrar till den här situationen. Om man inte har goda skäl att avla på katten så ska man låta bli. Det behövs inte fler katter i Sverige!! :mad:
 
Visst är det väl så att du har raskatter :confused:

Är det i så fall en av dem som parat sig eller en liten bondis flicka?
Vet du vem pappan är till den ev. kullen?
 
Japp det är raskatten som ev är dräktig och det är min egen hane som i så fall är den blivande pappan :)
Den enda huskatt jag har är en kastrerad hankatt och det är lite svårt att få honom dräktig :)
 
Re: Gud vad oansvarigt

Ja visst är jag oansvarig som inte trycker i en icke könsmogen katt p-piller. :crazy:
Och hemska jag som låter henne gå omkring hur som helst i huset, jag skulle naturligtvis ha stängt in henne i en garderob så fort det fanns en möjlighet att hon skulle bli könsmogen.
Och naturligtvis kommer jag att kasta ut mina renrasiga kattungar i skogen för att ingen vill ha dom :)
Stackars mina katter vad jag tar dålig hand om dem eller ?
 
Re: Gud vad oansvarigt

Ja, jag tycker fortfarande att det är oansvarigt och det står jag för. Du verkar ha stor vana av katter, speciellt om du brukar avla och då vet du (likaväl som en lekman som jag) ungefär vid vilken ålder en katt börjar bli könsmogen. Och hellre då att man börjar ge p-piller för tidigt än försent. Sen hade du ju hört hur hon hade blivit parad, då borde du kanske gjort något redan första gången? Då borde du ju iallafall ha förstått vad som var på gång eller?
Jag menar inte alls att du inte tar hand om dina katter ordentligt men jag tycker att om man inte måste avla så ska man låta bli. Det finns en hel del hemlösa katter i Sverige(ja, även en hel del renrasiga!!) Och stället för att sätta nya till världen så kan vi försöka hjäkpa de som finns. Det är min åsikt men jag vet att det finns en del personer som avlar av andra orsaker. Själv tycker jag att man kan låta bli!
 
Re: Gud vad oansvarigt

Din syn på avel av huskatter håller jag fullständigt med om . MEN.
Jag anser att det är mer oansvarigt att stoppa i en icke könsmogen katt piller med alla dess risker innan honan ens har fått löpa rent 1 gång än att låta dem börja löpa först.
Denna kull VAR planerad men inte till just nu då jag gjärna hade väntat några månader till.
Vidare skulle jag vilja veta exakt vad jag skulle ha gjort när de parade första gången? Skadan var ju redan skedd. Och att ge piller i aborterande syfte anser i allafall inte jag som ett alternativ.
Ang när katter börjar löpa så är det väldigt individuellt och generellt sett så brukar första löpet komma på våren.
Som du kanske läste i orginalinlägget så är även min honas mamma extremt svår att märka löp på och huruvida min skulle ärva det visste vi ju inte innan, men det vet vi nu.
Jag vet också att det finns många hemlösa katter i sverige med detta innebär inte att jag kommer att låta bli att avla på "min" ras.
Jag förstod inte helt vad du menade men anser du att det inte ska bedrivas nån avel på katter överhuvudtaget?
 
Fresta mig inte :)Men skulle du tordas det ? JAg är ju en så oansvarig kattägare :)
Men visst är bäsarna extremt söta visserligen är nästan alla kattungar söta men det är nåt visst med de semilånghåriga, birmabäbisar törs jag intes titta på för då skulle jag förmodligen stjäla allihopa :)
 
ÄHH.....det kan ju faktiskt hända en olycka.
klantigt snarare än oansvarigt,men gjort är gjort o då får man göra det bästa av det .

dessutom är det verkligen inte ovanligt att sånt händer när man har en egen hane.

jag är lite nervig inför framtiden då Marrakech unge blir fertil......det däremot vore stor katastrof!!! :crazy:
 
Re: Gud vad oansvarigt

Vi har olika syn på det här med katter och avel helt enkelt och det kommer vi aldrig ifrån :crazy:
Vet inte heller mycket om hur du bor men själv hade jag inte placerat en blivande könsmogen hona och en hane tillsammans. Och om jag hade hört de para sig en gång så skulle jag efter det haft de i olika rum. Eller helt enkelt "lånat" ut hanen ett tag tills honan hade fått löpa klart. Risken att hon blir dräktig måste ju vara dubbelt så stor om hon blir parad två gånger istället för en :confused:
Som förklaring kan jag säga att du förstod helt rätt, jag tycker inte att det ska bedrivas avel på katter överhuvudtaget. Det gäller även renrasiga. Det är nog inte många som håller med mig:smirk: Men som sagt, jag tycker att vi kan försöka hjälpas åt att lösa det kattproblem som redan finns i Sverige.
Slutligen vill jag bara säga att jag självklart håller tummarna för att hon inte blivit dräktig och om hon har det att det går jättebra och att katterna får långa och lyckliga liv och inte hamnar i fel händer (vilket är lättare än man tror) Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 555
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp